یکی از غذاهای خوشمزه ای که می تونید برای خود و بقیه اعضای خانواده درست کنید و ازش لذت ببرید آش بلغوره. این آش خیلی مقوی و مخصوصا برای وعده افطاری ماه رمضان خیلی مناسبه. داخل این غذا هم می توان از گوشت استفاده کرد و هم میتوان بدون گوشت آن را درست کرد. بلغور مملو از مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین های بسیاری است. وقتی از این ماده مقوی داخل آش استفاده می کنید علاوه براینکه مزه غذا را بسیار عالی می کند به سلامت قلب و دستگاه گوارش نیز کمک شایانی می کند. همچنین سایر حبوبات به کار رفته در این غذا نیز بسیار انرژی زا هستند. این غذا برای کودکان نیز بسیار مناسب است. آموزش این غذای خوش طعم و ماندگار رو مهمان ایران کوک باشید.

  بلغور  

طرز تهیه آش بلغور

 

مرحله اول: آماده کردن مواد اولیه آش بلغور

وقتی قصد دارید این غذای خوشمزه را درست کنید از حدود 10 ساعت قبل حبوبات را خیس و چندین بار آب آن ها را عوض کنید. وقتی حبوبات را خیس کنید بهتر پخته می شوند و نفخ آن ها بسیار کم می شود. حبوبات را جداگانه بپزید و کنار بگذارید. سبزی آش را پاک کرده و خرد کنید.

مرحله دوم: پختن بلغور

یک قابلمه تقریبا بزرگ بیاورید و 10 تا 12 پیمانه آب داخل آن بریزید، بلغور و برنج را نیز به آن اضافه کنید. سپس روی حرارت ملایم گذاشته و بگذارید تا کاملا پخته و لعاب بدهد. معمولا 2 ساعت برای پخت بلغور زمان نیاز دارید. برای اینکه زمان خیلی زیادی هدر ندهید می توانید زمانی که بلغور در حال پخت می باشد سایر حبوبات را نیز بپزید. وقتی بلغور کاملا پخته شد، سایر حبوبات پخته را به آن اضافه کنید وکاملا هم بزنید.

مرحله سوم: اضافه کردن سبزی

در ادامه کار داخل یک ظرف کوچک یک عدد پیاز را رنده کنید و بگذارید تفت بخورد. زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید و داخل آش بریزید. وقتی می خواهید سبزی آش را داخل آن بریزید اگر به نظرتان قابلمه کوچک است آن را عوض کنید. پس از اضافه کردن پیاز داغ، سبزی خرد شده را نیز به آش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. حرارت گاز را کم کنید و اجازه دهید تا غذا جا بیفتد. برای این مرحله از پخت آش 45 دقیقه زمان نیاز دارید.

اگر آب آش کم است می توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.در این زمان باید آش را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. 10 دقیقه به آخر پخت غذا کشک را به آن اضافه کنید. وقتی کشک را اضافه کردید غذا را مزه کنید و اگر به نظرتان کم نمک بود به آن نمک بزنید. در زمان جا افتادن غذا، می توانید پیازهای باقیمانده را پوست گرفته و خلالی خرد کنید و بگذارید سرخ شوند. سیرها را نیز خرد کرده و سرخ کنید. مقداری روغن داخل یک ظرف بریزید و نعناع را با آن سرخ کنید تا برای تزیین آش استفاده کنید. وقتی آش بلغور آماده شد داخل ظرف مورد نظر بکشید و با کشک و پیاز و سیر سرخ شده و نعناع داغ تزیین کنید.

 

آش بلغور خوشمزه

 

نکات کلیدی برای تهیه آش بلغور

- اگر بخواهید داخل آش بلغور از گوشت استفاده کنید باید حبوبات را حذف کنید. باید گوشت پخته شده و ریش ریش شده را با بلغور پخته اضافه کنید.

- وقتی بلغور را می پزید معمولا سر می رود برای جلوگیری از این کار می توانید اول یک عدد پیاز را سرخ و زردچوبه و فلفل اضافه کنید سپس بلغور را اضافه و بپزید. در این صورت بلغور هنگام پخت سر نمی رود.

- زمان آماده سازی 10 ساعته برای خیس خوردن حبوبات و پاک کردن سبزی تازه است. وگرنه اگر حبوبات پخته و سبزی در فریزر دارید، آماده سازی آش بلغور حداکثر 10 دقیقه طول می کشد.