پولنتا

پولنتا یک غذای رایج ایتالیایی است که از حل کردن و پختن آرد ذرت در آب و غلیظ شدن آن تهیه می‌شود. معمولاً به ازای هر پیمانه آرد ذرت، ۴ پیمانه آب استفاده می‌شود. گاه به جای آب از شیر، آب گوشت یا مرغ یا ترکیبی از آنها هم استفاده می‌شود که به پولنتا طعم بیشتری می‌دهد. استفاده از پنیر در پولنتا اختیاری است اما نسبتاً رواج دارد و باعث می‌شود غذا بافت نرم‌تر و خوشمزه‌تری پیدا کنید. به جای پنیر خامه‌ای می‌توانید از ۱/۳ پیمانه پنیر پارمزان هم استفاده کنید. نوع پنیر بستگی به سلیقه شما دارد. پس پنیری را انتخاب کنید که طعم آن را بیشتر می‌پسندید.

پولنتای پنیری علاوه بر ایتالیا در کشورهای آمریکای لاتین مثل برزیل و آرژانتین هم رواج دارد. این غذا را با انواع سس گوشت، سس قارچ و خوراک راگو سرو می‌کنند. به طور کلی هر سسی که با پاستا سرو شود، همراه پولنتا هم می‌تواند سرو شود.

پولنتا با سس گوشت

طرز تهیه: ۴ پیمانه آب را همراه با یک و نیم قاشق چایخوری نمک داخل یک تابه بزرگ بریزید و روی شعله زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید (حدود ۵ دقیقه). وقتی آب به جوش آمد آرد ذرت را به تدریج اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا کاملاً در آب حل شود و هیچ گلوله‌ای از آرد ذرت در آن باقی نماند.

وقتی مایع شروع به غلیظ شدن کرد شعله را خیلی کم کنید. کره را اضافه کنید، درب تابه را ببندید و بگذارید ۲۵ دقیقه روی همان شعله ملایم بماند. در این مدت مرتب مواد را هم بزنید تا به کف تابه نچسبند (حدوداً هر ۵-۶ دقیقه).

در آخر پنیر خامه ای را اضافه کنید و هم بزنید تا در مخلوط حل شود. پولنتای پنیری شما آماده است. البته می‌توانید آن را بچشید و اگر دوست داشتید مقدار نمک یا پنیر خامه‌ای آن را بیشتر کنید.

پولنتای پنیری

نکته: اگر پولنتای پنیری را قبل از زمان سرو تهیه می‌کنید، بگذارید خنک شود سپس در ظرف را ببندید یا روی آن سلفون بکشید و تا زمان سرو در یخچال قرار دهید. برای سرو آن را چند دقیقه در مایکروفر گرم کنید و سپس خوب هم بزنید تا کف کند.