خوردن یک سری غذاها همیشه حس نوستالژی دارند و شاید یادآور خاطراتی باشند. یکی از غذاهای نونی که اصولا همه با آن خاطره دارند کتلت و شامی است که خوردنشون همیشه به خصوص در زمان بچگی و مدرسه خیلی دلچسب بوده. شامی از اون دست غذاهاییه که انواع متفاوتی داره از شامی عدس، شامی لپه گرفته تا شامی مرغ و گوشت.

ساندویچ شامی

شامی مرغ غذایی مقوی و خوشمزه است که به راحتی و با مواد اولیه راحت میشه درستش کرد و در وعده های مختلف غذایی و یا در سفره افطار و سحر سرو کرد و اصولا بچه ها از خوردن غذاهایی مثل شامی، کوکو، کتلت و ... خیلی لذت می برن که اتفاقا غذاهایی سالم و مفید به حساب میان، اگر با کمترین میزان روغن تهیه بشن. از بین غذاهای نونی، شامی مرغ از جذابترین هاست.

گفتم که روش تهیه شامی به ویژه شامی مرغ که امروز قصد آموزشش رو دارم خیلی راحته. پس اگر ادامه مطلب رو بخونید با مراحل تهیه شامی مرغ به خوبی آشنا می شید.

شامی خوشمزه مرغ

طرز تهیه شامی مرغ

مرحله اول:

پیاز و مرغ و نخود را چرخ کنید.

 مایه شامی

مرحله دوم:

تخم مرغ، پودر سوخاری، بیکینگ پودر و ادویه ها را همراه جعفری به مواد چرخ شده اضافه کنید .

مرحله سوم:

مواد را به خوبی با دست ورز دهید تا مواد کاملا یکدست شود.

شامی

مرحله چهارم:

مواد شامی مرغ را چند ساعت در یخچال قرار دهید تا مایه شامی به خوبی جا بیافتد(من همیشه مایه شامی و کتلت را از شب قبل درست می کنم که هم باعث خوشمزه تر شدن می شه و هم مواد چسبنده تر می شه که فرم دهی یا قالب زدن راحت ترمی شه)

مرحله پنجم:

مواد شامی رو پس از استراحت با دست فرم بدید و در روغن داغ شده به خوبی سرخ کنید تا جایی که طلایی و خوشرنگ بشه.

سرخ کردن شامی

نکات کلیدی تهیه شامی مرغ:

-انواع مختلف شامی رو می شه با مواد متعدد درست کرد مثلا در شامی مرغ می توان از فلفل دلمه، هویج چرخ شده، ذرت و .. استفاده کرد که عطر و طعم بهتری به غذا خواهد داد.

شامی با مرغ

- اگر می خواهید شامی ترد تری داشته باشد بهتر است ۲۵۰ گرم مرغ استفاده کنید و یک عدد سیب زمینی را همراه سایر مواد چرخ کنید و به مایه بیافزایید. - هنگام سرو شامی از هر نوع سس مانند کچاپ، مایونز، سس فلفل یا ... می توان استفاده کرد و شامی را می توان همراه خیارشور یا انواع سبزیجات و حتی با برنج میل کرد.

- برای رژیمی و سالم تر شدن شامی یا غذاهی سرخ کردنی می توان آن را در فر تهیه کرد. سینی قر را کمی چرب کنید و شامی های فرم داده را در سینی بچینید و داخل فر با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا زمانی که یک طرف آن سرخ شود. بعد شامی ها را بر گردانید تا هر دو طرف کاملا برشته و طلایی شود.