یکی از سوال هایی که ذهن خیلی ها رو به خودش مشغول کرده و من خیلی دوست دارم بهش پاسخ بدم اینه که: جامبو شلز چیست ؟ از اون جایی که من عاشق انواع پاستا هستم، امروز می خوام مفصل در موردش باهاتون گپ بزنم.

جامبو شلز یا پاستا صدفی نوعی از پاستا هست که اندازه بزرگی داره و میشه داخل اون رو با مواد میانی مختلفی پر کرد. طرز تهیه اون خیلی آسونه برای همین معمولا به عنوان فینگرفود توی مهمونی ها ازش استفاده میشه.

تنوع این غذا خیلی زیاده. اما معمولا دو شیوه برای سرو داره، یکی سرد و دیگری گرم. جامبو شلز سرد با انواع مواد مخصوص سالاد مثل سالاد ماکارونی یا سالاد الویه پر میشه.

در جامبو شلز گرم هم از انواع ترکیبات گوشت و مرغ با انواع پنیرها استفاده میشه. در روش سرو به صورت گرم، لازمه که پنیر روی جامبوها ذوب بشه. برای همین می تونین روی هر پاستا به طور مجزا پنیر بریزین. یا روی همشون رو به صورت یک جا پر از پنیر کنین تا کاملا بهم بچسبن.

خلاصه که روش های زیادی رو میشه روی این پاستاهای خوشمزه پیاده سازی کرد. توی این مطلب سه روش برای تهیه جامبو شلز رو به شما آموزش میدیم. قبلا هم در مورد پاستا صدفی شکم پر و پاستا صدفی مرغ و اسفناج صحبت کردیم. پس امیدواریم از تهیه انواع این پاستای جذاب همراه با ایران کوک لذت ببرین.

 

طرز تهیه جامبو شلز سرد

 

1- برای تهیه سالاد ماکارونی با جامبو شلز ابتدا یک قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت بگذارید. وقتی آب به جوش آمد، نمک، فلفل و روغن را به همراه پاستا در آب بریزید. مطابق با دستور العمل روی جعبه پاستا آن را آماده کنید. معمولا 10 تا 15 دقیقه زمان برای پخته شدن پاستا کافی است. در صورت تمایل می توانید عصاره مرغ یا کمی آب لیمو به آن اضافه کنید تا طعم دار شود.

2- وقتی پاستا نرم شد، آن را آبکشی کنید و در کناری قرار دهید. حالا باید بقیه مواد اولیه را آماده کنید. ژامبون ها و خیارشور را به صورت نگینی خرد کنید.

3- یک کاسه بزرگ بردارید. خیار شور، ذرت، ژامبون و نخود فرنگی را خوب با هم مخلوط کنید. به مقدار دلخواه سس مایونز و ادویه های دلخواه روی آن ها بریزید و بهم بزنید.

4- حالا پاستاهای صدفی را بردارید و داخل آن ها موادی که آماده کرده اید را قرار دهید. سینی سرو را آماده کنید و جامبوها را منظم در آن ها بچینید. می توانید تا زمان سرو، جامبو شلز را در یخچال بگذارید تا طعم مواد به خورد هم برود. نوش جان.

  جامبو شلز سرد

عکس از maneli_fingerfood@

.

طرز تهیه جامبو شلز در فر

 

مواد لازم برای 8 نفر:

جامبو شلز  500 گرم

گوشت چرخ کرده  300 گرم

فلفل دلمه ای  1 عدد

پیاز  1 عدد

سوسیس  100 گرم

قارچ  5 عدد

نمک، فلفل، زردچوبه و آویشن  به میزان لازم

روغن مایع  به میزان لازم

پنیر پیتزا یا موزارلا  به میزان لازم

 

طرز تهیه:

1- پیاز را خوب بشویید و به صورت نگینی و ریز برش دهید. فلفل دلمه ای را خرد کنید. یک تابه روی حرارت بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید. وقتی روغن داغ شد، فلفل دلمه ای و پیاز را خوب در آن تفت دهید.

2- گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کنید. با مخلوط پیاز و فلفل آن را خوب تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

3- در این مرحله تهیه جامبو شلز در مایکروفر یا فر، باید سوسیس ها را نگینی خرد کنید. سوسیس ها را با مخلوط گوشت و فلفل خوب تفت دهید.

4- قارچ ها را به صورت مکعب های ریز خرد کرده و به تابه بیفزایید. وقتی آب قارچ کشیده شد، نمک، فلفل، آویشن و زردچوبه و ادویه های دلخواه دیگر را اضافه کنید.

5- حالا مواد میانی جامبو شلز در ماهیتابه آماده شده است. آن را از روی حرارت بردارید. پاستا را طبق دستور روی بسته بندی آن آماده کنید. سپس آن را آبکش کرده و کمی آب سرد روی آن بریزید تا بهم نچسبند.

6- مواد میانی را داخل صدف ها قرار دهید. آن ها را در سینی فر یا ظرف مورد نظر بچینید. روی مواد را با پنیر موزارلا، پنیر پیتزا یا هر پنیر دلخواه دیگر پر کنید.

7- این پاستا باید حدودا 10 دقیقه در مایکروفر یا فر بماند تا پنیر روی آن ذوب شده و طلایی رنگ شود. حالا برای سرو حاضر است. آن ها را با سس کچاپ یا خردل نوش جان کنید.

  جامبو شلز در فر

عکس از pariakhoshkam@

.

طرز تهیه جامبو شلز اسفناج و پنیر

 

مواد لازم برای 4 نفر:

جامبو شلز  170 گرم

اسفناج  2 پیمانه

گوشت چرخ کرده  250 گرم

سس مارینارا  1 پیمانه

پنیر موزارلا رنده شده  1 پیمانه

پنیر پارمسان  1 پیمانه

رب گوجه فرنگی  2 قاشق چایخوری

پیاز خرد شده  1/2 پیمانه

سیر خرد شده  2 قاشق چایخوری

ریحان  1 قاشق چایخوری

پودر سیر  1 قاشق چایخوری

پونه کوهی  1 قاشق چایخوری

نمک و فلفل  به میزان لازم

 

طرز تهیه:

1- فر را روشن کنید و آن را روی 200 درجه سانتی گراد یا 400 درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود. یک قابلمه بزرگ روی حرارت بگذارید و 6 پیمانه آب در آن بریزید تا به جوش بیاید. پاستاها را در آن بریزید تا مطابق با دستور روی جعبه، بپزند. نمک و فلفل را اضافه کنید تا پاستا طعم دار شود.

2- در همین زمان که جامبو شلزها در حال پخت هستند، یک تابه را روی حرارت بگذارید. گوشت چرخ کرده را در آن بریزید. نیازی به روغن نیست. گوشت را به مدت 2 تا 3 دقیقه تفت دهید تا قهوه ای رنگ شود. پیاز خرد شده، سیر، ریحان، پونه کوهی، رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل را اضافه کنید. مواد را به مدت 2 دقیقه با هم تفت دهید. حالا اسفناج ها را در تابه ریخته و 2 دقیقه دیگر با هم سرخ کنید.

3- مراقب باشید جامبو شلز زیادی پخته نشود چون در این صورت شکل آن ها خراب خواهد شد. یک و نیم قاشق غذاخوری از مخلوط گوشت و اسفناجی که آماده کرده اید را در پاستاهای صدفی بگذارید. پاستاها را در ظرف بچینید. سس مارینارا را روی آن ها بریزید. سپس پنیر موزارلا و پنیر پارمسان را روی جامبو شلزها بپاشید. حالا آن ها را در فر بگذارید تا به مدت 15 دقیقه در فر با دمای 200 درجه سانتی گراد آماده شوند. نوش جان.

منبع این دستور: gimmedelicious.com

  جامبو شلز اسفناج و پنیر

.

نکات کلیدی تهیه جامبو شلز

- برای تهیه جامبو شلز سوخاری می توانید یک صدف را با مواد میانی پر کنید. دو صدف را از رو به رو روی هم قرار دهید تا بسته شوند. سپس آن را در آرد سوخاری بغلتانید و سپس سرخ کنید.

- طرز تهیه جامبو شلز رنگی به این صورت است که باید هنگام پخت پاستاها به مقدار دلخواه رنگ خوراکی بریزید تا رنگ بگیرند. سپس با آب سرد بشویید تا رنگ های اضافی جدا شود. می توانید از لبو یا زعفران هم برای رنگ دهی استفاده کنید.

  مدل رنگی

عکس از ashpazi.sahar@

.

- در روش اول که این غذا به صورت سرد سرو می شود بهتر است برای سفت و خشک نشدن جامبو شلز آن را به مدت بیشتری نسبت به باقی روش ها بپزید. در روش های دیگر پاستا در فر قرار می گیرد اما در روش اول این طور نیست. پس به زمان پخت بیشتری نیاز دارد. معمولا 5 دقیقه زمان کافی است.

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام atefeh.ghanbarei@ است.