چند وقت پیش یکی از خوشمزه ترین حلواهای عمرم رو امتحان کردم: حلوای زنجبیلی. این حلوای خوشمزه رو یکی از همسایه هامون که اهل تبریزه برای ما آورد. اونم چه حلوایی؟ فقط باید مراقب بودی انگشت هاتو باهاش نخوری! خلاصه رفتم سراغ همسایه عزیز و دستورش رو گرفتم تا بتونم خودم هم درست کنم. حالا طرز تهیه حلوا زنجبیلی تبریزی فوق العاده خوشمزه رو برای شما عزیزان هم مینویسم تا بتونید هر موقع که خواستید ازش استفاده کنید. شک نکنید از اون حلواهایی هست که برای هر کس ببرید عاشقش میشه. و حتماً برای گرفتن دستور تهیه حلوای زنجبیلی میان سراغتون.

  حلوای زنجبیل زعفرانی  

حتما خودتون میدونید که زنجبیل یا زنجفیل کلی خاصیت داره. علاوه بر خاصیتش عطر و طعم تندی که داره حلواتون رو فوق العاده میکنه. دقت کنید که باید به اندازه و درست استفاده بشه. البته بعد از یک بار امتحان کردن این طرز تهیه میتونید به سلیقه خودتون یه مقدار زنجبیلش رو کم و زیاد کنید. دیگه از ویژگی های این حلوا بخوام براتون بگم میشه قالب زدش. میتونید با استفاده از قالب شکلات های سیلیکونی حلوای بوتیکی زنجبیل درست کنید. یا میتونید کف سینی پهنش کنید و برش بزنید. معمولا حلوای زنجبیلی سر سفره افطار یا به عنوان حلوای نذری استفاده میشه. ولی قطعاً در زمانهای دیگه سال هم میتونید تهیه کنید. به عنوان عصرانه با چای عالی میشه. بیش از این منتظرتون نمیذارم. امیدوارم درست کنید و لذت ببرید.

 

طرز تهیه حلوای زنجبیلی

مرحله اول:

آرد را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. با قاشق چوبی هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته شود و بوی خوبی از آرد به مشام برسد. سپس از روی حرارت بردارید و آرد را الک کنید.

  تفت دادن آرد حلوا

مرحله دوم:

آرد الک شده را مجدد داخل قابلمه بریزید و کره را به آن اضافه کنید. تفت دهید تا کره به خوبی جذب آرد شود. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید. پودر هل، پودر زنجبیل و گردوی پودر شده را اضافه و مخلوط کنید.

   

مخلوط حلوای زنجبیلی

مرحله سوم:

اجازه دهید مخلوط آرد کمی خنک شود. دقت کنید برای تردی حلوا و جلوگیری از ذوب شدن پودر قند آرد داغ نباشد. سپس پودر قند را روی آن الک و مخلوط کنید. مواد را داخل ظرف یا قالب بریزید و با فشار پشت قاشق یا دست مواد را به هم فشرده و منسجم کنید. این کار را سریع انجام دهید تا حلوای زنجبیلی سرد نشود.

 

پودر قند حلوا زنجبیل

مرحله چهارم:

روی حلوا پودر قند و خلال پسته بپاشید و با چاقو به صورت مربع یا لوزی برش بزنید. ظرف حلوا را در یخچال بگذارید تا حلوا خوب سرد و سفت شود. سپس همراه با چای سرو کنید. یا میتوانید حلوا را داخل قالب سیلیکونی بریزید و بعد از سرد شدن از قالب خارج کنید. این حلوا بافت ترد و شکننده ای دارد و در دهان آب میشود.

  حلوای زنجبیلی قالبی

نکته های کلیدی تهیه حلوای زنجبیلی:

- انتظار نداشته باشید مواد حلوا خمیری شود. این حلوا کلا حالت پودری دارد. باید قبل از این که سرد شود آن را در قالب یا سینی فشرده کنید.

- میتوانید با اضافه کردن زعفران حلوا را به رنگ زرد در بیاورید.

- همچنین میتوانید برای تهیه حلوای شیک مجلسی، حلوای زنجبیلی را با رنگ خوراکی به رنگ های مختلف در بیاورید.

- میتوانید روی حلوا را با شکلات ذوب شده تزیین کنید.

  حلوا زنجبیلی برش خورده