طرز تهیه کاچي دو روش کلی داره که یکیش با آرد برنج و دومی با آرد گندم هست. ما طرز تهیه کاچی با آرد برنج رو در مطلب دیگه ای توضیح دادیم و حالا توی این مطلب قصد داریم به آموزش روش اصلی تهیه کاچی با آرد گندم بپردازیم.

دستور پخت کاچی خیلی خیلی آسونه و برای وقتایی که دلتون یه غذای شیرین و مقوی میخواد گزینه مناسبیه. امیدواریم از تهیه این دسر خوشمزه نهایت لذت رو ببرین.

   

طرز تهیه کاچی با آرد گندم

 

مرحله اول:

ابتدا یک قابلمه ی نچسب بردارید. کره را در آن بریزید و روی حرارت بگذارید تا ذوب شود.

 

آب شدن کره

مرحله دوم:

آرد گندم را الک کرده و در قابلمه بریزید. آرد را به قدری تفت دهید که بوی خامی آن گرفته شود اما خیلی تیره نشود.

تفت دادن آرد

مرحله سوم:

وقتی آرد طلایی رنگ شده و به خوبی تفت خورد، آن را از روی حرارت بردارید.

آماده کردن کاچی

مرحله چهارم:

یک قابلمه ی دیگر برداشته و در آن سه پیمانه آب بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. شکر را به آب اضافه کنید و بهم بزنید تا کاملا حل شود. اجازه بدهید شربت کاچی شما به حد کافی غلیظ شود. همین طور که آب در حال جوشیدن است، گلاب و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. کمی بعد آن را از روی حرارت بردارید.

تهیه شربت کاچی

مرحله پنجم:

صبر کنید تا شربت کمی خنک شود تا نپاشد. سپس آن را کم کم به مخلوط آرد اضافه کنید. قابلمه آرد را به روی حرارت بگذارید و به هم زدن ادامه دهید تا کاچي شما قوام بیاید و آرد کاملا حل شود.

قوام آمدن

مرحله آخر:

وقتی غلظت کاچی به میزان مطلوب رسید، آن را از روی حرارت بردارید. با دارچین، خلال پسته و بادام تزیین کرده و نوش جان کنید.

سرو کاچی

نکات کلیدی تهیه کاچی با آرد گندم

- در صورت تمایل میتوانید مغز بادام، پسته و گردو در هنگام قوام آمدن کاچي یا در حین تفت دادن آرد به آن اضافه کنید.

- ادویه مخصوص کاچي شامل دارچین، رازیانه، زیره، فلفل سیاه، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر تخم گشنیز و زردچوبه است. طبق ذائقه خودتان میتوانید ادویه ها را در کاچي بریزید. طرز تهیه کاچی با زردچوبه و سایر ادویه ها روش خاصی ندارد و هنگام تفت دادن آرد، میتوانید آن ها را هم اضافه کنید. حدودا یک چهارم قاشق چایخوری یا کمتر از هر کدام کافی است.

- در تهیه کاچی میتوان عسل، شیره انگور یا نبات زعفرانی را جایگزین شکر کرد. میتوانید نبات را بکوبید یا در آب جوش بریزید تا کم کم حل شود. طرز تهیه کاچی با شیره انگور هم تفاوتی با شکر یا عسل ندارد و روش برای همه شان یکسان است.

- مراحل کاچي میتواند به ترتیب های مختلفی انجام شود. میتوانید اول شربت را تهیه کنید و بعد به سراغ تفت دادن آرد بروید. یا میتوانید همزمان هر دو را آماده کنید و به صورت داغ شربت را در آرد بریزید. فقط باید مراقب پاشیده شدن شربت باشید. بهترین حالت این است که هم شربت و هم آرد ولرم باشند.

- دقت داشته باشید که رنگ کاچي شما به میزان تفت دادن آرد بستگی دارد. هم چنین غلظت کاچي باید شبیه فرنی یا رقیق تر بوده و نباید به اندازه حلوا سفت باشد. اما باز هم به سلیقه خودتان بستگی دارد.

- به طور کلی، کاچی با آرد برنج یا گندم تهیه می شود. در صورتی که دوست دارید کاچی با آرد گندم و برنج تهیه کنید، کافیست یک دوم پیمانه آرد برنج را با یک دوم پیمانه آرد گندم مخلوط و هر دو را الک کنید.

- کره با روغن جامد یا روغن حیوانی قابل جایگزین شدن است.

- کاچي یه نوع دسر ساده و خوش طعم ایرانیه که اسمش و مواد اولیه‌ش توی مناطق مختلف یکم فرق داره. مثلا کاچی تبریزی اسمش قویماق هست و توی ارومیه بهش دوشاب هم گفته میشه. -کرمانی ها مغزهای مختلف رو توی پخت کاچي میریزن و بعضی شهرها هم توی پخت کاچي از زردچوبه و نمک استفاده می کنن. کاچی برای ماه رمضان مثل انواع فرنی، در کنار زولبیا، بامیه و باسلوق خیلی میچسبه و باعث تقویت عمومی بدن میشه. برای همینم هست که کاچی در بارداری برای خانوما خیلی پرطرفداره.