فلافل اهوازی از غذاهای جنوبی و عربی ای است که مورد علاقه همه ی ما ایرانی هاست. چگونگی طرز تهیه فلافل مثل بیرون سوالی است که برای همه ی طرفداران فلافل پیش می آید. اما مساله مهم تر روش تهیه فلافل اهوازی اصل است. فلافل اصل عموما از نخود و مقدار زیادی ادویه های تند و ... تهیه می شود که همین قضیه فلافل خوزستانی را برای اوقاتی که دوست دارید یک غذای تند میل کنید؛ به یک گزینه ی جذاب تبدیل کرده است. طرز تهیه فلافل خوزستانی روش های مختلفی دارد که ما در ایران کوک سعی کرده ایم آن ها را آموزش دهیم اما اگر شما نکته یا روش خاصی برای تهیه فلافل خانگی سراغ دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها آن را با ما به اشتراک بگذارید. در ادامه با یکی از روش های تهیه فلافل اهوازي در خدمت شما هستیم.

طرز تهیه فلافل اهوازی

مرحله اول:

برای تهیه فلافل اهوازی نخود ها را بهتر است به مدت 12 ساعت و یا از شب قبل در ظرفی پر از آب بگذارید تا خیس بخورند. هر چند ساعت یک بار آب نخود را تعویض کنید. این کار به رفع نفخ نخود کمک می کند.

خیساندن نخود

مرحله دوم:

پیاز و سیر را پوست گرفته و رنده کنید. بهتر است آب آن ها را جدا کنید تا فلافل شل نشود.

مرحله سوم:

آب ظرف نخود را خالی کنید و نخود ها را چرخ کنید. نخود چرخ شده بهتر است کمی زبر باشد.

چرخ کردن

مرحله چهارم:

در این مرحله از تهیه فلافل اهوازی سیب زمینی را در قابلمه ای بگذارید و با کمی نمک آب پز کنید. بعد از نیم ساعت که سیب زمینی پخته شد؛ پوست آن را جدا کرده و رنده ریز کنید.

مرحله پنجم:

نخود چرخ شده را با سیر، پیاز و سیب زمینی در کاسه ای بزرگ بریزید و با هم خوب مخلوط کرده و ورز دهید.

مرحله ششم:

رب گوجه فرنگی، نمک، زردچوبه و فلفل را به مواد فلافل اضافه کنید و خوب بهم بزنید.

مواد فلافل اهوازی

مرحله هفتم:

کمی از مواد فلافل اهوازی بردارید و به کمک دست، کاتر برش و یا فلافل زن به آن شکل دهید. این کار را برای تمام مواد تکرار کنید.

شکل دهی

مرحله هشتم:

در ماهیتابه ای مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود. سپس هر سمت از فلافل را روی حرارت ملایم و به مدت سه الی چهار دقیقه سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.

سرخ شدن فلافل خوزستانی

مرحله نهم:

فلافل ها را پس از سرخ کردن روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغنشان کشیده شود. سپس با کاهو، گوجه فرنگی، خیارشور و سس فلافل خوزستانی یعنی سس انبه نوش جان کنید.

فلافل با سس انبه

نکات کلیدی تهیه فلافل اهوازی

-اضافه کردن رب گوجه فرنگی به فلافل اهوازي باعث خوش رنگ تر شدن آن خواهد شد. میتوانید رب گوجه فرنگی را حذف کرده و یا از یک عدد گوجه فرنگی تازه به صورت رنده شده استفاده کنید.

-برای خوش طعم تر شدن فلافل خانگی میتوانید مقداری نعنا خشک و زیره سیاه هم به مواد اضافه کنید.

-وقتی نخود را چرخ می کنید دقت کنید که اندازه ی نخود ها باید کمی بزرگ تر از دانه های شکر باشد.

-یک راه دیگر برای رفع نفخ نخود در تهیه فلافل خانگی این است که نخود ها را چندین بار بجوشانید و آب نخود پخته را دور بریزید.