دلمه یکی از غذاهای معروف کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزیه. دلمه رو می تونید به شکل های متنوع درست کنید مثل دلمه گوجه فرنگی، دلمه تخم مرغ، دلمه برگ مو و یه دلمه جدید که قراره بهتون آموزش بدیم به اسم دلمه پیاز. بعضی افراد وقتی اسم این غذا رو می شنون تعجب می کنن. ولی این رو بهتون بگم که دلمه پیاز هم خیلی خوشمزس و هم اینکه خواص زیادی داره، علاوه بر این ها دارای شکل ظاهری زیباییه.

 پیاز دارای کالری بسیار کمی است، اما سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدانه. این ماده همچنین دارای ویتامین B6، C و منگنز بوده که برای بدن مفید هستند. پیاز به دلیل داشتن گوگرد رشد موی سر رو افزایش می ده. مصرف مداوم پیاز، خطر ابتلا به سرطان رو کاهش می ده. خوردن پیاز با غذا باعث هضم بهتر می شه. با وجود این همه خاصیتی که پیاز داره به نظر میاد گزینه خوبی برای درست کردن غذاهای متفاوت به شمار میره و چه خوب که این غذا پیاز شکم پر باشه. امیدوارم این دلمه رو تهیه کنید و ازش لذت ببرید.

طرز تهیه دلمه پیاز

مرحله اول : آماده کردن مواد دلمه

برای درست کردن دلمه پیاز مانند بقیه دلمه ها باید لپه و برنج را از شب قبل خیس کنید. برنج و لپه های خیس خورده را داخل ظرف های جداگانه نیم پز کنید. دو قاشق غذاخوری سماق را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و کنار بگذارید. اکنون یکی از پیاز ها را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید. مقداری زرچوبه و فلفل به پیازها اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را داخل ظرف بریزید و اجازه دهید خوب تفت بخورد.

یک قاشق غذاخوری رب گوجه داخل گوشت بریزید تا سرخ شود و بوی خامی آن گرفته شود. اکنون برنج و لپه نیم پز، نمک و سبزی دلمه را به بقیه مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. ظرف را از روی حرارت بردارید و بگذارید کمی خنک شود.

مرحله دوم : آب پز کردن پیاز ها

در فاصله ای که مواد میانی دلمه خنک می شود پیاز ها را آماده کنید. برای این کار ابتدا ریشه و سر پیازها را جدا و یک برش عمیق و طولی (از سر تا ته) روی پیاز ایجاد کنید . سپس آن ها را داخل آب جوش و نمک انداخته تا نیم پز شوند. پس از اینکه پیازها پخته شدند از قسمتی که برش نخورده آن ها را فشار دهید تا لایه هایش از هم جدا شود.

  نحوه صحیح برش زدن پیاز

مرحله سوم : پر کردن پیازها با مواد میانی

در این مرحله از پخت دلمه پیاز یک قابلمه آورده و کف آن مقداری روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر خود را ته قابلمه بگذارید. سپس یک لایه پیاز برداشته و با مواد میانی پر کنید و داخل قابلمه قرار دهید. وقتی همه دلمه ها را درست کردید، سماق مخلوط شده با آب را صاف کرده و روی آن ها بریزید. اکنون یک قاشق کره را داخل یک ظرف کوچک ریخته و مابقی رب را تفت دهید و به دلمه ها اضافه کنید. در نهایت نصف لیوان آب را روی آن ها بریزید و اجازه دهید که دم بکشند.

دلمه پیاز و دلمه برگ مو  

نکات کلیدی برای تهیه دلمه پیاز

- اگر سبزی دلمه نداشته باشید می توانید از ریحان خرد شده استفاده کنید.

- اضافه کردن رب گوجه و سماق به مواد میانی دلمه پیاز دلخواه است اما برای تهیه سس نباید آن ها را حذف کنید.

- پیازها را نباید خیلی بپزید چون هنگام پیچیدن دلمه پاره می شوند.

- هنگام دم دادن دلمه ها یک شی سنگین مانند بشقاب روی آنها قرار دهید تا از هم باز نشوند.   تصاویر از اینستاگرام: khwshmzh60@ mehreganfood@ hadiskalhorphotography@