در بین شیرینی های جذاب برای ایرانی ها، میتوان گفت شیرینی نخودچی (یا نان نخودچی) در صدر لیست قرار دارد. این شیرینی ترد و خوش طعم برای همه ی مردم ما یادآور سال نو و عید نوروز است و همه را به یاد خاطرات خوش می اندازد. پس ما در ایران کوک تصمیم گرفته ایم در این مطلب طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی را به شما عزیزان همراه آموزش دهیم. در این دستور، ما برای تهیه این شیرینی از فر استفاده کرده ایم اما اگر شما تمایل داشته باشید که نان نخودچی بدون فر تهیه کنید، ما آن را قبلا آموزش داده ایم و میتوانید آن را در دستور های آشپزی ایران کوک ببینید.

یک نکته ی جالب درمورد این شیرینی این است که شیرینی نخودچی سریع آماده می شود و اصلا زحمت زیادی ندارد. فقط و فقط برای تهیه آن نیاز به کمی زمان و عشق دارید. اکثر ایرانی ها به این شیرینی خوشمزه علاقمند هستند پس با صرف کمی زمان به راحتی این شیرینی را برای مهمانی ها و مجالس خودتان تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

مواد لازم شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

مرحله اول:

برای تهیه شیرینی نخودچي ابتدا روغن جامد، پودر شکر و هل را در میکسر بریزید. سپس آرد نخودچی را اضافه کنید و اجازه دهید به خوبی مخلوط شوند.

ترکیب مواد شیرینی

مرحله دوم:

روی ظرف خمیر شیرینی نخودچی را با کیسه ای بپوشانید و اجازه دهید به مدت یک ساعت استراحت کند.

مرحله سوم:

مقداری زعفران دم کنید که برای تزیین از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که زعفران باید غلیظ باشد تا روی شیرینی خودش را نشان بدهد.

مرحله چهارم:

سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر را به کمک قالب شیرینی نخودچی شکل دهید و آن را در سینی فر بگذارید. دقت کنید که قطر خمیر از حدود یک سانتی متر تجاوز نکند. با کمک یک خلال دندان قطره های زعفران را روی شیرینی قرار دهید و آن را به دلخواه تزیین کنید.

قالب شیرینی نخودچی

مرحله پنجم:

فر را از ده دقیقه قبل روشن کنید تا گرم شود. شیرینی ها را به مدت 15 الی 20 دقیقه در فر با درجه حرارت 170 سانتی گراد قرار دهید تا به خوبی آماده شوند. مراقب باشید چون شیرینی نخودی زود خشک می شود. وقتی شیرینی ها آماده شدند، آن ها از فر خارج کنید. صبر کنید تا کاملا خنک شوند سپس به ظرف سرو مورد نظرتان منتقل کنید. نوش جان.

نان نخودچی

فیلم آموزش تهیه شیرینی نخودچی عید

نکات کلیدی تهیه شیرینی نخودچی

-اگر احساس می کنید با آموزش تصویری شیرینی نخودچی راحت تر میتوانید این شیرینی را تهیه کنید پیشنهاد می کنیم فیلم طرز تهیه شیرینی نخودچی را در بالا ببینید تا آماده سازی این شیرینی برایتان آسان تر شود.

-خمیر شیرینی نخودچي حالت پودری دارد. در صورت تمایل میتوانید 30 الی 40 گرم روغن جامد به آن اضافه کنید، اما این کار خیلی توصیه نمیشود. چون بدون روغن، این شیرینی خوشمزه تر و با کیفیت تر خواهد شد.

-اگر طعم هل را می پسندید، میتوانید مقدار هل را به میزان نصف قاشق غذاخوری افزایش دهید.

-در تهیه نان نخودچی در صورت تمایل میتوانید صد گرم از آرد نخودچی کم کرده و به جای آن از آرد برنج استفاده کنید. آرد برنج کمک می کند شیرینی شما ترد تر شود.

-با این دستور تهیه شما میتوانید حدود 400 عدد شیرینی نخودچی تهیه کنید. اگر قصد دارید این شیرینی را فقط برای مصرف خانگی خودتان تهیه کنید، میتوانید مواد اولیه گفته شده در دستور را به میزان یک چهارم کاهش دهید.

-تزیین این شیرینی با زعفران یک مرحله ی اختیاری است. در صورتی که مایل نبودید از زعفران استفاده کنید میتوانید آن را با پودر پسته و یا بادام نیز جایگزین کنید.

-شیرینی نخودچی با کره هم تهیه می شود فقط کافی است کره را جایگزین روغن جامد کنید و مراحل را مطابق با حالت قبلی انجام دهید.