جگر یا کبد گوسفند یا گاو یکی از لذیذ ترین گوشت ها برای تهیه کباب است که خوردن-به اندازه-  آن به دلیل داشتن آهن و ویتامین ب موجود در آن بسیار توصیه می شه به خصوص به کسانی که دچار فقر آهن و کم خونی هستن. روش های طبخ جگر متعدد است و هرکس با توجه به ذایقه اش می تونه نوعی از اون  رو تهیه کنه و از خوردنش لذت ببره. مثلا تهیه جغور بغور، پاته جگر، کباب جگر و ... . یکی از بهترین راه های پخت جگر کباب کردن آن روی زغال است که عطر بی نظیری به این گوشت می ده که روش تهیه بسیار ساده ای هم داره. این کباب خوشمزه را در استان لرستان به این صورت درست می کنند که پس از پیچیدن جگر در لایه ای نازک از چربی  روی آتش قرار می دهند و کباب می کنند که طعم خاص تری می گیرد و به آن جگروز می گویند.

جگروز از ترکیب جگر با وُز تهیه می شه. شاید تا به حال اسم وز را نشنیده باشید و با دیدن این کلمه این سوال برایتان ایجاد شود که وز چیست؟

وز در واقع چربی نازک و پرده مانندی است که شکمبه یا سیرابی گاو و گوسفند را در بر گرفته  و  از این چربی نازک برای تهیه جگروز یا جگر کفن پیچ  می توان استفاده کرد.

جگر کبابی

با توجه به پر طرفدار بودن این کباب خوشمزه امروز و در ادامه این نوشته مراحل تهیه جگروز سنتی را می خوانیم که امیدوارم از درست کردن و خوردنش لذت ببرید اما پبش از هر چیز شاید لازم باشه بدونیدکه استفاده بیش از حد جگر می تونه آسیب زننده باشه برای مثال مصرف جگر به بانوان باردار توصیه نمی شه چون جگر ممکن است هنگام پختن به خوبی مغز پخت نشود و در این صورت ممکنه به جنین آسیب برسونه. همینطور مصرف بیش از حد آن آن به آقایان توصیه نمی شه چرا که اصولا آقایون به فقر آهن دچار نیستند و در صورتی که مداوم جگر مصرف کنند مقدار زیادی آهن در بافت های بدن ذخیره می شه و این می تونه به سایر اندام ها آسیب برسونه. پس در مصرف جگر حد تعادل را نگه دارید تا باعث اذیت نشه.

  کفن پیچ  

طرز تهیه جگروز لرستان

1. جگر را به خوبی بشویید و چربی و و بخش های اضافی آن را  با چاقوی تیز از روی آن جدا کنید. 2. پس از شستن جگر را در صافی یا سبد قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. 3. وز را هم پس از شستن از جایی آویزان کنید تا آب آن به صورت یکنواخت گرفته شود (وز باید کاملا خشک باشد.) 4. جگر را به اندازه دلخواه برش بزنید و به سیخ بکشید. 5.وز را با توجه یه سایز سیخ برش بزنید و روی سطح کار به خوبی پهن کنید و روی آن مقداری نمک و در صورت تمایل فلفل بپاشید. 6. هر سیخ جگر  را روی تکه ای از وز قرار دهید و آن را به خوبی در وز بپیچید و بعد بر روی آتش با حرارت ملایم  کباب کنید(دقت کنید آتش زبانه نداشته باشد چرا که در این صورت جگر به سرعت می سوزد و سفت می شود)   کباب  

نکات کلیدی تهیه جگروز لرستان

- برای تهیه جگر کفن پیچ می توان چربی دور شکمبه یا سیرابی را به بخش ها کوچک تقسیم کرد و در وسط هر برش از وز یک تکه جگر فرار داد و بعد جگر های بقچه پیچ را به سیخ کشید و کباب کرد. -اگر دوست دارید می توان هنگام با سیخ کشیدن جگر یعنی به صورت یکی در میان یک تکه فلفل دلمه ای یا پیاز قرار دهید تا کباب خوش عطر و طعمی داشته باشید. -وز را می توان از قصابی ها تهیه کرد.