دنبال طرز تهیه شیرینی یا حلوای جدیدی هستید؟ نظرتان در مورد غذاهای عربی مثل فلافل و کبه برنجی یا حلوای شیر خشک چیست؟ تا حالا اسم حلوا دهین یا دهین ابو علی را شنیده اید؟

 

دهین چیست؟

دهین حلوای خوشمزه و معروف نجف است. در بازار قدیم شهر نجف (سوق نجف) در عراق که قدم بزنید امکان ندارد چشمتان به سینی های بزرگ و هوس برانگیز این حلوا نخورد و همه دوست دارند دهین ابوعلی بخورند. ابوعلی که حلوا دهین او از همه معروف تر بوده، حالا از دنیا رفته ولی عده زیادی هستند که هنوز در بازار نجف دهین درست میکنند و میفروشند و خیلی از آنها شاگردهای همان ابوعلی معروف هستند.

دهین ابوعلی

این حلوای خوشمزه، گرم و مقوی را میتوان با گردو، بادام یا پودر نارگیل یا حتی با ترکیب آنها درست  کرد. اگر طعم روغن حیوانی را دوست دارید میتوانید به جای کره از آن استفاده کنید. خب حالا اگر دهنتان به اندازه کافی آب افتاده برویم سراغ دستور پخت حلوای دهین نجف.

 

طرز تهیه حلوا دهین

 

مرحله اول:

ابتدا کره را ذوب کنید و با یک قاشق از آن کف قالب کیک یا ظرف پیرکس را چرب کنید. نیمی از پودر نارگیل راکف ظرف بپاشید. بعد تعدادی نصف گردو روی آن بچینید (استفاده از گردو اختیاری است).

مرحله اول ظرف حلوا دهین

مرحله دوم:

شیر، شکر و روغن مایع را داخل قابلمه کوچکی بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. هم بزنید تا مایع داغ و شکر در آن حل شود.

مرحله دوم دهین

مرحله سوم:

گلاب و زعفران را به مواد اضافه کنید و یکی دو دقیقه دیگر هم بزنید تا شروع به قل زدن کند. حال شیره خرما را بریزید و هم بزنید.

مرحله سوم دهین

مرحله چهارم:

آرد و هل را با هم الک کنید و روی بقیه مواد بریزید. کمی هم بزنید تا آرد به خورد مایع برود و سپس کره ذوب شده را هم با آن مخلوط کنید (حلوا باید کمی غلیظ تر از فرنی باشد).

مرحله چهارم دهین

مرحله پنجم:

حلوا را در قالب آماده شده روی گردو ها بریزید. روی حلوا را تا جای ممکن صاف کنید. سپس پودر نارگیل باقیمانده را روی حلوا بپاشید. در صورت تمایل مقداری هم خلال بادام روی آن بپاشید.

مرحله پنجم دهین

مرحله ششم:

قالب را حدود ۳۰ دقیقه در فر گرم شده با دمای ۱۵۰ درجه قرار دهید. در آخر شعله روی فر را ۲-۳ دقیقه روشن کنید تا پودر نارگیل و خلال بادام روی حلوا حالت بوداده پیدا کند و قهوه ای رنگ شود.

بعد از خارج کردن از فر کمی صبر کنید تا حلوا قدری خنک شود و راحت تر برش بخورد. آن را به شکل مربعی برش بزنید و نوش جان کنید.   دهین قبل از فر   حلوا دهین آماده  

نکات تهیه حلوا دهین نجف

- میتوانید داخل مواد حلوا بعد از آرد کمی هم گردوی خرد شده اضافه کنید. - خوردن این حلوا به افراد دیابتی و کسانی که اضافه وزن دارد توصیه نمیشود. - دهین حلوایی بسیار گرم و مقوی است و به ویژه مناسب ماه رمضان و فصل سرماست.