آش شلغم یکی از انواع آش های ایرانی و بسیار پر خاصیت می باشد. در فصل زمستان که بازار شلغم و لبو حسابی گرم است، این آش می تواند تنوعی برای خوردن شلغم و بهره بردن از خواص بی نظیر آن باشد. شلغم سرشار از ویتامین C بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در نتیجه برای سرما خوردگی بسیار مفید است و می تواند بدن شما را در برابر ویروس ها مقاوم کند. آش شلغم برای سرماخوردگی بسیار مناسب است. در حالی که طعم بی نظیر و دلچسبی دارد، مانند یک داروی قوی اثر می کند. این آش خوشمزه را می توانید با کوفته ریزه تهیه کنید. آش شلغم با گوشت، شکل مجلسی تری دارد و در فصل زمستان برای سرو پیش غذا مناسب است. آش شلغم شیرازی و آش شلغم قزوین بسیار معروف هستند و در دستور تهیه آن ها از گوشت چرخکرده استفاده می شود. اما شما می توانید گوشت را از مواد حذف کرده، سویا را جایگزین آن کنید. یا بدون اضافه کردن جایگزینی، گوشت را از مواد اولیه آش شلغم حذف کنید. آش شلغم بدون گوشت، همچنان خواص فوق العاده خود را داشته و می تواند برای گیاهخواران انتخاب بسیار مناسبی باشد. در این مطلب طرز تهیه آش شلغم خوشمزه را برای شما آماده کرده ایم. پیشنهاد می کنیم تهیه این آش را در فصل زمستان از دست ندهید.

  آش شلغم  

طرز تهیه آش شلغم

مرحله اول:

یک عدد پیاز را رنده کنید. گوشت چرخکرده، نمک فلفل و زردچوبه را به پیاز رنده شده اضافه کنید. مواد را باهم مخلوط کرده و با دست ورز دهید. پس از اینکه مخلوط گوشت و پیاز به چسبندگی لازم رسید، از مواد گلوله های کوچک به اندازه گردو درست کنید. کوفته ریزه های آش شلغم شما آماده می باشند.

 

مرحله دوم:

یک عدد پیاز باقی مانده را نگینی خرد کنید. در قابلمه ای که می خواهید آش را درون آن تهیه کنید روی حرارت قرار داده و کمی تفت دهید تا سبک شود. سپس کوفته ریزه های آماده شده از مرحله قبل را درون پیاز داغ اضافه کنید. کوفته ریزه ها را تفت دهید تا رنگ آن ها تغییر کرده و طلایی شود.

 

مرحله سوم:

برای تهیه آش شلغم، از قبل عدس و ماش را جداگانه با مقداری آب قرار داده تا پخته شوند. آش ترخینه و ماش یکی دیگر از آش هایی ست که با ماش تهیه می شود. برنج نیم دانه را نیز از حدود 3 ساعت قبل بخیسانید. در این مرحله باید برنج را به درون قابلمه بیافزایید و به مقدار لازم آب اضافه کنید. ادویه های لازم را نیز اضافه کنید. حالا مواد را هم بزنید تا کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.

 

مرحله چهارم:

شلغم ها را پوست گرفته و به شکل مکعبی خرد کنید. وقتی آب درون قابلمه به جوش آمد، شلغم های خام را به مواد اضافه کنید. نیم ساعت آخر پخت، عدس و ماش پخته شده و سبزی را نیز به مواد آش شلغم اضافه کنید. در آخر برای چاشنی آش شلغم، کمی آبغوره یا آبلیمو بریزید و اجازه دهید همراه آش چند قل ریز بزند تا طعم آن به خورد آش برود. آش شلغم خوشمزه شما آماده می باشد. آش را در ظرف مناسب سرو کرده، روی آن را با پیاز داغ فراوان،نعنا داغ و برش هایی از شلغم تزئین کنید. همچنین می توانید چند عدد از کوفته ریزه ها نیز برای تزئین روی آش قرار دهید. نوش جان!

  آش شلغم  

نکات کلیدی تهیه آش شلغم

- شما می توانید گوشت را از مواد آش حذف کنید. برای تهیه آش شلغم بدون گوشت، تمام مراحل به همین صورت می باشد. در صورت تمایل به جای آب، از استاک یا آب گوشت و قلم استفاده کنید. این کار کمک می کند تا غلظت آش شما بیشتر شده و همچنین طعم لذیذ تری به خود بگیرد.

- به جای سبزی آش می توانید تنها از سبزی اسفناج یا تنها از گشنیز استفاده کنید.

- اگر آش شلغم را برای سرما خوردگی تهیه می کنید، پیشنهاد می کنیم پیاز آن را تفت ندهید و ماننده شلغم، آن را خام اضافه کنید تا خواص بیشتری به آش شما ببخشد.

- شما می توانید عدس و ماش خیسانده شده را هم زمان با اضافه کردن برنج، به درون مواد آش اضافه کنید تا با هم بپزند.

- به جای ماش می توانید از لپه یا بلغور جو نیز استفاده کنید.

- در طول زمان پخت، آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

- شما می توانید برای خاصیت بیشتر آش، چند حبه سیر نیز به مواد آن اضافه کنید.

خوشحال می شویم آش شلغم را طبق دستور ایران کوک تهیه کرده و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.