آش یکی از غذاهای سنتی ایرانی می باشد که خوردن آن در تمام فصول سال به خصوص روزهای سرد زمستان، دلچسب خواهد بود. آش شله قلمکار از انواع آش ایرانی، ترکیب متنوع و منحصر به فردی دارد. بر خلاف آش رشته سنتی که حبوبات و سبزی از اجزای اصلی آن هستند، ماده اصلی و متفاوت آش شله قلمکار علاوه بر حبوبات و سبزی، گوشت می باشد. آش شله قلمکار تاریخچه جالبی دارد، این آش برای اولین بار به دستور ناصرالدین شاه طبخ و بین مردم پخش می شود. همین تاریخچه کوتاه نشان دهنده قدمت این آش و اصیل بودن آن است. از معروف ترین آش شله قلمکار می توان به آش شله قلمکار اصفهان اشاره کرد. البته نوع طبخ این آش در جای جای ایران، شباهت زیادی بهم دارد و فقط ممکن است، نوع گوشت مصرفی و یا روغنی که استفاده می شود طبق ذائقه تفاوت کند. آش شله قلمکار مجلسی را می توانید به عنوان عصرانه برای مهمان های خود طبخ کنید. همچنین به عنوان آش نذری هم گاهی از آن استفاده میشود. در این مطلب با ایران کوک همراه شوید تا طرز تهیه آش شله قلمکار اصل را مرحله به مرحله آموزش ببینید. می توانید ترفند های آش شله قلمکار را در قسمت نکات دنبال کنید.

  آش شله قلمکار  

طرز تهیه آش شله قلمکار

 

مرحله اول:

حبوبات را به جز عدس، به طور جداگانه از 24 ساعت قبل خیس کنید. در طول خیساندن، 2 الی 3 بار آب آن ها را عوض کنید. قبل از پختن، آن ها را در آبکش ریخته و برای پخت آب جدید بریزید. برنج را نیز از 3 ساعت قبل، در مقداری آب خیس کنید سپس هنگام پخت، آب روی آن را خالی کنید.  

مرحله دوم:

قلم گوسفند را همراه پیاز و مقداری زردچوبه ابتدا تفت داده و سپس با مقداری آب بپزید. پس از پخت، آب آن را از طریق آبکش جدا کرده و در ظرفی بریزید.  

مرحله سوم:

در قابلمه ای مقداری روغن ریخته روی حرارت قرار دهید. پیاز را نگینی خرد کرده، درون قابلمه اضافه کرده و تفت دهید تا سبک شود. سپس آب قلم را به آن اضافه کنید. گوشت و نخود را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید به مدت 4 ساعت بپزند. حدود 40 الی 60 دقیقه پس از پخت آن ها، لوبیاها (لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی) را اضافه کرده، در قابلمه را بگذارید تا به مدت 3 ساعت بپزند. در یک ساعت آخر پخت آن ها، عدس، ماش و برنج را به آن بیافزایید، اجازه دهید تمام مواد کاملا پخته و له شوند.  

مرحله چهارم:

در 30 دقیقه آخر پخت، سبزی آش شله قلمکار به همراه نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. پس از گذشت 4 ساعت از پخت تمام مواد، آش را در آبکش ریخته و آب آن را در ظرفی جداگانه بریزید. اگر گوشت شما استخوان دارد، استخوان آن را جدا کرده، سپس تمام مواد را با گوشتکوب له کرده و بکوبید. (بهتر است از گوشتکوب دستی استفاده کنید تا مواد کمی زیر دندان بیایند) اما می توانید گوشتکوب برقی هم به کار ببرید.  

مرحله پنجم:

پس از کوبیدن مواد آش، آن را به همراه آب آش مجددا به درون قابلمه برگردانید. اجازه دهید تا برای 30 دقیقه دیگر بپزد. در این زمان لازم است دائما آش را هم بزنید تا ته نگیرد. همچنین هم زدن آش کمک می کند تا آش شله قلمکار کش دار شود. آش شله قلمکار خوشمزه شما آماده می باشد. آن را در ظرف مناسب سرو کرده، روی آش را با نعنا و پیاز داغ تزئین و سپس سرو کنید. نوش جان!   آش شله قلمکار  

نکات کلیدی تهیه آش شله قلمکار:

- شما می توانید به جای آب قلم گوسفند، از قرص عصاره گوشت یا استاک گوشت استفاده کنید. برای این حجم مواد، 2 عدد قرص عصاره گوشت و یا 2 لیتر استاک گوشت لازم است.

- اگر سبزی اسفناج را در دسترس ندارید، می توانید به جای آن از برگ چغندر استفاده کنید.

- در صورتی که ترخون و مرزه تازه در دسترس نیست، از سبزی خشک هم می توانید استفاده کنید.

- می توانید در اواخر پخت آش، کمی ماست به آن بیافزایید و اجازه دهید تا با مواد بجوشد و چند قل ریز بخورد.

- شما می توانید هنگام کوبیدن مواد آش، گوشت قلم گوسفند را نیز از استخوان جدا کرده و به باقی مواد اضافه کنید. قلم گوسفند می تواند میزان کش دار شدن آش شما را بیشتر کند. در نتیجه آش شله قلمکار غلظت بیشتری خواهد داشت.

- شما می توانید حبوبات را با گوشتکوب له کرده اما گوشت را ریش ریش کنید و سپس به آش بیافزایید. یا نصف گوشت را همراه مواد بکوبید و نصف دیگر را ریش ریش کرده و در انتها با مواد مخلوط کنید.

- این مواد، آش شله قلمکار برای 8 نفر را جواب می دهد.

- آش شله قلمکار نذری را می توانید با پیاز داغ فراوان تهیه کنید تا خوشمزه و لذیذ تر شود.

خوشحال می شویم آش شله قلمکار را طبق دستور ایران کوک تهیه کرده و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.