شربت آلبالو یکی از شربت های  خوش رنگ و خوشمزه است  که مخصوصا توی تابستون طرفدارای زیادی داره. اگه تو روزای گرم تابستونی، دلتون یه نوشیدنی خنک و دلچسب با طعم طبیعی میخواد، این شربت یه گزینه ی خیلی عالیه.

چون خواص شربت آلبالو اون رو به یه شربت تابستونی پر فایده و مقوی تبدیل کرده.

شربت آلبالو عطش شما رو رفع می کنه و مصرفش توی ماه رمضان هم بسیار پیشنهاد میشه.

علاوه بر رفع عطش، انواع ویتامین های گروه B و ویتامین های A، E، C، کلسیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، آهن و ... رو داره و برای کاهش غلظت و چربی خون و از بین بردن التهاب معده، کلیه و روده مفیده. این شربت هیجان انگیز که برای افرادی که طبع گرم دارن به شدت مناسبه. کهیر، جوش و اگزما رو هم بهبود میده.

طرز تهیه شربت آلبالو

تهیه شربت آلبالو خانگی مثل شربت توت فرنگی، بسیار راحت و آسونه. وقتی توی خونه اون رو تهیه کنین میتونین مقدار شیرینیش رو کنترل و یا اصلا شربت آلبالو بدون شکر تهیه کنین.

ما در این مطلب طرز تهیه شربت آلبالو خانگی رو به صورت تصویری و مرحله به مرحله آموزش میدیم. شما میتونین با توجه به نکات گفته شده شربت رو طوری که دوست دارین با رنگ و طعم مورد نظر خودتون تهیه کنین. حالا دیگه بریم سراغ تهیه یه شربت آلبالو خونگی و جذاب.

طرز تهیه شربت آلبالو خانگی

مرحله اول:

آلبالوها را تمیز بشویید و دم آن ها را جدا کنید. سپس به کمک دست، دستگاه هسته گیر یا به وسیله یک نی هسته های آن ها را خارج نمایید.

روش جدا کردن هسته آلبالو به کمک نی به این شکل است که نی را به آلبالو فشار می دهید تا جایی که هسته از طرف دیگر آلبالو خارج می شود.

آلبالو تازه

مرحله دوم:

در تهیه شربت آلبالو به ازای هر یک کیلو آلبالو یک و نیم تا 2 کیلو شکر باید استفاده شود. (برای توضیح بیشتر، به قسمت نکات همین مطلب مراجعه کنید.) آلبالوها را در قابلمه لعابی یا رویی بریزید و شکر را لا به لای آلبالوها اضافه کنید.

حالا ظرف آلبالو را در یخچال بگذارید. آلبالو به همراه شکر باید به مدت حداقل 12 ساعت و حداکثر 48 ساعت در یخچال بماند.

آلبالو و شکر

مرحله سوم:

پس از گذشت این مدت، یک پیمانه آب جوش اضافه کنید و به همراه شعله پخش کن، قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید.

اجازه دهید به جوش بیاید و در این حین گاهی آلبالوها را بهم بزنید تا شکر کاملا حل شود. مراقب باشید که در هنگام بهم زدن، آلبالوها را فشار ندهید، چون این کار باعث می شود رنگ شربت آلبالو تیره شود.

شربت آلبالو روی گاز

مرحله چهارم:

وقتی شربت آلبالو به جوش آمد به وسیله یک قاشق کف صورتی رنگ روی آن را جدا کنید و دور بریزید. اجازه دهید 5 الی 10 دقیقه ی دیگر قابلمه روی حرارت باشد تا شربت کاملا قوام بیاید و غلیظ شود.

جوشیدن آلبالو

مرحله آخر:

قابلمه را از روی حرارت بردارید. شربت آلبالو را تا وقتی که گرم است باید از صافی رد کنید. برای صاف کردن شربت میتوانید از یک صافی فلزی یا پلاستیکی، یا پارچه حریر تمیز استفاده کنید.

شربت هر چه سردتر شود، غلیظ تر خواهد شد. حالا شربت آلبالوی شما حاضر است. آن را به مقدار مناسب با آب مخلوط کرده و نوش جان کنید.

 سرو شربت آلبالو

نکات کلیدی تهیه شربت آلبالو خوش رنگ

- اگر برای وزن کردن آلبالوها ترازوی مناسبی ندارید، این نسبت را در نظر بگیرید: به ازای هر یک کاسه پر آلبالو، یک و نیم یا دو کاسه شکر نیاز است.

- میزان شکری که به آلبالو اضافه می کنید به ترشی آلبالوها بستگی دارد. اگر دوست ندارید شربت خیلی شیرین باشد، میتوانید هم وزن آلبالو شکر بریزید و یا 200 الی 300 گرم بیشتر از وزن آن ها شکر اضافه کنید.

- با آلبالویی که از شربت باقی مانده میتوان مربای آلبالو و یا آلبالو پلو تهیه کرد.

- بهترین ظرف برای نگهداری شربت آلبالو در بطری شیشه ای است.

- اگر این شربت با حرارت تند بجوشد احتمال شکرک زدن دارد. در صورتی که شربت آلبالوی شما شکرک زد، میتوانید به آن کمی آب جوش اضافه کرده و آن را مجددا بجوشانید.

- هم چنین اگر شیرینی شربت شما زیاد باشد، ممکن است شکرک بزند. در حالت کلی توصیه می شود یک قاشق غذاخوری آبلیمو در دقایق آخری که شربت روی حرارت قرار دارد، به آن اضافه کنید تا با این مشکل مواجه نشوید.

- میتوانید به شربت آلبالو کمی وانیل اضافه کنید، اما ضرورتی ندارد. بهتر است قبل از اضافه کردن وانیل، آن را تست کنید و در صورت تمایل برای عطر دهی بیشتر به آن کمی وانیل بیفزایید.

- در تهیه شربت آلبالو بهتر است دم آن را جدا کنید. چون در غیر این صورت شربت عطر و طعم آن را به خودش میگیرد.

- آلبالوهایی که اول فصل می آیند، شربتی با رنگ روشن و طعمی ترش می دهند. اما آلبالوهای رسیده شربت شان تیره تر و کمی شیرین تر خواهد بود. برای تهیه شربت آلبالو خوشرنگ میتوانید طبق سلیقه خودتان بین آن ها انتخاب کنید.

- همه ی انواع شربت را بهتر است در ظروف لعابی تهیه کنید تا کیفیت بیشتری داشته باشند.

- اگر جدا کردن هسته آلبالو برایتان سخت است، میتوانید شربت آلبالو با هسته تهیه کنید. تنها مشکلی که این روش دارد این است که در هنگام وزن کردن آلبالو، وزن هسته ها اضافه می شود.

برای مثال ممکن است یک کیلو آلبالو، دویست گرم هسته داشته باشد. بنابراین باید مقدار شکر را از وزن آلبالو کمی کمتر در نظر بگیرید.

- زمان پخت شربت آلبالو در ابتدای کار نیم ساعت است. اما پس از نیم ساعت اگر هنوز رقیق بود، باید در حدی که قوام بیاید، روی حرارت باشد. زیاد جوشیدن شربت آلبالو آن را تیره می کند و مزه خوشایندی ندارد.

پس برای داشتن شربت آلبالو خوش رنگ و خوشمزه زمان پخت اهمیت زیادی دارد.

- برای تهیه شربت آلبالو با کیسه پارچه ای ابتدا آلبالوهای شسته شده را با کیسه درون قابلمه قرار دهید. سپس اجازه دهید به مدت 45 دقیقه الی یک ساعت با یک لیتر آب بپزند و بعد شکر را اضافه کنید.

- اگر یکی دو روز بعد از تهیه شربت احساس کردید به خوبی قوام نیامده و هنوز رقیق است میتوانید آن را دوباره بجوشانید. اگر شربت آلبالو خوب قوام نیامده باشد، ممکن است کپک زده و یا ترش شود.

- این شربت به مدت دو سال در یخچال و یا فریزر قابل نگه داری است.