سوپ جو از انواع سوپ هایی است که در فصل پاییز و زمستان از ضروری محسوب میشود و سر سفره های ما ایرانی ها حضور پررنگی دارد. این سوپ ساده و خوشمزه به راحتی تهیه میشود و نیازی نیست آن را از رستوران بگیرید.

فقط باید از قبل برنامه ریزی کنید چون لازم است جو چند ساعت خیس خورده و جداگانه پخته شود. بعد از این مرحله تهیه سوپ جو هم مثل سوپ های دیگر به راحتی انجام میشود. راز لعاب انداختن سوپ جو در این است که مقداری رشته سوپ اضافه شود.

بعد از زمان پخت سوپ اثر چندانی از رشته ها باقی نمیماند اما در عوض سوپ لعاب خوبی پیدا میکند.

در تهیه سوپ جو میتوانید طبق دستور گفته شده از سینه مرغ (یا بال یا گردن مرغ) استفاده کنید یا این که به جای آب از آب مرغ استفاده نمایید که از غذای دیگری باقی مانده. شما میتوانید آب مرغ را در فریزر نگهداری کنید.

سوپ جو قرمز

طرز تهیه سوپ جو خانگی

یک پیمانه جو را از قبل خیس کنید و بگذارید چندین ساعت در آب بماند. سپس آن را خوب بپزید تا لعاب بیاندازد.

یک عدد پیاز  را به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه با مقداری روغن تفت بدهید (روغن زیاد نریزید چون سوپ چرب خوشمزه نخواهد شد).  دو عدد هویج را هم نگینی کنید. وقتی پیاز شفاف شد هویج را به آن اضافه کنید و چند دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید. زردچوبه و فلفل را هم اضافه و مخلوط کنید.

سینه مرغ را جداگانه نیم پز کنید. سپس آن را ریش ریش کنید و داخل قابلمه پیاز و هویج بریزید. تفت بدهید تا مرغ کمی سرخ شود. حال جو را همراه با 5 پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و بگذارید آب به جوش بیاید. سپس یک مشت رشته سوپ اضافه کنید. میتوانید رب و نمک و جعفری خرد شده را در همین مرحله اضافه کنید و بگذارید سوپ جا بیافتد.

روش دیگر این است که برای رنگ بهتر سوپ، رب را در نیم ساعت آخر با کمی روغن تفت بدهید. به آن یک پیمانه آب اضافه کنید و بگذارید قل بخورد. سپس رب را همراه با جعفری خرد شده و نمک (و مقداری زرشک در صورت تمایل) به سوپ اضافه کنید.

موقع سرو کمی آبلیمو به سوپ جو اضافه کنید و آن را داخل کاسه های مورد نظر بکشید.

سوپ جو قرمز نکته ها: حتماً از جو پوشت کنده استفاده کنید که هم از جو پرک خوشمزه تر هست و هم بافت بهتری به سوپ میدهد. همیشه جو را چند ساعتی قبل از مصرف خیس کنید و جداگانه بپزید چون پخت جو نیاز به زمان زیادی دارد. برای لعاب دادن به سوپ مقدار جو را زیاد نکنید چون باعث میشود سوپ غلیظ و سنگین شود. در عوض در ابتدای پخت سوپ به آن مقداری رشته سوپ (ورمیشل) اضافه کنید.