نمی دونم چند تا از شما با تی تاپ خاطره خوب دارین؛ ولی فکر نمی کنم تعدادتون هم کم باشه. چون تی تاپ همیشه تو بچگی ها و زنگ تفریح های مدرسه همراهمون بوده. و البته هنوزم توی عصرونه ها، صبحونه ها و میان وعده هامون هست. امروز میخوایم به همه خاطرات خوشمون یه رنگ تازه ببخشیم و این بار تی تاپ خانگی تهیه کنیم. خیلی عالی میشه اگه خوراکی های زنگ تفریح مدرسه بچه ها یا میان وعده هاشون رو خودمون تو خونه درست کنیم. و چی بهتر از تهیه تی تاپ برای خوشحال کردن تمام اعضای خانواده؟

تی تاپ خانگی مراحل خیلی سختی نداره. درسته که از تهیه کیک ساده یکم بیشتر وقت میبره اما مثل کیک دو رنگ و کیک باتنبرگ خوشمزگی و جذابیت خاص خودش رو داره که به وقت گذاشتن می ارزه. توی این دستور تی تاپ خانگی تمام نکات لازم رو میگیم و بعد به روش تهیه این کیک جذاب بدون فر هم اشاره می کنیم. اگه دلتون یه تی تاب ترد و تازه می خواد که عطر هیجان انگیزش تمام خونتون رو پر کنه، ازتون دعوت می کنم در تهیه کردنش همراهم باشین.

  تی تاپ خانگی با سس شکلات

عکس از radvin90@

 

طرز تهیه تی تاپ خانگی

1- فر را روشن کنید و آن را روی 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود. بیکینگ پودر را به آرد اضافه کنید. سپس مخلوط آرد شیرینی پزی و بیکینگ پودر را سه بار الک کنید و در کناری قرار دهید.

2- یک کاسه متوسط بردارید و تخم مرغ ها را در آن بشکنید. اسانس وانیل و شکر را به تخم مرغ اضافه کرده و با همزن برقی آن قدر بزنید تا یک دست و منسجم شود. مخلوط تخم مرغ باید رنگی کرم و بافتی چسبنده و کشدار پیدا کند.

3- حالا کم کم شیر را به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید و به طور مداوم هم زدن آن را ادامه دهید. سپس روغن را در کاسه ریخته و بهم بزنید.

4- در این مرحله از تهیه تی تاپ خانگی نوبت به اضافه کردن مخلوط آرد شیرینی پزی و بیکینگ پودر می رسد. این کار باید در حداقل دو یا سه مرحله انجام شود. مواد را به کمک یک کفگیر یا لیسک بهم بزنید تا آرد کاملا در آن حل شود.

5- وقتی مواد به طور کامل با هم مخلوط شدند، یک قالب کیک مستطیلی بردارید. می توانید از ظرف پیرکس هم استفاده کنید فقط باید مستطیلی شکل باشد. کف قالب کیک را با کاغذ روغنی بپوشانید یا آن را چرب کنید.

6- مواد تیتاپ را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. نصف مواد کیک تی تاپ را در قالب بریزید. حدود 15 الی 20 دقیقه زمان لازم است تا کیک پخته شود. این زمان بستگی به نوع فر شما دارد. قالب را تکان دهید اگر مواد کیک تکان نمی خورد، یعنی لایه اول تیتاب شما پخته است.

7- در همین حین که تی تاب خانگی در فر قرار دارد و در حال پخت است؛ کرم داخل تي تاپ را تهیه کنید. برای این کار در یک کاسه متوسط، شکر و پودر کاکائو را با هم مخلوط کنید. در صورت تمایل میتوانید کمی دارچین هم به آن اضافه کنید. اگر نیاز است پودر کاکائو و دارچین را الک کرده و بعد با شکر مخلوط کنید.

8- وقتی لایه اول کیک پخته شده بود، آن را از فر خارج کنید. مخلوط شکر و پودر کاکائو را روی لایه اول کیک بپاشید. دقت داشته باشید که به طور یکنواخت در همه سطح کیک پخش شود. حالا تیتاب را داخل فر بگذارید. فر را طوری تنظیم کنید که فقط حرارت از بالا به آن وارد شود. با این کار زیر تی تاپ خانگی شما نمی سوزد و مواد میانی هم ذوب خواهد شد. حدودا ده دقیقه زمان برای این کار کافی است.

9- وقتی شکر و پودر کاکائو ذوب شد، قالب کیک را از فر خارج کنید. مابقی مایه کیک را روی آن بریزید و دوباره قالب را در فر بگذارید. برای پخت این لایه حدود 15 تا 20 دقیقه زمان و حرارت ملایم نیاز است.

10- کمی شکلات تخته ای را ذوب کنید. وقتی کیک آماده شد آن را از فر بیرون آورید. به کمک قیف و ماسوره و شکلات ذوب شده روی تی تاب طرح ایجاد کنید. سپس کیک را به شکل مستطیل های هم اندازه برش دهید. تي تاپ خانگي شما حاضر است. آن را میتوانید با انواع نوشیدنی های گرم نوش جان کنید.

  تی تاپ خانگی خوشمزه

عکس از ashpaziii_abadan_modern@

 

نکات کلیدی تهیه تی تاپ خانگی

- در تهیه تی تاپ با فر میتوانید شکلات ذوب شده یا سس شکلات را قبل از پخت لایه دوم، روی آن بریزید. با این روش شکلات به همراه کیک پخته شده و به درون لایه هم نفوذ خواهد کرد. اما در روش گفته شده در دستور، سس شکلاتی شما روی کیک می ماند. انتخاب هر کدام از این روش ها کاملا سلیقه ای است.

- مواد لای تی تاپ میتواند انواع مربا و مارمالاد یا مخلوط خامه ای باشد. اگر تی تاپ شکلاتی تهیه می کنید توصیه می شود از مخلوط خامه ای برای لایه های آن استفاده کنید. چون سفید رنگ است و جلوه بیشتری به کیک خواهد داد. برای تهیه این مخلوط میتوانید دو قاشق غذاخوری خامه صبحانه را به همراه نصف قاشق غذاخوری پنیر خامه ای مخلوط کنید. سپس یک قاشق غذاخوری پودر قند و کمی وانیل به آن اضافه کنید و بعد میان لایه های کیک آن را قرار دهید.

- طرز تهیه تی تاپ خانگی در ماهیتابه رژیمی هم آسان است و با دستور گفته شده در بالا تفاوت زیادی ندارد. در روش تهیه تی تاپ خانگی بدون فر شما مایه کیک را در ماهیتابه دو طرفه ریخته، تزیین کرده و بعد می پزید. سپس آن را برمیگردانید تا طرف دیگرش هم پخته شود. در این روش حتما از شعله پخش کن که از قبل گرم شده است، استفاده کنید. اگر به ماهیتابه دو طرفه دسترسی ندارید، میتوانید دم کنی و درب مناسب روی ماهیتابه قرار دهید.

  تی تاپ خانگی در ماهیتابه

عکس از ashpazi.saeede@

 

- کیک تی تاپ قدیمی و سنتی معمولا چهار لایه است. برای تهیه آن میتوانید نصف مواد کیک را با پودر کاکائو مخلوط کنید. لایه اول باید کاکائویی و خیلی نازک باشد. وقتی لایه پخته شد، لایه ی وانیلی کیک را بریزید. پس از پخت این لایه مواد میانی تی تاب را اضافه کنید و بعد لایه ی وانیلی و در آخر هم مجددا لایه کاکائویی قرار می گیرد. در این روش، باید قبل از پخت لایه کاکائویی آخر، طرح روی تیتاب را روی آن بکشید تا با کیک پخته شود.

- عکس اصلی از صفحه اینستاگرام forough_manochehry@ گرفته شده است.