بادمجان فیبر زیادی دارد و در رفع یبوست و جلوگیری از سرطان بسیار مفید است. غذاهایی که با بادمجان درست میشوند میتوانند فوق العاده لذیذ باشند و تنوع زیادی هم دارند. از غذاهای ایرانی سنتی مثل کشک بادمجان و قیمه بادمجان گرفته تا غذاهای فرنگی مثل شارلوت بادمجان و لازانیای گوشت و بادمجان همه عالی هستند.

این بار میخواهیم یک خوراک بادمجان اوکراینی را معرفی کنیم. بادمجان در آشپزی روسیه و کشورهای اطرافش مثل اوکراین هم نقش مهمی دارد. خوراک بادمجان با تفت دادن این گیاه خوش خوراک با سبزیجات دیگری نظیر پیاز، فلفل دلمه ای، هویج و گوجه تهیه می شود.

بعد از یک ساعت پخته شدن روی شعله کم خوراک بادمجان شما آماده میشود و میتوانید آن را همراه با نان میل کنید. فقط مراقب باشید در این مدت غذای شما ته نگیرد. اگر دوست داشته باشید میتوانید کمی رب هم به خوراک بادمجان اضافه کنید.

برای آماده کردن مواد لازم خوراک بادمجان از قبل، بادمجان ها را پوست بکنید و نگینی درشت خرد کنید. پیاز و فلفل دلمه ای را نگینی ریز و هویج را رنده کنید. بعد از این تهیه غذا فقط نیاز به کمی تفت دادن و یک ساعت پخت روی شعله ملایم دارد. به همین سادگی!

 

خوراک بادمجان

طرز تهیه خوراک بادمجان:

 

مرحله اول: بادمجان ها را پوست بکنید و خرد کنید. کف تابه ای 3-4 قاشق روغن بریزید و آن را روی شعله بگذارید تا داغ شود. بادمجانهای خرد شده را داخل تابه بریزید. 10-15 دقیقه تفت بدهید تا نرم شوند. در صورت لزوم روغن اضافه کنید تا بادمجان ها به کف تابه نچسبند.

خوراک بادمجان

مرحله دوم: پیاز و فلفل دلمه ای را ریز خرد کنید و هویج را رنده نمایید. همزمان با پخته شدن بادمجان در تابه دیگری، دو قاشق روغن بریزید و پیاز، فلفل دلمه ای و هویج را در آن تفت بدهید. 10-15 دقیقه تفت بدهید تا نرم و طلایی رنگ شوند. سپس آنها را به بادمجان پخته شده اضافه کنید.

خوراک بادمجان

مرحله سوم: گوجه ها را هم نگینی ریز خرد کنید و همراه با نمک و فلفل روی مواد بریزید. شعله را کم کنید و درب تابه را بگذارید. اجازه بدهید 1 ساعت روی شعله کم پخته شود. هر 10-15 دقیقه هم بزنید.

خوراک بادمجان

مخلوط بادمجان زمانی آماده است که آب در کنار مواد جمع نشده باشد و مواد به شکل خمیر منسجمی در آمده باشند. خوراک بادمجان را همراه با نان و سبزی خوردن سرو کنید. نوش جان!

نکته ها:

1- در خرید بادمجان سعی کنید بادمجان هایی را انتخاب کنید که کشیده هستند و پوستی براق و تیره دارند. این بادمجان ها اغلب خوشمزه ترند.

2- با نگهداری بادمجان در کیسه در بسته در یخچال تا چند روز تازه میماند و خواصش حفظ میشود.

3- اگر فکر میکنید بادمجانها تلخی دارند، آنها را پوست بکنید و از وسط نصف کنید. سپس روی آنها نمک بپاشید. آنها را در یک سینی بچینید و مدتی زیر آفتاب بگذارید. بعد آنها را بشویید و خشک کنید و با خیال راحت در خوراک بادمجان یا هر غذای دیگری که دوست دارید استفاده کنید.