چیز کیک یکی از معروف ترین و پر طرفدارترین دسرها در دنیاست. چیز کیک یا همان کیک پنیر اولین بار در کشور یونان به عنوان شیرینی پذیرایی ورزشکاران المپیک در اولین سار برگزاری اش درست شد و مورد استقبال همه قرار گرفت. بعدها که پنیر پاستوریزه درست شد، چیز کیک هم شکل جدیدی پیدا کرد و به عنوان یک نوع کیک پنیری مدرن در اغلب کشورها درست شد. به طور کلی پنیری که در طرز تهیه چیز کیک از اون استفاده میشه، پنیر خامه ای و یا پنیر ماسکارپونه اس. امروزه انواع چیز کیک در طعم های مختلف درست میشه. از چیز کیک های میوه ای مثل چیز کیک موزی یا چیز کیک انار گرفته تا چیز کیک قهوه و چیز کیک نوتلا که هر کدوم طرفدارهای زیادی دارن و به روش های مختلف درست میشن. برای پایه ی چیز کیک معمولا از بیسکویت پتی بور استفاده میشه. اما میشه از بیسکویت های مختلف حتی بیسکویت اوریو هم برای تهیه چیز کیک استفاده کرد. برای پایه ی بعضی چیز کیک ها هم از کیک اسفنجی استفاده میشه. چیز کیک رو هم به شکل گرد و بزرگ و هم به شکل تک نفره میشه درست کرد. امروز می خوایم یک نوع چیز کیک عربی رو بهتون معرفی کنیم. اسم این چیز کیک خوشمزه چیز کیک بسبوسه اس. چیز کیک بسبوسه یکی از دسرهای خوشمزه ی عربیه که سه لایه داره: یه لایه که به عنوان لایه ی میانی روی بیسکویت ها ریخته میشه، یک لایه به عنوان لایه ی رویی و یک لایه ی نهایی هم شربتیه که در آخر روی چیز کیک ریخته میشه. یکی از مواد اولیه ی اصلی چیز کیک بسبوسه که اون رو به دسری مقوی تبدیل کرده، آرد سمولیناست. آرد سمولینا آردیه که از گندم دوروم به دست میاد و سرشار از آنتی اکسیدانه. از دیگر خواص آرد سمولینا میشه به مقادیر فراوان ویتامین، پروتئین و سایر املاح و مواد مغذی موجود در اون اشاره کرد. در نتیجه چیز کیک بسبوسه هم طعم فوق العاده ای داره و هم به خاطر مواد اولیه یآرد مغذی که داره، برای سلامتی مفیده. پس اگه به دنبال طرز تهیه یه چیز کیک جدید و خوشمزه به عنوان دسر و میان وعده هستید، حتما چیز کیک بسبوسه رو امتحان کنید. طرز تهیه چیز کیک بسبوسه خیلی راحته و در مدت زمان کم درست میشه. با ما به همراه این دسر فوق العاده همراه بشید و دستور چیز کیک بسبوسه رو از دست ندید.

 

طرز تهیه چیز کیک بسبوسه

 

مرحله اول: طرز تهیه شربت برای روی چیز کیک بسبوسه

۱- نصف پیمانه شکر را با نصف پیمانه آب داخل قابلمه ای کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید و آن قدر هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود.

۲- ترکیب آب و شکر را روی حرارت ملایم شعله ی گاز قرار دهید تا حدود ۱۵ دقیقه بجوشد و غلیظ شود.

۳- ۱/۸ قاشق چایخوری جوهر لیمو و کمی زعفران و هل به آن اضافه کنید و هم بزنید تا عطر و طعم فوق العاده ای به شربت بدهد. (اضافه کردن این مواد به شربت اختیاری است) سپس اجازه دهید شربت کاملا خنک شود.

 

مرحله دوم: لایه ی میانی چیز کیک بسبوسه

۱- یک پیمانه از شیر خشک و نصف پیمانه شکر را به همراه ماست و پنیر داخل مخلوط کن بریزید تا خوب با هم مخلوط و یکدست شوند.

۲- فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید.

۳- بیسکویت های پتی بور را داخل قالب بچینید. سپس این مخلوط را به عنوان لایه ی میانی روی بیسکویت ها بریزید و قالب را به مدت ۱۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا مواد خودش را بگیرد.

۴- پس از ۱۰ دقیقه، قالب را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا کمی خنک شود. در این مدت، به سراغ درست کردن لایه ی نهایی بروید...

 

مرحله سوم: لایه ی نهایی چیز کیک بسبوسه

۱- نصف پیمانه باقی مانده از شیر خشک را به همراه نصف پیمانه شکر، آرد سمولینا، خامه، بیکینگ پودر و روغن داخل کاسه ای ریخته و با هم مخلوط کنید. برای این کار می توانید از همزن استفاده کنید تا مواد کاملا یکدست شوند.

۲- مواد آماده شده را روی لایه ی قبلی که حالا خنک شده بریزید و با استفاده از لیسک به طور یکنواخت در تمام سطح آن پخش کنید.

۳- قالب را مجددا به مدت ۲۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا کامل بپزد.

۴- وقتی روی چیز کیک بسبوسه رنگ گرفت و طلایی شد، آن را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید چیز کیک کاملا خنک شود.

 

مرحله چهارم: چیز کیک سبوسه آماده است

۱- بعد از خنک شدن چیز کیک، شربت آن را که از قبل آماده کرده اید روی چیز کیک بریزید و آن را چند ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

۲- روی چیز کیک را با پودر پسته و نارگیل تزیین کرده و سرو کنید.

  طرز تهیه چیز کیک بسبوسه

نکات کلیدی طرز تهیه چیز کیک بسبوسه

- هنگام پخت ۱۰ دقیقه ای لایه ی میانی چیز کیک، نیازی به تغییر رنگ مواد چیز کیک نیست.

- برای پخت لایه ی نهایی چیز کیک، ممکن است به زمانی کمتر از ۲۵ دقیقه نیاز داشته باشید. هر ۱۰ دقیقه با استفاده از یک خلال دندان از پخته شدن چیز کیک مطمئن شوید.

- دقت کنید که ما ۱و ۱/۲ پیمانه شیر خشک داریم که از ۱ پیمانه برای لایه ی میانی و از نصف پیمانه ی باقی مانده ی آن برای لایه ی نهایی چیز کیک استفاده می کنیم.

- به جای پنیز ماسکارپونه می توانید از پنیر کیبی و یا پنیر خامه ای بدون نمک نیز استفاده کنید.

- اگرچه می توان از انواع قالب تفلون و چدن برای درست کردن چیز کیک استفاده کرد، اما بهترین و رایج ترین نوع قالب برای درست کردن چیز کیک، قالب کمربندی است که برای انواع دسر لایه ای کاربرد دارد.

- اگر به بیسکویت پتی بور دسترسی ندارید، می توانید به جای آن از بیسکویت های خرد شده ی ساده مانند بیسکویت مادر استفاده کنید. کافی است بیسکویت ها را به همراه کمی کره داخل میکسر یا مخلوط کن بریزید. سپس از آن به عنوان پایه ی چیز کیک بسبوسه استفاده کنید.