آش عباسعلي یه آش خوشمزه و محلی ایرانیه که برای بدن هم خیلی مفیده. شاید دوست داشته باشین بدونین که آش عباسعلی مال کجاست . خب در واقع این آش مثل آش ترخینه و آش ترخینه و ماش، یه نوع آش محلی کرمانشاه هست. برای همین هم به اسم آش کرمانشاهی معروف شده. محتویات آش عباسعلی کرمانشاهی معمولا شامل حبوبات، گوشت، برنج و گندمه که بافت غلیظ و کشداری هم داره. البته بعضی ها در این آش سبزی هایی مثل گشنیز، ریحان، جعفری و شوید هم می ریزن.

.

آش کرمانشاهی

عکس از bahar.bidmeshki@

.

گفته میشه که تاریخچه آش عباسعلی به 200 سال قبل برمیگرده. در اون زمان آشپزی به اسم عباسعلی نذر داشته موقع افطار این آش رو به روزه داران بده. برای همین هم آش عباسعلی مخصوص افطار و ماه رمضان شناخته میشه. ولی برای تموم ایام سال هم آش دلچسب و لذیذیه. پیشنهاد می کنم اگه تا به حال این آش کرمانشاهی رو تست نکردین حتما به همراه ما اون رو تهیه کنین. البته تهیه بهترین آش عباسعلي کرمانشاه کار سختیه ولی نگران نباشین. با کمی تمرین شما هم زود تهیه این آش فوق العاده رو یاد می گیرین.

 

طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاه

 

1- نخود، لوبیا سفید و لوبیا چیتی را از روز قبل بشویید و خیس دهید. بهتر است هر از گاهی آب حبوبات را عوض کنید. این کار به رفع نفخ آن ها کمک می کند. برنج را هم بشویید و به همراه مقداری آب و نمک اجازه دهید برای یک تا دو ساعت خیس بخورد.

2- در این مرحله از تهیه آش کرمانشاهی باید حبوبات را به طور جداگانه بپزید. برای این که مطمئن شوید حبوبات کاملا پخته شده است، می توانید یکی از آن ها را بین دو انگشت فشار دهید. اگر کاملا نرم بودند، وقت آن است که حبوبات را از روی حرارت بردارید.

3- گوشت را آماده کنید و در صورت نیاز خرد نمایید. در این آش می توانید از گوشت ران گوسفند هم استفاده کنید. گوشت را به طور جداگانه بپزید. وقتی به طور کامل پخته شد، آن را با دست ریش ریش و خرد کنید.

4- گندم پوست کنده را بپزید. وقتی نیمی از زمان پخت گندم گذشت، برنجی را که از قبل خیس کرده اید، به گندم اضافه کنید. اجازه دهید با هم بپزند. می توانید برای آش عباسعلی کرمانشاهی از برنج نیم دانه استفاده کنید.

5- حالا تمام موادی که پخته شده اند، یعنی حبوبات، گوشت و برنج و گندم را در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت بگذارید. ادویه های مورد نظر مثل نمک، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه را به آش اضافه کنید.

6- این آش باید تا حدی بپزد که دانه های برنج و گندم در آن کاملا له شده و مشخص نباشند. هر از گاهی آش را بهم بزنید تا نسوزد و به کف قابلمه نچسبد. در این هنگام که آش در حال پخت است، پیازها را خرد کرده و با روغن تفت دهید. سیر داغ و نعنا داغ را هم آماده کنید. حالا مقداری از پیاز داغی که تهیه کرده اید را به آش عباسعلی اضافه کنید و بقیه ی آن را برای تزیین نگه دارید.

7- وقتی آش کرمانشاهی با پیاز داغ کمی جوشید، آن را از روی حرارت بردارید. روغن حیوانی را به آن اضافه کرده و خوب بهم بزنید.

8- آش را در ظرف سرو بکشید و با کشک، پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزیین کرده و نوش جان کنید.

 

آش عباسعلی خوشمزه

عکس ها از ashpazi8389@

.

نکات کلیدی تهیه آش کرمانشاهی

- هر چه در این آش از فلفل سیاه و قرمز، روغن حیوانی و پیاز داغ بیشتری استفاده کنید، آش شما مزه دارتر می شود. در صورتی که نمی توانید روغن حیوانی مصرف کنید، روغن زیتون را جایگزین آن کنید.

- برای خوشمزه تر شدن آش عباسعلی می توانید گوشت را به همراه پیاز و آب قلم بپزید.

- در آش عباسعلي کرمانشاه می توانید از یک دوم پیمانه جو و هم چنین بلغور گندم هم استفاده کنید.