اما از همین اول کار باید بهتون بگم که طرز تهیه مانتی چه ساده باشه چه مانتی گل رز کار ساده ای نیست که هر روزی خواستید بدون آمادگی شروع به تهیه ش کنید. این کار بدون شک احتیاج به کلی وقت و حوصله داره.

در ترکیه سایز مانتی اهمیت زیادی داره. اگه کسی مانتی های خیلی کوچک جلوی شما بذاره یعنی نهایت احترام رو بهتون گذاشته. اگه یه بار خودتون درستش کنید میفهمید چی میگم. آخه هر کدوم از این لقمه های کوچولو کلی زحمت برای تهیه ش کشیده شده.

پس مانتی کوچکتر یعنی زحمت بیشتر میزبان! اگه کسی این غذای لذیذ رو جلوتون گذاشت باید حسابی قدرش رو بدونید چون ساعت ها زحمت کشیده شده براش.

حالا اگه خودتون دوست داشتید تهیه ش کنید چی؟ نا امید نشید. درسته تهیه مانتی وقت گیزه. ولی اون قدر خوشمزه است که کاملاً ارزشش رو داره. در ضمن میتونید دوست صمیمی یا یکی دو نفر از اعضای خانواده رو دعوت کنید که بیان به کمکتون. این طوری تهیه غذا نه تنها خسته کننده نیست بلکه یه تفریح لذتبخش هم هست.

حالا بریم سراغ دستورالعمل. راستی طرز تهیه مانتی گل رو هم آخر همین دستور برای شما عزیزان گذاشتم. این مدل مانتی منو یاد شیرینی گل رز میندازه. در واقع شکل دادنش هم کمی شبیه به اون هست.

اما به جز ظاهر تفاوت زیادی با مانتی ساده نداره. فقط یکمی مجلسی تره. میتونید به سلیقه خودتون این غذای ترکی رو به هر روشی که دوست دارید تهیه کنید.

 

طرز تهیه مانتی ترکیه خانگی 

1- طرز تهیه خمیر:

- سطح تمیزی رو برای تهیه خمیر آماده کنید. آرد و نمک را مخلوط کنید و به صورت تپه ای روی سطح کار بریزید. وسط آن را گود کنید و تخم مرغ ها را داخل آن بریزید.

  آرد و تخم مرغ  

- با چنگال شروع کنید به هم زدن. وقتی خمیر آن قدر سفت شد که دیگر هم زدن با چنگال ممکن نبود، با دست ورز بدهید و همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. همین طور که ورز میدهید به تدریج آب را نیز اضافه کنید.

8-10 دقیقه ورز بدهید تا خمیر نرم و منسجمی ایجاد شود. آن را با پارچه مرطوبی بپوشانید و حدود 30 دقیقه کنار بگذارید.

  خمیر مانتی ترکیه  

2- تهیه مواد میانی:

در مدتی که به خمیر استراحت میدهید، پیاز را رنده کنید. آن را با گوشت چرخ کرده، جعفری خرد شده و نمک مخلوط کنید و کنار بگذارید.

  مواد میانی مانتی  

3- تهیه سس ماست:

سیر را رنده یا ریز خرد کنید. آن را همراه نمک به ماست اضافه کنید و هم بزنید. سس ماست را در یخچال نگه دارید. ولی برای سرو بهتر است بگذارید هم دما با محیط شود.

 

4- پر کردن خمیر مانتی:

- فر را با دمای 162 درجه سانتیگراد گرم کنید. خمیر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. یکی یکی با خمیرها کار کنید و در آن مدت روی بقیه را بپوشانید تا خشک نشوند.

  خمیر چهار تکه  

- خمیر مانتی را با وردنه باز کنید تا ضخامت آن حدود 1 و نیم میلیمتر شود. سپس با کاتر آن را به صورت مربع های 4 سانتی برش بزنید. یک تکه گوشت به اندازه نخود وسط هر تکه خمیر قرار دهید. چهار طرف خمیر ها را به هم برسانید و فشار دهید تا دور گوشت بسته شود.

 

پر کردن خمیر مانتی

 

- کف سینی فر کاغذ روغنی بکشید. مانتی ها را روی آن بچینید. با این مواد حدود 120 عدد مانتی خواهید داشت. 15 دقیقه در فر قرار دهید  تا شروع به طلایی شدن کنند. سپس از فر خارج کنید. در این مرحله میتوانید تا 1 روز آنها را در یخچال و یا تا دو هفته در فریزر قرار دهید. قبل از ادامه کار بگذارید به دمای محیط برسند.

  سینی مانتی  

5- تهیه سس گوجه:

روغن و رب گوجه خانگی را با هم در تابه ای بریزید و 7 دقیقه با هم تفت بدهید. وقتی گوجه و روغن خوب مخلوط شدند و رب کمی تیره رنگ شد، فلفل را اضافه کنید و 30 ثانیه دیگر تفت بدهید. در آخر آب را اضافه کنید و بعد از چند ثانیه سس را از روی حرارت بردارید.

  سس گوجه مانتی  

6- تهیه سس کره ای:

کره را در شیرجوش بریزید و روی شعله متوسط ذوب کنید. 1-3 دقیقه مرتب هم بزنید. تا زمانی که دانه های قهوه ای در کره مشاهده کنید. آن وقت روغن را به کره اضافه کنید و آن را کنار بگذارید.

 

7- پخت و سرو مانتی ترکیه ای:

یک قابلمه آب و کمی نمک را بگذارید تا به جوش بیاید. وقتی جوش آمد، مانتی ها را به آن اضافه کنید. بگذارید 10-12 دقیقه آب پز و نرم شوند. سپس آنها را آبکش کنید و به قابلمه برگردانید. کمی از سس کره ای را برای سرو کنار بگذارید و بقیه را روی مانتی بریزید و زیر و رو کنید

. مانتی را بین 6 ظرف سرو تقسیم کنید. روی هر کدام سس گوجه، سس ماست و در صورت تمایل کمی دیگر سس کره ای بریزید. اگر دوست دارید روی غذا کمی سماق و نعنا اضافه کنید. نوش جان!

 

تهیه مانتی

طرز تهیه مانتی گل

 

برای این که مانتی را به شکل گل در بیاورید، لازم است خمیر را به شکل دایره ای برش بزنید. سه دایره را مانند تصویر روی هم بچینید. گوشت را به صورت طولی وسط آن قرار دهید.

دایره ها را روی گوشت تا بزنید و در آخر رول کنید تا به شکل گل در بیاید. بقیه مراحل را به همان ترتیب انجام دهید تا مانتی گل آماده شود.

  مانتی گل ترکیه

نکته:

- سس گوجه و کره را قبل از سرو گرم کنید.

- منبع دستور اصلی: panningtheglobe.com