طرز تهیه لوکوم شیر رو از دست ندید. چون واقعا خوشمزه و عالی هست. اصل این دسر مربوط میشه به کشور ترکیه و یه جورایی معادل با همون راحت الحلقوم خودمونه. واقعا هم لوکوم بافتی نرم و لطیف داره و باب طبع هر سن و سالی هست. یکی از نکات جذاب در این دسر اینه که برای تزیین اون می تونید از هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید. ریختن هر نوع مغزی هم در اون آزاده و بستگی به سلیقه شما داره. حتی می تونید مغز پسته یا هر نوع مغز دیگه ای رو از دستور لوکوم حذف کرده و اون رو ساده تهیه کنید.

اگه قبلاً طرز تهیه لوکوم پرتقالی یا لوکوم شکلاتی رو خونده باشید حتماً میدونید که آماده سازی لکوم وقت چندانی نیاز نداره، اما باید حداقل 4 ساعت توی یخچال باشه تا کاملا ببنده. پس اگه می خواهید این دسر رو درست کنید باید چند ساعت قبل دست به کار بشید. الان هم با ایران کوک همراه باشید با آموزش یک دسر خوشمزه ترکیه ای.

طرز تهیه لوکوم شیر

1- ابتدا نشاسته گل را داخل شیر سرد حل کرده و از صافی رد کنید. سپس شکر را نیز به این ترکیب بیافزایید. مخلوط را روی گاز با حرارت ملایم قرار داده و مرتب هم بزنید.

2- ترکیب شیر، نشاسته و شکر را آنقدر حرارت دهید تا به غلظت مناسب رسیده و بوی خامی نشاسته از بین برود. در این مرحله عجله نکنید و شعله را بالا نکشید. زیرا در این صورت این ترکیب خیلی زود غلیظ می شود، در حالی که نشاسته همچنان مزه خامی می دهد.

3- وقتی مخلوط لوکوم شیر به غلظتی شبیه به فرنی رسید کره را نیز به آن اضافه کنید. بعد از آنکه کره آب شد شعله را خاموش کرده و انیل را نیز به مواد بیفزایید.

4- اجازه دهید مایع کمی از حرارت بیفتد، سپس مغز پسته یا هر نوع مغز دیگری که دوست دارید داخل آن بریزید.

5- داخل قالب مورد نظر را آب بزنید به طوری که نمناک باشد. سپس مایع لوکوم را داخل آن ریخته و به مدت 4 تا 5 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملا ببندد.

6- بعد از گذشت این زمان، لوکوم شیر را از قالب خارج کرده، برش بزنید و داخل پودر نارگیل بغلطانید. همچنین می توانید از ترافل، شکلات بن ماری شده یا شربت غلیظ برای تزیین آن استفاده کنید.

 

لوکوم شیر ساده

نکات کلیدی تهیه لوکوم شیر

- برای پختن شیر و نشاسته از یک قابلمه ضخیم استفاده کنید تا نشاسته خیلی زود غلیظ نشود.

- اگر بعد از آماده سازی مایع لوکوم متوجه شدید نشاسته داخل آن گلوله شده است، مایع را از صافی دانه درشت عبور دهید.

- مقدار شکر را می توانید به دلخواه کم کنید.

- برای آنکه لوکوم از قالب راحت جدا شود کناره های آن را با چاقو جدا کنید.

- لوکوم شیر را می توانید در قالب های کوچک و به صورت تک نفره نیز تهیه کنید. فقط خیس کردن قالب ها فراموش نشود.

- می توانید به جای آنکه مغز پسته را داخل لوکوم بریزید از آن برای تزیین رویش استفاده کنید.

 

عکس ها از اینستاگرام: @yas_jafari89 و وبسایت: http://www.lokumturkishdelight.com/detay.asp?iType=548&iPic=1104