درست کردن دسر رو به صورت تقریبا حرفه ای با تهیه چیز کیک شروع کردم با وجود اینکه همیشه حس می کردم درست کردنش خیلی دل و جرات میخواد تا بتونی دسر خوب و جذابی از آب دربیاری. اما بعد متوجه شدم  درست کردنش چندان سخت هم نیست و از اون دسرهاییه که وقتی فوت و فنش دستت بیاد دیگه به هر بهونه درستش می کنی. بعد از چیزکیک شکلاتی و چیز کیک تنوری ساده می تونم بگم چیز کیک کارامل و چیز کیک بلوبری از محبوب ترین های من هستن.

  چیز کیک بلوبری  

هرچند هر نوع چیزکیک در نوع خودش میتونه بی نظیر باشه ولی رنگ و لعاب چیز کیک بلوبری (blueberry cheesecake) حسابی هوس انگیز و دوست داشتنیه. می دونید که چیز کیک به دو صورت تهیه میشه و هم می تونیم چیزکیک یخچالی درست کنیم و هم چیزکیک تنوری که هر دو نوع رو میتونیم چیزکیک مجلسی هم به حساب بیاریم.

اولین بار چیز کیک بلوبری تنوری رو برای جشن فارغ التحصیلیم درست کردم که خیلی هیجان زده ام کرد به همین دلیل که این چیزکیک خاطره خوشی تو ذهنم ثبت کرده امروز دوست دارم باهمون عشق و حس و حال روش تهیه چیز کیک بلوبری رو به شما آموزش بدم و امیدوارم درست کردن و خوردنش خاطره خوبی در ذهن شما هم به جا بذاره.

  کیک پنیر  

طرز تهیه چیز کیک بلوبری

 

مرحله اول:

برای تهیه سس بلوبری نشاسته ذرت و شکر را مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند و بعد آب سرد و آب لیمو را همراه بلوبری به آن اضافه کنید. روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد. بلوبری پخته را از صافی رد کنید تا برای استفاده در چیزکیک بلوبری آماده شود.

  بلوبری  

مرحله دوم:

آرد، پودر بیسکویت، شکر، پودر  دارچین و کاکائو و بیکینگ پودر را مخلوط کنید. کره ذوب شده را به آن اضافه کنید و به آرامی مواد را مخلوط کنید تا پایه یا کراست چیزکیک آماده شود.

  کراست چیزکیک  

مرحله سوم:

کف قالب کمربندی 28 سانتی را چرب کنید و بیسکویت را در آن بریزید و با دست یا قاشق آن را فشرده کنید تا کف قالب و کمی از دیواره را بپوشاند.

  پایه چیزکیک  

مرحله چهارم:

قالب را به مدت ده دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا بپزد و پس از پخت اجازه دهید خنک شود.

مرحله پنجم:

شکلات و خامه را روی حرارت بخار آب قرار دهید تا به روش بن ماری ذوب شود و هر از گاه آن را هم بزنید.

 مرحله ششم:

پنیر خامه ای و شکر و وانیل، نشاسته ذرت و آرد را به مدت یک دقیقه با همزن برقی مخلوط کنید تا سبک و پفکی شود .

  کرم چیزکیک  

مرحله هفتم:

تخم مرغ ها را اضافه کنید. پس از افزودن هر یک مواد را 30 ثانیه هم بزنید و بعد تخم مرغ بعدی را اضافه کنید.

  تهیه چیزکیک  

مرحله هشتم:

در این مرحله مخلوط شکلات و خامه را به مایه چیز کیک بیافزایید و هم بزنید.

 

مرحله نهم:

نیمی از کرم چیز کیک را درون قالب و روی کراست آماده شده بریزید. وسط این مایه بلوبری پخته بریزید و پخش کنید و بعد باقیمانده مایه پنیری را در قالب بریزید و سطح آن را صاف کنید (اگر دوست دارید روی چیز کیک را با بلوبری پخته شده طرح بیندازید.)

  چیزکیک  

مرحله دهم:

کف و دیواره قالب را  به خوبی با فویل  بپوشانید و آن را درسینی فر قرار دهید و داخل سینی آب جوش بریزید تا جایی که دیواره قالب کمربندی تا نیمه با آب جوش پوشانده شود.

 

مرحله یازدهم:

چیز کیک بلوبری را به مدت 50 تا 60 دقیقه با دمای 180 درجه سانتی گراد بپزید. (دمای فر و مدت زمان پخت به نوع فر بستگی دارد و قطعا با بدست آوردن تجربه به خوبی می توان آن را تنظیم کرد)

  چیز کیک تنوری    

خارج کردن چیر کیک بلوبری از قالب

پس از اینکه چیزکیک پخته شد فر را خاموش کنید. در فر را نیمه باز بگذارید و اجازه دهید چیز کیک به مدت ده دقیقه در فر بماند تا حرارت آن کم شود.

قالب را از فر خارج کنید و لبه ها را با چاقو به آرامی جدا کنید. بعد چند ساعت صبر کنید تا دسر خنک شود .

  چیز کیک تنوری  

پس از خنک شدن کمربند را به آرامی باز کنید و  کیک پنیری را برش بزنید و سرو کنید.

  کیک بری

نکات کلیدی تهیه چیز کیک بلوبری

-اگر می خواهید چیز کیک را سالم به ظرف دیگری منتقل کنید بهتر است پس از سرد شدن دسر، دهانه قالب را با فویل بپوشانید و آن را به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید تا منسجم شود و سپس به ظرف مورد نظر منتقل کنید.

-به جای بلوبری می توان از هر نوع میوه پخته شده استفاده کرد. -چیزکیک بری ترکیبی هم می توان تهیه کرد برای این کار می توان انواع بری مانند توت فرنگی، شاهتوت، بلوبری را با هم ترکیب کرد و پخت و بعد در چیزکیک استفاده کرد. -می توان به جای شکلات سفید از شکلات کاکایویی یا کره در چیزکیک بلوبری استفاده کرد. -برای اینکه چیزکیک ظاهر جذاب تری داشته باشد می توان پس از کامل شدن زمان پخت، گریل را روشن کرد تا روی آن طلایی شود. -روی چیزکیک هنگام پخت نباید ترک بخورد اگر این اتفاق افتاد نشانه این است که دمای فر بالا است پس باید در دفعات بعد حرارت را کمتر کنید. -آب درون سینی فر نباید غلغل کند چرا که این اتفاق می تولند باعث ترک خوردن روی چیزکیک شود.