سمنوی عید شاید برای همه یادآور خاطرات خوش هفت سین چیدن و سال نو باشه. ولی سمنو فقط مخصوص ایام عید نیست. در واقع سمنو یه دسر ایرانی فوق العاده پر خاصیته که میتونید هر زمان دیگه ای از سال هم اون رو درست کنید و ازش استفاده کنید. البته حتماً میدونید که درست کردن سمنو زمان زیادی میبره. هیچ تردیدی نیست که داشتن یه سمنوی خوش رنگ، خوشمزه و جا افتاده وقت و حوصله زیادی میخواد. پس پیشنهاد میکنم دست تنها درستش نکنید. مراحل اول خیساندن و جوانه زدن گندم رو که انجام دادید، اعضای خانواده یا دوستای نزدیکتون رو دعوت کنید. حالا وقت چیه سمنو پزون. بله سمنوپزون از اون تفریحات دلچسب و خاطره انگیزه که به عنوان یه ایرانی باید حتتتتماً تجربه ش کنید. در آخر هم هر کسی یه جایزه گیرش میاد. یه دسر حلوا مانند خوشمزه که البته خیلی از حلوا سالم تر و مقوی تره.

شاید فکر کنیدسمنو که این قدر شیرینه حتماً بهش شکر میزنن. ولی اصلا این طور نیست. در فرآیند جوانه‌زدن، ویتامین‌ها و املاح معدنی گندم چند برابر شده و در مقابل از كالری و كربوهیدراتش كاسته می‌شه. پروتئین‌های گندم قابلیت هضم و جذب بهتری پیدا کرده و به میزان ویتامین C آن افزوده می‌شه. در این مرحله اگر طعم گندم جوانه زده رو بچشید متوجه شیرینی اون خواهید شد. در واقع گندم تا زمانی كه جوانه نزده است، مواد قند‌ی‌اش به صورت نشاسته ذخیره می‌شه و طعم شیرین ندارد، اما در فرآیند جوانه زنی، نشاسته تجزیه و تبدیل به واحدهای كوچك‌تری به نام مالتوز می‌شه و اینجاست كه شیرینی پدیدار می‌شه.

راستی بعضی ها برای نذری هم درستش میکنن. پس شما هم اگه میخواین این خوشمزه دوست داشتنی رو برای دوستان و همسایه هاتون درست کنید کاسه ها و سینی ها رو آماده کنید تا بریم سراغ طرز تهیه سمنوی نذری.

  سمنو نذری  

طرز تهیه سمنو

1- برای تهیه سمنو باید گندم را سبز کنید. به این صورت که ابتدا گندم را تمیز کرده و بشویید. آن را با آب سرد خیس کنید و به اندازه ای آب بریزید تا سه بند انگشت روی گندم ها را بپوشاند. دو روز صبر کنید اما در این دو روز چند بار آب گندم را عوض کنید. (لازم است محل نگهداری گندم جایی دور از تابش مستقیم خورشید، نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد)

2- پس از دو روز هنگامی که گندم ها جوانه زدند،آنها را در صافی بریزید تا آب آن جدا شود. گندم ها را لای پارچه نازک مرطوب قرار دهید و در جای گرم بگذارید. تا زمانی که ریشه های گندم ظاهر شوند روزی دوبار صبح و شب با دست کمی آب روی پارچه بپاشید.

3- حال که ریشه ها در آمدند، گندم ها را در یک دیس پهن کنید و پارچه مرطوبی روی آن بکشید تا گندم ساقه پیدا کند. دقت کنید تا ساقه نباید بیش از حد بلند و سبز شود وگرنه سمنو تلخ می شود. جوانه ها باید ظریف نقره ای رنگ باشند که نشان میدهند گندم آماده است و با حرارت دیدن بیشترین شیرینی ممکن را تولید میکند.

  جوانه گندم  

4- وقتی ساقه کمی بلند شد، گندم ها را خوب بشویید و از هم باز کنید. آنها را چرخ کنید و با مقداری آب مخلوط کرده و از صافی خیلی ریز رد کنید. تفاله باقی مانده را نیز لای پارچه تنظیف بریزید و با دست فشار دهید تا عصاره گندم گرفته شود.

5- آرد گندم را در قابلمه ای بریزید و شیره را که تهیه کرده اید را به تدریج به قابلمه اضافه کنید. مرتباً سمنو را هم بزنید تا جوش بیاید. از این مرحله به بعد هر چند دقیقه هم بزنید تا زمانی که غلیظ و قهوه ای شود. هنگامی که رنگ سمنو مانند حلوا شد می توانید آن را از روی شعله بردارید و با خلال بادام و پسته تزئین کنید. این مرحله بسته به مقدار مواد اولیه ممکن است ساعت ها طول بکشد.

بعد از آماده شدن صبر کنید سمنو کاملا خنک شود و به دمای اتاق برسد. سپس آن را به ظرف های مورد نظر منتقل و سرو کنید.  

تزیین سمنو خانگی

 

نکات کلیدی تهیه سمنوی خانگی:

- در مراحل جابجایی گندم مراقب باشید به جوانه ها آسیبی وارد نشود و این کار را تا جای ممکن با ملایمت انجام دهید.

- اگر بلافاصله بعد از آماده شدن جوانه ها نمیتوانستید سمنو را تهیه کنید میتوانید گندم جوانه زده را تا چند روز بعد در یخچال نگهداری کنید.

- هیچ گونه شکر یا روغنی به سمنو اضافه نمیشود. شیرینی آن کاملاً طبیعی است و از حرارت دیدن گندم تولید میشود.

- اگر قصد دارید طبق رسم های قدیم بادام اضافه کنید آن را در نیم ساعت آخر و درست قبل از جا افتادن سمنو اضافه کنید.

- به جای بادام میتوانید از فندق هم استفاده کنید.

- بهتر است قبل از اضافه کردن آرد آن را الک کنید.

- سمنو خیلی زود ته میگیرد پس از مرتب هم زدن آن غافل نشوید.

- جوانه گندم منبع غنی ویتامین E و B  است. به همین دلیل سمنو خواص زیادی برای پوست دارد و موها را نیز پرپشت میکند و از ریزش مو جلوگیری میکند.

- برای نگهداری طولانی مدت این دسر ایرانی (بیشتر از دو هفته) آن را در فریزر در ظرف در بسته نگهداری کنید. و چند ساعت قبل از مصرف از فریزر خارج کنید تا یخ آن باز شود.

  عکس ها از اینستاگرام: @paye_dige_sadat