ترشی ها از جمله کنار غذاهای خوشمزه ای است که طعم تند و تیز و خاص دارن و از این جهت برای سرو در کنار غذاهای متفاوت به خصوص غذاهای سنتی ایرانی بسیار مناسب هستن. در سفره بیشتر خانواده های ایرانی انواع ترشی خونگی و سنتی دیده می شه و با غذاهایی سنگین مثل آبگوشت و قرمه سبزی خوردن ترشی حسابی می چشبه و البته به خاطر طعم ترشی که داره به هضم غذا کمک می کنه. با اسم ترشی های سنتی مثل ترشی کلم، ترشی هفت بیجار، ترشی آلبالو،ترشی لیته، ترشی به، ترشی گوجه، ترشی نازخاتون حتما آشنایی دارید و حتما یک بار هم شده این ترشی های خوش طعم رو توی خونه تهیه کرده اید و می دونید طعم ترشی خونگی رو هیچ جا نمی تونید پیدا کنید.

ترشی نازخاتون یکی از ترشی های سنتی ایرانیه که در مناطق شمالی ایران تهیه می شه و بسیار خوشمزه و پرطرفداره و خوردنش همراه پلو مخلوط مثل لوبیا پلو و استانبولی پلو مخصوصا عدس پلو حسابی می چسبه و البته این ترشی به خاطر داشتن موادی مثل بادمجان و انواع سبزیجات تازه و معطر بسیار مفیده.

  ترشی  

با توجه به پر طرفدار بودن این ترشی سنتی امروز قصد آموزش ترشی مازندرانی نازخاتون رو به شما عزیزان دارم تا به راحتی و با صرف کمترین هزینه بتونبد ترشی خونگی لذیذی درست کنید و در کنار اعضای خانواده و در وعده های متفاوت غذایی از خوردن ترشی ناز خاتون لذت کافی ببرید.

  ترشی- نازخاتون  

طرز تهیه ترشی نازخاتون

 

مرحله اول:

بادمجان ها را با پوست روی شعله گاز و یا روی ذغال قرار دهید تا کبابی و دودی شود.

  بادمجان  

مرحله دوم:

ظرفی را پر از آب سرد کنید و بادمجان کباب شده را در آب سرد قرار دهید تا به این روش بادمجان را شوک کنید تا به راحتی بتوان پوست را جدا کرد.

  بادمجام کباب شده  

مرحله سوم:

بادمجان های پوست گرفته را ریز خرد یا ساطوری کنید (می توان بادمجان را در میکسر ریخت و میکس کرد.)

  بادمجان ساطوری  

مرحله چهارم:

سبزیجات ترشی نازخاتون را هم ریز خرد کنید و به بادمجان ساطوری شده بیافزایید.

 

مرحله پنجم:

در این مرحله از تهیه ترشی چاشنی ها را بیافزایید یعنی ادویه و سرکه یا آبغوره. (مقدار آبغوره نباید زیاد باشد و در حدی که به مواد طعم دهد کافی است پس زیاده روی نکنید)

  ترشی شمالی  

نکات کلیدی تهیه ترشی نازخاتون

-برای تهیه ترشی از انواع سبزیجات با توجه به ذایقه تان هم می توان استفاده کرد.

-ترشی نازخاتون بلافاصله پس از آماده شدن قابل مصرف است اما قطعا اگر حدود یک هفته صبر کنید ترشی لذیذ تری خواهید داشت چرا که طعم مواد حسابی به خورد هم رفته و جا افتاده می شود.

می توان از ترکیب آبغوره و سرکه و نیز آب انار برای مزه دار کردن ترشی نازخاتون  استفاده کرد. -می توان گوجه فرنگی خرد شده به این ترشی بادمجان اضافه کرد.