ما ایرانی ها بیشتر بریانی را غذای سنتی اصفهان میدانیم که با گوشت تهیه میشود. اما اگر این کلمه biryani را سرچ کنید با تصویر انواع پلوهای رنگارنگ مواجه میشوید. بله. غذایی هندی به نام بریانی هم وجود دارد که امروز میخواهیم یک نوع گیاهی آن را آموزش دهیم. خوردن غذاهای گیاهی و کم کالری راهی مناسب برای تنوع بخشیدن به رژیم غذایی است. افراد بسیاری میانه چندانی با این نوع غذاها ندارند و این غذاها  را غذاهایی بی مزه به حساب می آورند و این تصور باعث می شود خود را از خوردن غذاهای گیاهی خوشمزه محروم کنند. اگر به خوبی گیاهانی را که با هم همخوانی دارند بشناسیم می توانیم با ترکیب کردنشان غذایی خوشمزه و لذیذ تهیه ببینیم. به عنوان مثال بریانی قارچ یکی از غذاهای گیاهی است که حتما می تواند نظر کسانی را که غذاهای گیاهی را نمی پسندند، تغییر دهد.

بریانی هندی

بریانی قارچ از آنجا که از ترکیب قارچ با برنج و سبزیجات تهیه می شود بسیار لذیذ و مغذی است. این غذای گیاهی از جمله غذاهای سنتی هند است و شباهت بسیار با پلو  مراکشی دارد. در این نوشته می خواهیم شما را با روش تهیه بریانی قارچ هندی آشنا کنیم تا با قرار دادن این  غذای گیاهی در رژیم غذایی خود از فواید و همچنین  طعم اصیل و خوشمزه اش بهره ببرید. از دیگر غذاهای گیاهی که درست کردنش را به شما پیشنهاد می دهیم، کتلت سویا، همبرگر سبزیجات، خوراک لوبیا، انواع کوکو، پاستا و اسپاگتی بدون گوشت و .. است.

در آخر لازم است به یک نکته دیگر هم اشاره کنیم. همان طور که میدانید غذاهای هندی پر از ادویه های متنوع و تند و تیز هستند. اگر به همه ادویه ها دسترسی ندارید یا عطر بعضی از آنها را نمیپسندید میتوانید آنها را از غذا حذف کنید. حال دیگر وقت آن رسیده است که دستور تهیه پلو قارچ هندی را با هم مرور کنیم.

طرز تهیه بریانی قارچ هندی

 

مرحله اول:

برنج را خوب بشویید و از یک ساعت قبل آن را با آب ولرم و نمک خیس کنید. (خیس کردن برنج قبل از پخت باعث قد کشیدن و خوش پخت شدن آن می شود و همچنین برنج را سبک تر می کند.)

تهیه بریانی قارچ

مرحله دوم:

برای تهیه مواد بریانی قارچ، ابتدا روغن را در تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. ادویه های ساییده نشده را به روغن داغ اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن را به خوبی حس کنید.

بریانی با قارچ

مرحله سوم:

پیاز را نگینی خرد کنید و به ادویه های تفت داده اضافه نمایید و مدام هم بزنیذ تا پیاز نرم شود و بعد سیر له شده را اضافه کنید تا تفت بخورد.

بریانی گیاهی

مرحله چهارم:

سبزیجات را ریز و نگینی کنید و در این مرحله در تابه بریزید و تفت دهید. (نیمی از نعناع و گشنیز را نگه دارید و همراه برنج اضافه کنید)

بریانی قارچ هندی

مرحله پنجم:

قارچ خرد شده را به مواد بریانی اضافه کنید و زردچوبه، نمک  و سایر ادویه ها را هم بیافزایید. اجازه دهید آب قارچ کشیده شود و قارچ کمی حالت سرخ شده پیدا کند.

بریانی گیاهی با قارچ

مرحله ششم:

برنج را که از یک ساعت پیش خیس کرده اید همراه باقی نعناع و گشنیز خرد شده به مایه بریانی قارچ اضافه کنید. اجازه دهید آب برنج به خوبی کشیده شود.

بریانی هندی خوشمزه

آب برنج که کشیده شد، در ظرف را با پارچه تمیز بپوشانید و پلو مخلوط را بیست دقیقه دم بگذارید تا زمانی که آماده شود.

بریانی خوشمزه گیاهی

نکات کلیدی تهیه بریانی قارچ هندی

- اگر مایل بودید زمان تهیه بریانی قارچ کمی زعفران به مایه اضافه کنید که عطر و طعم بهتری به غذا خواهد داد.

- اگر دوست ندارید گوجه در غذا مشخص باشد می توانید از پوره گوجه استفاده نمایید. در این صورت گوجه را رنده کنید و بعد به مایه بریانی بیافزایید.

-می توان با جایگزین کردن یا ترکیب مواد گوناگون بریانی با طعم های متفاوت تهیه کرد.

-این برنج را باید به حالت دمی یا کته تهیه کرد پس هنگام خیس کردن برنج آب آن را با توجه به نوع برنج خوب اندازه کنید.

- نوعی دیگر از این غذای هندی خوشمزه بریانی مرغ است که در صورت تمایل میتوانید آن را نیز امتحان کنید.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم بریانی قارچ را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.