برنج و لوبیا قرمز

با برنج و لوبیا قرمز شامی سالم و خوشمزه در عرض کمتر از ۳۰ دقیقه آماده می‌شود که همه اعضای خانواده را راضی و خرسند می‌کند. این غذا هم به صورت گوشتی و هم بدون گوشت قابل تهیه است و در هر صورت طعم خوبی پیدا می‌کند. در ضمن می‌توانید لوبیا را از قبل تهیه کنید و دو سه روز در یخچال یا تا دو ماه در فریزر نگهداری کنید. موقع سرو هم فقط کافی است برنج را بپزید و لوبیا را گرم کنید. جالب است بدانید که وقتی لوبیا را دوباره گرم می‌کنید بیشتر جا می‌افتد و معمولاً از روز اولش هم خوشمزه‌تر می‌شود.

خوراک لوبیا و گوشت

موقع سرو گوشت و لوبیا را روی برنج میریزید و برای خوشمزه‌تر شدن می‌توانید روی آن کمی پنیر چدار یا پارمزان رنده کنید. همچنین می‌توانید کمی جعفری خرد شده هم به آن اضافه کنید.

طرز تهیه: برنج را با مقدار کافی آب و نمک و کمی روغن داخل قابلمه بریزید و بگذارید دم بکشد و در این مدت گوشت و لوبیا را آماده کنید.

کف تابه‌ای را با مقدار کمی روغن چرب کنید و بگذارید روی شعله داغ شود. سپس پیاز خرد شده را چند دقیقه تفت بدهید تا شروع به طلایی شدن کند. گوشت چرخکرده را همراه با سیر رنده شده اضافه کنید و بگذارید تا گوشت قهوه‌ای رنگ شود. در این مدت مرتب آن را هم بزنید. پودر چیلی، زیره سبز، نمک و فلفل را هم اضافه کنید و مخلوط نمایید.

وقتی گوشت کاملاً قهوه‌ای رنگ شد، کنسرو لوبیا و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. ۲-۳ دقیقه تفت بدهید تا رب کمی سرخ شود. بعد از آن یک پیمانه آب اضافه کنید و بگذارید مایه ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم جا بیافتد.

وقتی برنج آماده شد آن را در ۴ ظرف سرو بریزید. روی هر کدام مقداری از خوراک لوبیا قرمز تهیه شده بریزید. تا لوبیا داغ است کمی پنیر پارمزان روی آن رنده کنید و برنج و لوبیا را سرو کنید.

پلو لوبیا

نکته: برای تهیه این غذا به صورت کاملاً گیاهی، می‌توانید گوشت را با همان مقدار لوبیا جایگزین کنید. در ضمن به جای کنسرو لوبیا می‌توانید از لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی پخته شده استفاده کنید.

- لوبیا را از شب قبل در آب بخیسانید.