موس وانیلی با ژله کاکائویی

موس وانیلی با یک لایه ژله کاکائویی روی آن یکی از شیک‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین دسرهاست که می‌تواند به شکل‌های مختلفی با انواع توت‌های رنگارنگ زیبا تزیین شود. تهیه موس وانیلی کار دشواری نیست و وقت زیادی هم نمیگیرد. فقط باید بعد از آماده شدن چند ساعت در یخچال برود تا کامل بسته شود. موس وانیلی با ژله کاکائویی برای سرو در مهمانی‌ها هم انتخاب خیلی خوبی است و به خوبی جای دسری خوشمزه و زیبا را در سر سفره‌های شما پر می‌کند.

طرز تهیه: اول از همه، ژله کاکائویی را آماده کنید. ۵ قاشق شکر، ۵ قاشق کاکائو و ۷ گرم ژلاتین را در یک شیرجوش یا قابلمه کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید. ۱ پیمانه آب سرد و ۵ قاشق شیر به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید. شیرجوش را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا مایع به جوش بیاید. در این مدت هم مرتب هم بزنید تا کاکائو گلوله نشود. بعد از روی شعله بردارید و بگذارید تا به دمای اتاق برسد (حدود ۱ ساعت و نیم).

برای تهیه موس وانیلی، ۱ پیمانه شیر، نصف قاشق چایخوری وانیل و ۱۴ گرم ژلاتین را داخل شیرجوش تمیزی بریزید و مخلوط کنید. آن را روی شعله متوسط قرار دهید و همزمان هم بزنید تا زمانی که از مایع بخار بلند شود (ولی قل نزند). از روی شعله بردارید صبر کنید کمی خنک شود (تا زمانی که گرم باشد ولی داغ نباشد. برای سرد شدن سریع‌تر می‌توانید آن را به ظرف دیگری منتقل کنید).

وقتی مخلوط شیر دیگر داغ نبود، ۱ پیمانه خامه را در کاسه بزرگی بریزید و حدود ۲ دقیقه با سرعت بالای همزن برقی بزنید تا کمی فرم بگیرد. در کاسه دیگری شکر و ماست را بریزید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس خامه را به آن اضافه کنید و مواد را زیر و رو نمایید. شروع کنید به هم زدن با سرعت کم همزن و به تدریج مخلوط شیر را اضافه کنید. ۳۰ ثانیه به هم زدن ادامه دهید تا مطمئن شوید همه مواد به خوبی با هم مخلوط شده‌اند.

موس وانیلی نسبتاً سریع خودش را می‌گیرد، پس بلافاصله آن را در ۶ کاسه یا لیوان شیشه‌ای بریزید و در یخچال قرار دهید تا قدری سفت شود (حدود نیم ساعت). بعد روی هر کدام به آرامی ۳-۴ قاشق از سس کاکائوی ژله‌ای را بریزید. اگر دوست دارید تعدادی توت یا تمشک روی آن‌ها بریزید و دوباره در یخچال قرار دهید تا کاملاً بسته شوند (۴-۵ ساعت).

موس وانیلی با ژله کاکائویی

نکته: می‌توانید موس وانیلی را برای مهمانی‌ها در ظرف‌های کوچکتر هم سرو کنید. فقط باید موقع ریختن موس توی ظرف‌ها بجنبید و درنگ نکنید تا قبل از ریختن داخل ظرف سفت نشود.