با توجه به استقبال زیاد از کیک فوندانت (fondant cake) در نظر داریم در این نوشته روش و فوت و فن فوندانت کشی روی کیک را آموزش دهیم تا از این به بعد حد اقل برای مناسبت های کوچک و خانوادگی کیک فوندانت خانگی تهیه کنید. نکته مهم در انجام این کار داشتن دقت و صبر کافی است تا کیکی صاف و یکدست داشته باشید.

برای خرید خمیر فوندانت و ابزار فوندانت میتوانید به فروشگاه آنلاین ایران کوک مراجعه کنید.

طرز تهیه کیک فوندانت ساده

 

مرحله اول:

در مرحله اول باید یک کیک اسفنجی و خمیر فوندانت را آماده کنید.

مرحله دوم:

کیک را برش بزنید و لایه های آن را با خامه قنادی و فیلینگ های مورد علاقه بپوشانید و در انتها آستر کشی مناسب را برای فوندانت کشی انجام دهید و کیک را  چند ساعت در یخچال قرار دهید. منظور از آستر کشی این است که دیواره کیک با خامه قنادی زده شده پوشانده شود.

مرحله سوم:

روی سطح کار را پودر قند بپاشید (برای جلوگیری از چسبیدن خمیر). خمیر فوندانت را با وردنه مخصوص فوندانت به قطر یک یا یک و نیم میلی متر باز کنید. (خمیر را به اندازه ای باز کنید که مطمئن باشید سطح و ارتفاع کیک را به راحتی بپوشاند و چه بهتر که کمی هم بزرگتر باشد تا کار فوندانت کشی به راحتی انجام شود.)

تزیین کیک فوندانت

مرحله چهارم:

زمانی که خمیر را  به خوبی باز کردید به کمک وردنه آن را از سطح کار جدا کنید و روی کیک پهن کنید.

فوندانت کشی کیک

تزیین کیک با خمیر فوندانت

مرحله پنجم:

خمیر پهن شده را با اتوی مخصوص فوندانت صاف کنید تا پوشش روی کیک کاملا یکدست و صاف شود و بعد با پیتزا بر قسمت های اضافی خمیر را جدا کنید.

کیک فوندانت ساده

کیک مجلسی با فوندانت

مهم ترین بخش تزیین کیک با فوندانت، کاور کردن کیک است که تا اینجا به آن اشاره شد. کیک کاور شده با فوندانت آیسینگ را می توان با مواد مختلف به ویژه فوندانت های رنگی و گیپور  خوراکی تزیین کرد.

تزیین کیک با خمیر فوندانت

 رنگ کردن خمیر فوندانت:

با وسیله یک خلال دندان مقداری رنگ خوراکی بردارید و روی خمیر قرار دهید و با دست ورز دهید تا خمیر کاملا آغشته به رنگ شود.

کیک فوندانت رنگی

کیک فوندانت خانگی

در ادامه مراحل یک تزیین ساده روی کیک را می خوانید.

مرحله اول:

خمیر های رنگ شده را با وردنه باز کنید و به وسیله قالب ساده یا طرح دار قالب بزنید.

کیک فوندانت خوشمزه

کیک فوندانت تولد

مرحله دوم:

چسباندن خمیر های رنگی یا قالب زده شده به وسیله آب صورت می گیرد. به کمک یک قلمو پشت خمیر ها را کمی آب مرطوب کنید و به دقت روی کیک قرار دهید و دور کیک را با خمیر های رنگی طبق چیزی که در عکس می بینید بپوشانید. کیک را در ظرف در دار قرار دهید و اجازه دهید 24 ساعت استراحت کند.

کیک با فوندانت

با کمی تمرین و حوصله، تزیین های مختلف را با توجه به سلیقه خود می توانید روی کیک پیاده کنید و مهمترین اصل در این کار کسب تجربه و داشتن سلیقه است.

کیک فوندانت مجلسی

کیک فوندانت تولد

نکات کلیدی تهیه کیک فوندانت:

-برای تزیین کیک فوندانت دمای محیط بسیار اهمیت دارد. دمای محیط باید متعادل رو به سرما باشد یعنی نه آنقدر گرم که خمیر نرم شود و نه آنقدر سرد که خمیر سفت شود.

-هنگام اضافه کردن رنگ به این نکته دقت کنید که رنگ به کار رفته در خمیر پس از خشک شدن پر رنگ تر می شود پس در به کار بردن رنگ زیاده روی نکنید. به مرور و با کسب تجربه، مقدار به کار بردن رنگ دستتان می آید.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم کیک فوندانت را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوکبه اشتراک بگذارید.