بلوبری یکی از میوه های خوشمزه، خوش طعم و خوش رنگیه که خواص بسیار زیادی داره. یکی از مهمترین خواص بلوبری کنترل قند خون شماست. شیوع دیابت نوع 2 در سراسر جهان به طور پیوسته در حال افزایشه. از اون جایی که افراد مبتلا به دیابت به تغییرات سریع قند خون حساس هستن، برای خوردن غذاهایی که مقدار زیادی کربوهیدرات دارن، باید احتیاط کنن. درسته که بلوبری حاوی مقادیر متوسط ​​قنده، اما ‌نه تنها بر میزان قند خون تاثیر نمیذاره بلکه در طرز تهیه نوشیدنی های رژیمی هم از اون استفاده میشه. این مسئله احتمالا به دلیل ترکیبات زیست محیطی فعال در اونه. مطالعات آزمایشگاهی نشون میده که آنتوسیانین های موجود در بلوبری می تونه قند خون رو کنترل کنه. خوردن بلوبری به علت مسدود کردن برخی از آنزیم های گوارشی و کاهش فشار قند خون به طور مستقیم پس از یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا توصیه میشه. از خواص دیگه ی بلوبری میشه به تقویت و تنظیم سیستم گوارشی و تصفیه بدن اشاره کرد. با خوردن بلوبری می تونید خیلی راحت التهاب شکم تون رو کاهش بدید و کم کم وزن کم کنید. شما می تونید به روش های مختلف از این میوه ی خوشمزه و پر خاصیت استفاده کنید و به سلامتی بدن تون کمک کنید. چیز کیک بلوبری یکی از پر طرفدارترین و خوشمزه ترین انواع چیز کیکه که با بلوبری درست میشه. مافین بلوبری و پنیر خامه ای یکی دیگه از دسرهای خوشمزه و خاصه که می تونید با بلوبری اون رو درست کنید.

تحقیقات نشون میدن که خوردن دو لیوان اسموتی بلوبری به طور روزانه به بهبود حساسیت به انسولین در افراد چاق مبتلا به خطر بالای ابتلا به دیابت کمک می کنه. در این مطلب طرز تهیه اسموتی بلوبری به سه روش مختلف رو بهتون آموزش میدیم: در روش اول از آب میوه ی تازه برای درست کردن اسموتی بلوبری استفاده میشه و شما می تونید آب هر میوه ای رو که دوست دارید بگیرید و با ترکیب کردن اون با بلوبری یخ زده و مواد اولیه ی دیگه این اسموتی خوشمزه رو درست کنید. در روش دوم، از ماست پر چرب و شیر بادام برای درست کردن اسموتی بلوبری استفاده میشه. شیر بادام رو می تونید به صورت آماده از فروشگاه ها تهیه کنید و یا خودتون اون رو درست کنید. وجود شیر بادام در اسموتی بلوبری خواص اون رو دو برابر می کنه و طعم فوق العاده ای به اون میده. روش سوم مخصوص کسایی که به دنبال یه اسموتی رژیمی برای برنامه غذایی شون هستن. در طرز تهیه اسموتی بلوبری چربی سوز از زنجبیل و زردچوبه ی تازه و همچنین تخم کتان استفاده میشه که به همراه بلوبری خاصیت چربی سوزی این اسموتی رو دو برابر می کنه. یکی از روش های پیشنهادی ما رو به دلخواه انتخاب کنید و از طعم فوق العاده ی اسموتی بلوبری لذت ببرید.

طرز تهیه اسموتی بلوبری

روش اول: اسموتی بلوبری با آب میوه

 

۱- بلوبری ها، توت فرنگی ها و موز خرد شده را داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزنند.

۲- میوه های یخ زده را به همراه ماست، وانیل و آب میوه دلخواه داخل دستگاه مخلوط کن بریزید. سپس چند تکه یخ به آن ها اضافه کنید و دستگاه را روی سرعت تند روشن کنید تا همه ی مواد خوب با هم مخلوط شوند و اسموتی یکدستی حاصل شود.

۳- اسموتی بلوبری را داخل لیوان مورد نظر خود بریزید و روی آن را با بلوبری و پونه و دانه های چیا تزیین کنید.

  طرز تهیه اسموتی بلوبری

روش دوم: اسموتی بلوبری با شیر بادام

توت فرنگی ۶ عدد

موز ۱ عدد

شیر بادام ۲ پیمانه

بلوبری ۸ عدد

ماست یونانی ۱/۲ پیمانه

 

۱- ابتدا بادام ها را داخل ظرف آب به مدت ۸ ساعت خیس کنید. سپس پوست آن ها را جدا کرده و آبکشی کنید. بادام های خیس خرده را به همراه ۴ لیوان آب سرد داخل میکسر بریزید تا زمانی که روی آن کف مشاهده کنید. کمی وانیل و عسل به شیره بادام اضافه کنید و مجددا آن را مخلوط کنید. مخلوط را داخل پارچه ی تمیز بریزید (تنظیف) و از آن عبور دهید تا عصاره ی بادام بیرون بریزد و تفاله ی آن داخل پارچه بماند.

۲- ۲ پیمانه از شیر بادام  آماده شده را به همراه بلوبری ها،  توت فرنگی ها و موز خرد شده به صورت یخ زده داخل مخلوط کن (میکسر) بریزید. سپس ماست یونانی را نیز به آن ها اضافه کنید و با سرعت زیاد همه ی مواد را مخلوط کنید تا اسموتی بلوبری یکدستی حاصل شود. روی اسموتی بلوبری را به دلخواه تزیین کنید.

  اسموتی بلوبری برای لاغری

روش سوم: اسموتی بلوبری چربی سوز

شیر بادام ۱ پیمانه

موز یخ زده ۱ عدد

بلوبری یخ زده ۱۰ عدد

یخ ۶ تکه

زنجبیل ۱ قاشق چایخوری

زردچوبه تازه ۱ قاشق چایخوری

تخم کتان به مقدار لازم

 

۱- زنجبیل و زردچوبه ی تازه را از قبل با مخلوط کن و یا با رنده ی ریز خرد کنید.

۲- شیر بادام را که از قبل آماده کرده اید به همراه موز و بلوبری یخ زده داخل مخلوط کن بریزید.

۳- زنجبیل و زردچوبه ی خرد شده را نیز به همراه ۶ تکه یخ به سایر مواد اضافه کنید و با درجه ی تند بزنید تا همه ی مواد به شکل یکدست مخلوط شوند.

۴- برای تزیین روی اسموتی بلوبری کمی تخم کتان بریزید و آن را نوش جان کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه اسموتی بلوبری

- افزودن کمی دارچین و یا جو دوسر به مواد اولیه اسموتی بلوبری نیز نه تنها طعم اسموتی بلوبری را خاص می کند بلکه خواص چربی سوزی آن را نیز افزایش می دهد و به کاهش اشتها کمک می کند.

- در هر روش، میوه ها از جمله بلوبری و توت فرنگی را از قبل داخل فریزر بگذارید و به شکل یخ زده داخل مخلوط کن بریزید. موز را نیز ابتدا خرد کنید، داخل فریزر قرار دهید و بعد استفاده کنید.

- اگر می خواهید اسموتی بلوبری را شیرین تر درست کنید، می توانید کمی شکر به آن اضافه کنید و یا مقدار موز را به عنوان یک شیرین کننده طبیعی افزایش دهید. عسل از دیگر شیرین کننده های طبیعی است که می توانید برای شیرین کردن اسموتی بلوبری از اون استفاده کنید.

تصاویر از : smoothiesss1 ، missunicorn_superfood ، khomshaze