برنج(rice) از جمله غلاتی است که در آشپزی بیشتر کشورهای جهان بسیار کارآمد است و روش های پخت و انواع مختلف دارد. به ویژه در کشورهای آسیایی خوردن برنج چه برنج سفید، چه برنج قهوه ای بسیار رایج است. در بین انواع برنج، برنج ایرانی از جمله لذیذترین و خوش پخت ترین هاست . می دانیم که برنج، اصل اساسی آشپزی ایرانی است و بیشتر سر آشپزهای بین المللی، ایرانی ها را ماهرترین افراد در پخت این غله خوشمزه و پر خاصیت می دانند.

برنج ایرانی مرغوب

پخت برنج مجلسی علاوه بر ظاهر خوبی که دارد می تواند اشتها آور نیز باشد . اصولا برنج را همراه نوعی خورش سرو می کنند یا به صورت تهچین، و همچنین مخلوط کردن با سایر مواد غذایی مانند لوبیا پلو، باقلا پلو، سبزی پلو، هویج پلو و ... تهیه می کنند.

خوب می دانیم که پخت برنج ایرانی قلق های خودش را دارد و چه برنج آبکش، چه برنج دمی یا کته مهارتهای خاص خود را دارد.

پخت برنج ایرانی به خصوص برنج کته برای بعضی افراد ممکن است کمی مشکل باشد. اما باید گفت داشتن دقت و حوصله کافی مهمترین نکته در پخت یک برنج ایرانی خوشمزه  است. از نظر متخصصان نیز خوردن برنج ایرانی به صورت کته برای سلامت بدن مفیدتر است چرا که با این روش تمام خواص برنج حفظ می شو. در روش آبکش با بیرون ریختن آب برنج بسیاری از خواص آن نیز از بین می رود. از جمله خواص برنج نیز می توان به مواردی چون: سرشار بودن از ویتامین B1، تامین انرژی، جلوگیری از چاقی(به شرط درست و اندازه مصرف شدن)،کنترل فشارخون، مراقبت از پوست و مو و ... اشاره کرد.

در ادامه دو روش پخت برنج ایرانی یعنی آبکش و کته را می خوانیم و با فوت و فن پخت برنج ایرانی آشنا می شویم. غالباً برنج دمی چربی کمتر و خاصیت بیشتری دارد. از برنج آبکش بیشتر برای پلوی مجلسی و تزیین شده استفاده میکنند.

روش پخت برنج ایرانی

طرز تهیه برنج دمی

مرحله اول:

برای تهیه برنج کته ایرانی خوشمزه و خوش ظاهر باید آب برنج را به اندازه بریزیم و برنج را قبل از پخت خیس کنیم.

برای پخت برنج ایرانی به صورت دمی به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب در قابلمه می ریزیم به اضافه یک پیمانه آب اضافی. نمک را اضافه می کنیم تا به مدت یک تا یک و نیم ساعت خیس بخورد.

مرحله دوم:

کره و روغن مایع را به برنج خیس خورده می افزاییم و روی شعله گاز قرار می دهیم تا آب برنج به جوش آید.

مرحله سوم:

مقداری از آب برنج که تبخیر شد در قابلمه را می گذاریم تا تمام آب کشیده شود.

مرحله چهارم:

آب برنج که کشیده شد شعله را کم می کنیم و در قابلمه را با پارچه تمیز می پوشانیم و به اصطلاح برنج را دم می گذاریم و سی دقیقه زمان می دهیم تا دم بکشد.

(برای اینکه برنج کته تهدیگ خوبی داشته باشد زمان پخت را یک ربع تا نیم ساعت افزایش می دهیم البته با شعله خیلی کم.)

برای پخت برنج دمی تجربه کمک زیادی به شما می کند و قطعا پس از هر بار پخت تجربه زیادی بدست خواهید آورد.

برنج زعفرانی

 

طرز تهیه برنج آبکش

مرحله اول:

برنج را با چهار پیمانه آب و بهمراه نمک به مدت دو یا سه ساعت خیس می کنیم.

مرحله دوم:

قابلمه مناسبی با توجه به حجم برنج انتخاب کنید . 2/3 آن را با آب پر کنید و شعله را روشن کنید تا آب بجوش بیاید. پس از جوشیدن مقدار کمی روغن مایع در قابلمه بریزید و برنج را اضافه کنید.( برای اینکه متوجه شوید چه زمانی برای آبکش کردن برنج مناسب است یک دانه برنج را بین دو انگشت امتحان کنید اگر با فشردن برنج له شد، یا اگر زمانی که آن را با دندان امتحان کردید، وسط آن سفت و خام نبود نشانه زمان مناسب آبکش شدن است.)

پخت برنج ایرانی

مرحله سوم:

برنج را در آبکش بریزید تا آب برنج خارج شود.

قابلمه را روی حرارت قرار دهید و 1/2روغن مایع را در قابلمه بریزید تا داغ شود پس از داغ شدن روغن می توانید نان، سیب زمینی و یا هر چیزی که به عنوان تهدیگ انتخاب کرده اید را در قابلمه قرار دهید.(برای خوش رنگ شدن تهدیگ کمی زردچوبه یه زعفران در روغن بریزید.)

مرحله چهارم:

برنج آبکش شده را درون قابلمه بریزید و لبه ها ی آن را جمع کنید تا به اصطلاح  قله ای شود. با انتهای قاشق سوراخ هایی روی برنج ایجاد کنید تا در قابلمه  سریع تر بخار بیافتد. در قابلمه را با پارچه تمیز بپوشانید و دم بگذارید(پنج دقیقه شعله زیاد باشد تا بخار بیافتد و بعد شعله را کم کنید.)

مرحله پنجم:

بیست دقیقه پس از دم گذاشتن کره و باقی روغن مایع را همراه کمی نمک، داغ کنید و روغن داغ را روی برنج بریزید و اجازه دهید بیست دقیقه دیگر دم بکشد.(برای اینکه تهدیگ برنج بیشتر سرخ شود زمان پخت را افزایش دهید. مراقب باشید نسوزد و برای محکم کاری زیر قابلمه شعله پخش کن قرار دهید.)

می توانید برنج آبکش را هنگام سرو با زرشک، زعفران یا انواع خلال مغز های خوراکی و ... تزیین کنید.

برنج آبکش

نکات کلیدی تهیه برنج ایرانی

-برنج ایرانی درجه یک باید باریک و بلند، شیری رنگ و سفت باشد هنگام خرید دقت کنید یکدست باشد و خرده نداشته باشد. -برنج هرچه کهنه تر باشد همگام پخت ظاهر بهتری خواهد داشت. سعی کنید برنج در جای  تاریک، خشک و خنک نگهداری شود.

- اگر در روش برنج کته احساس کردید نمک برنج زیاد است چند تکه سیب زمینی داخل قابلمه در حال جوش قرار دهید. (برای اطمینان همیشه از نمک کمتر استفاده کنید، شوری غذا چاره ندارد ولی بی نمکی چاره دارد)

- اگر دوست دارید برنج قد کشیده تر شود پس از اضافه کردن برنج به آب در حال جوش چند تکه یخ اضافه کنید و به اصطلاح به برنج شوک وارد کنید.(این روش را برای کته هم می توان انجام داد اگر قصد شوک دادن به برنج کته را دارید مقداری از آب آن را خالی کنید و پس از جوشیدن آب چند تکه یخ اضافه کنید)

- اگر برنج ته گرفت، چند تکه نان یا چند حلقه پیاز روی برنج قرار دهید تا بوی آن را به خود جذب کند.

- ظرف برنج را با توجه به مقدار برنج کمی بزرگتر انتخاب کنید تا فضای کافی برای قد کشیدن داشته باشد و به اصطلاح برنج شفته نشود.

- برنج را اصولا روی گاز دم می کنند ولی برنج در فر هم می توان پخت.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم برنج ایرانی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی  اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.