شاید گاهی به این فکر کرده باشید که چه چیزی را میتوان جایگزین عسل کرد. یا وقتی که دیدید شکر در مایعات سرد، به راحتی حل نمی شود و هم زدن های طولانی مدت، کلافه تان می کرد، نمیدانستید راه چاره چیست. باید به شما بگوییم شیره طلایی یا گلدن سیروپ (Golden Syrup) یک جایگزین مناسب برای عسل و همین طور دانه های شکر است! شیره طلایی یک مایع چسبناک وغلیظ است که از ترکیب شکر، لیمو و آب تهیه می شود. شیره طلایی کهربایی رنگ است و در کشورهای غربی تولید آن به صورت صنعتی انجام می شود. از شربت طلایی می توان به جای عسل روی پنکیک و یا وافل استفاده کرد و همچنین برای طعم دهی در نوشیدنی هایی مانند میلک شیک مارشمالو بسیار مناسب است. با کمی افزودنی و طعم دهنده هایی مثل دارچین، پرتقال و... به شیره طلایی میتوان شربت ها و نوشیدنی های خوش طعمی تهیه کرد. البته برای تهیه شربت میتوان از شربت بار هم استفاده کرد که مثل شیره طلایی شیرین و خوش طعم است.

شیره طلایی به جایگزین گیاهی عسل معروف است. تهیه کردن شیره طلایی کار سختی نیست. آن را در منزل آماده کنید و در کابینتتان برای مدت طولانی نگه دارید و در دسر ها و نوشیدنی ها و شیرینی هایتان استفاده کنید.

شربت وافل

طرز تهیه شیره طلایی

مرحله اول: 

100 گرم از شکر را در قابلمه ای بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. 2 قاشق آب روی آن بریزید و آن را مداوم هم بزنید تا شکر ذوب شده و کاراملی رنگ شود.

مرحله دوم:

سه پیمانه آب را در قابلمه ای جداگانه بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. حالا 3 پیمانه آب جوش را آرام آرام به محتویات قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا مایع یکنواخت شود. سپس باقی شکر را درون قابلمه بریزید و آنقدر آن را هم بزنید تا شکر آب حل شود و مایع شربت غلیظ شود.

مرحله سوم:

لیمو ترش را تمیز بشویید. سپس آن را به 4 قسمت تقسیم کنید و 2 قسمت آن را درسته در قابلمه بیندازید. قابلمه را 45 دقیقه روی حرارت کم رها کنید تا کمی جا بیفتد.

مرحله چهارم:

پس از این مدت لیموها را با احتیاط دربیاورید، زیرا داغ هستند. شربت را در یک بطری شیشه ای مانند بطری عسل صاف کنید و بریزید.

منتظر شوید تا شربت طلایی کمی خنک شود. در ابتدا شربت غلظت خیلی کمی دارد اما پس از این که خنک شود سپس خواهید دید که غلظتی مانند غلظت عسل دارد.

شیره طلائی

نکات کلیدی تهیه شیره طلایی

-شیره طلایی را باید در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا مدت طولانی تری سالم بماند. -شربت طلایی کاربرد های زیادی دارد. این شربت را به جز روی پن کیک و وافل میتوانید روی انواع بستنی ها، انواع اسموتی، چای، قهوه و حتی ماست یونانی و هر نوع خوراکی ای که نیاز به کمی شیرین کننده دارد، بریزید و میل کنید. -بهتر است قبل از ریختن شیره طلائی در بطری شیشه ای، بطری را ضد عفونی کنید. برای این کار کافیست آب جوش در ظرف بریزید و اجازه دهید برای چند دقیقه آب در بطری بماند و سپس آن را خالی کنید.   حالا اگر شیره طلایی را تهیه کردید و آن را دوست داشتید، خوشحال میشویم تصویر آن را با هشتگ آشپزی_ایران_کوک در صفحه اینستاگرام خودتان قرار دهید و ما را از آن با خبر کنید. روزگارتان شیرین.