عدسی از جمله سوپ و آش های ایرانی بسیار مقوی است و که به راحتی هم تهیه میشود. در ضمن از بهترین غذاهایی است که میتوانید در روزهای تعطیل به عنوان صبحانه تهیه کنید و در کنار خانواده از آن لذت ببرید. علاوه بر این عدسی را به عنوان شام سبک و مقوی هم میتوانید سرو کنید.

آهن موجود در عدس برای شما و عزیزانتان عالی است و با مصرف غذاهایی مثل خوراک عدسی و عدس پلو میتوانید مقدار قابل توجهی از آن را در برنامه غذایی خود جا دهید.

البته فکر میکنم بیشتر شما طرز تهیه عدسی را بلد باشید ولی همان طور که میدانید پخت هر غذایی علاوه بر این که ممکن است روش های مختلفی داشته باشد، نکات و جزئیات ریزی هم دارد.

بنابراین در ادامه ی طرز تهیه عدسی با عکس های مرحله به مرحله، نکات خوشمزه شدن عدسی را هم با هم مرور خواهیم کرد. در اینجا خوراک عدسی با سیب زمینی و رب تهیه شده است که البته استفاده از رب اختیاری است.

اما در برخی روش ها از این مواد استفاده نمیشود. بعد از خواندن روش ما برای تهیه این آش خوشمزه، نظرات و روش خاص خودتان برای پخت عدسی را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

عدسی

طرز تهیه عدسی:

1 قاشق غذاخوری از روغن زیتون را کف تابه بریزید و آن را روی شعله قرار دهید. وقتی کمی روغن داغ شد، پیاز متوسط را که به شکل خلالی خرد شده به آن اضافه کنید و 2-3 دقیقه تفت بدهید تا شروع به طلایی شدن کند.

عدسی

سپس زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. کمی دیگر تفت بدهید تا زردچوبه رنگ باز کند. حال رب را اضافه کنید و مجدداً تفت بدهید. تفت دادن رب باعث خوش رنگ تر شدن آن میشود (استفاده از رب هم اختیاری است).

عدسی

بعد از 2-3 دقیقه تفت دادن با رب، عدسی را که از شب قبل خیس کرده اید اضافه نمایید. عدس را هم به خوبی تفت بدهید. نمک را هم اضافه و مخلوط کنید.

عدسی

پس از آن گندم شکسته را اضافه کنید و در آخر هم آب بریزید (8 پیمانه). شعله را زیاد کنید تا آب جوش بیاید.

عدسی

وقتی آب جوش آمد شعله را کم کنید و حداقل یک ساعت بگذارید تا عدس کاملاً بپزد. در نیم ساعت آخر سیب زمینی نگینی شده را نیز اضافه کنید چون سیب زمینی خرد شده زمان زیادی برای پخت نیاز ندارد.

عدسی

یک قاشق روغن زیتون باقیمانده را روی عدسی بریزید و آن را همراه با نان و سبزی خوردن تازه سرو کنید. نوش جان!

عدسی

نکات کلیدی تهیه عدسی تهرانی:

- بهتر است عدس را از شب قبل (یا حداقل 3-4 ساعت قبل) در آب بخیسانید و چند بار آبش را عوض کنید تا هم نفخ آن گرفته شود و هم زمان پختش کمتر شود.

- گندم خرد شده را میتوانید از مواد حذف کنید اما استفاده از آن باعث لعاب بهتر عدسی میشود و طعم خوبی هم در کنار عدس ایجاد میکند.

- برای مقوی و خوش طعم تر شدن غذا میتوانید مقداری از آب را با آب مرغ جایگزین کنید یا از عصاره مرغ یا گوشت آماده استفاده کنید.

- برای مشاهده کالری عدسی جدول ارزش غذایی بالای دستور را ببینید.