نان پیتا نوعی نان لبنانی است که در دنیای عرب و خاورمیانه جایگاه خاصی دارد. علاوه بر این که در تهیه ساندویچ های مختلفی مثل ساندویچ فلافل میتوان از پیتا استفاده کرد، این نان به تنهایی و به صورت برشته شده هم با دیپ های مختلف سرو میشود. کافی است نان پیتا را با چن برش به صورت مثلثی ببرید، با روغن زیتون و ادویه های دلخواه مخلوط کنید. سپس در سینی فر پخش کنید و در فر بگذارید یا این که آن را در روغن سرخ کنید. میتوانید نان پیتای ترد شده را با هوموس، ماست یا هر دیپ دیگری به دلخواه میل کنید.

طرز تهیه نان پیتا

مرحله اول:

آرد ، شکر ، نمک ، بکینگ پودر و خمیر مایه را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید سپس آب ولرم و روغن را اضافه کنید ، مخلوط کنید تا خمیر خوبی بدست بیاید.

خمیر نان پیتا

مرحله دوم:

خمیر را 10 دقیقه ورز دهید سپس کاسه ای را چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار دهید و روی کاسه را با سلفون بپوشانید و حدود 1 ساعت در جای گرمی استراحت دهید تا حجم خمیر 2 برابر شود (میتوانید داخل ماکروفر یا فر را چند دقیقه روشن کنید تا گرم شود سپس کاسه خمیر را در محیط گرم آن قرار دهید).

خمیر نان پیتا

مرحله سوم:

پس از استراحت خمیر را به 8 قسمت مساوی تقسیم کنید ، روی سطح کار آرد بپاشید و خمیرها را به نوبت به پهنای 20 سانتیمتر باز کنید  (برای جلوگیری از خشک شدن خمیرها در طول کار روی خمیرها را با سلفون بپوشانید). زمانی که خمیرها را پهن میکنید فر را با دمای 250 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.

خمیر نان پیتا

مرحله چهارم:

نان ها را روی سینی فر قرار دهید و در طبقه وسط بگذارید. صبر کنید تا نان ها پف کنند سپس به سرعت نان ها را از فر خارج کنید ( بیش از حد ماندن نان در فر آن را خشک میکند ) ؛ نان ها را پس از خروج از فر به سرعت میان پارچه بگذارید تا نرم باقی بماند ( پس از خروج از فر پف نان میخوابد).

خمیر نان پیتا

خمیر نان پیتا

نکته ها : نان پیتا همراه با اغلب غذاها و سالاد و ... مصرف میشود ، میتوانید به جای بیکینگ پودر از 1 قاشق چایخوری بهبود دهنده استفاده کنید.

برای اینکه همه نان ها خوب و یکدست پف کنند بهتر است به این صورت خمیر را پهن کنید : وردنه را در سمت راست خمير قرار دهید و در جهت عقربه های ساعت یا خلاف آن بچرخانید و آنقدر اين كار را تكرار کنید تا خمير کامل پهن شود.