ما از عرقیجات مختلف در موارد زیادی استفاده می کنیم. مثلا در شربت بیدمشک عرق بهار نارنج می ریزیم که هم خاصیت اون رو چند برابر می کنه و هم خوشمزه تر میشه. شربت خاکشیر هم از شربت های دیگه ایه که توش از عرقیجات مختلف استفاده میشه. مصرف خاکشیر به ویژه تو فصل تابستون به همراه این عرقیجات به شدت توصیه میشه. در بین عرقیجات مختلف گلاب رو میشه به همه ی شربت ها و نوشیدنی های سنتی اضافه کرد. گلاب از عرقیجات سنتی ایرانیه که عطر و بوی اون تو کل دنیا مشهوره. گلاب علاوه بر مصارف خوراکی، خواص درمانی بسیاری داره که نباید از اون ها غافل شد. گلاب می تونه به درمان خیلی از بیماری ها و دردها کمک کنه. حتما می دونید که این عرق بهشتی رو از گل محمدی یا گل سرخ که حدودا از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد وجود داره، می گیرن. هر سال گلاب گیری در شهر کاشان در فصل بهار با شور خاصی انجام میشه و عده ی زیادی از مردم از شهرهای مختلف به این شهر میان تا هم از نزدیک گلاب گیری رو تماشا کنن و هم گلاب خالص و درجه یک رو از همون جا تهیه کنن. اما اغلب پیدا کردن و خرید گلاب خالص و با کیفیت کار خیلی سختیه. برای خرید گلاب به کاشان رفتن هم که کار آسونی نیست! به خاطر همین تصمیم گرفتیم روش گلاب گیری در خانه رو بهتون یاد بدیم تا خودتون گل محمدی رو تهیه کنید و به راحتی ازش گلاب بگیرید. ما به دو روش گلاب گیری در خانه رو بهتون یاد می دیم تا از هر روشی که مایل بودید استفاده کنید.

 

روش گلاب گیری در خانه به دو روش ساده

روش اول

۱- برای گلاب گیری در این روش به کتری بزرگی نیاز دارید. سر یک لوله ی باریک و کمی بلند را به دهانه ی کتری وصل کنید و سر دیگر آن را در ظرفی شیشه ای که می خواهید گلاب را در آن بریزید قرار دهید.

۲- در حد فاصل کتری و ظرف شیشه ای، یک ظرف آب سرد بگذارید و لوله را داخل آن قرار دهید تا بخار حاصل از جوشیدن کتری داخل لوله از طریق آب سرد تقطیر شود.

۳- گلبرگ های گل محمدی را داخل کتری بریزید و آن را تا نیمه پر کنید. روی گلبرگ ها آب بریزید. تا اندازه ای که روی آن ها را آب بگیرد.

۴- زیر شعله ی گاز را روشن کنید، کتری را روی حرارت قرار دهید تا آب داخل آن بجوشد. هنگام جوشیدن آب کتری، آب عصاره ی گلاب را به خود گرفته و بخار حاصل از این جوشیدن، همان گلاب خالص خواهد بود که از طریق لوله و انجام عمل تقطیر، داخل ظرف شیشه ای شما خواهد ریخت.

۵- بعد از آن که آب کتری کاملا جوشید و تبخیر شد، زیر حرارت را خاموش کنید، محتویات داخل لوله را داخل شیشه خالی کنید و آن را داخل یخچال قرار دهید.

روش دوم

۱- گلبرگ های گل محمدی را با آب بشویید. داخل قابلمه ای یک جسم سنگین مانند یک سنگ صاف و مرتفع قرار دهید و گلبرگ ها را دور تا دور آن بریزید. تا سر گلبرگ ها آب بریزید و روی سنگ داخل قابلمه یک کاسه ی فلزی، استیل یا چینی نشکن بگذارید. به طوری که بالاتر از سطح آب قرار بگیرد و آب درون قابلمه داخل آن نرود.

۲- در قابلمه را به صورت برعکس بگذارید. آن را روی حرارت قرار دهید تا آب بخار کند و بخار داخل قابلمه بپیچد. سپس روی در قابلمه چند تکه یخ بگذارید و اجازه دهید آب داخل آن به جوش بیاید.

  روش گلاب گیری در خانه  

۳- بعد از آن که آب داخل قابلمه جوش آمد، زیر شعله را کم کنید تا آب همراه با گلاب به مدت حدود ۳۰ دقیقه بجوشد. اگر در این مدت یخ های روی در قابلمه آب شدند، مجددا یخ های جدیدی اضافه کنید. یخ کمک بخار داخل قابلمه سرد شود و به مایع تبدیل گردد و داخل کاسه بریزد. پس هر چه تعداد یخ ها بیشتر باشد بهتر است.

  یخ گذاشتن روی در قابلمه  

۴- بعد از ۳۰ دقیقه، زمانی که رنگ گلبرگ ها سفید شد، زیر شعله را خاموش کنید. آبی که داخل کاسه ی شما وجود دارد، گلاب خالص می باشد. آن را داخل ظرف مورد نظر خود بریزید و بعد از آن که خنک شد، در یخچال نگهداری کنید.

نکات کلیدی گلاب گیری در خانه

- اگر در روش دوم از سنگ استفاده می کنید، حتما آن را کاملا تمیز بشورید و بعد داخل قابلمه قرار دهید.

- اگر سنگ مناسب برای این کار را پیدا نکردید پیشنهاد دیگری برایتان داریم؛ داخل قابلمه به جای سنگ، یک کاسه ی فلزی را به صورت برعکس قرار دهید و گلبرگ ها را دور تا دور آن بریزید.

- اگر در قابلمه ی شما سوراخ دارد، حتما سوراخ را با خمیر یا آدامس محکم بپوشانید و بعد به صورت برعکس روی قالبمه قرار دهید. در غیر این صورت تمام بخار آب از طریق سوراخ در قابلمه خارج می شود و گلابی به دست نمی آید!

- یخ ها را می توانید داخل حوله ای نازک بریزید و بعد روی در قابلمه قرار دهید و یا آن ها را مستقیم و بدون حوله روی در قابلمه بریزید.