اناربیج یا انار آویج یکی از خورشت های خوشمزه شمالی است که در تهیه آن از گردو، رب انار، آب انار و سبزی محلی استفاده میشود. ظاهر و مواد خورشت اناربیج شباهت زیادی به فسنجان دارد و تفاوت اصلی آن استفاده از سبزی در اناربیج است که طعم خیلی خوب و رنگ زیبایی به خورشت اضافه میکند. به همین خاطر است که به آن خورش سبزی فسنجان هم گفته میشود.

در اینجا به جای سبزی محلی از مخلوط تره ،جعفری، گشنیز و نعنا استفاده شده است. اما اگر به سبزی محلی دسترسی دارید میتوانید 50 گرم خالواش و یک قاشق چوچاق هم اضافه کنید. آب انار موجود در خورش را میتوانید به روشی که قبلا برای گرفتن آب انار گفته شد، خودتان در منزل تهیه کنید. مثل خورشت فسنجان با گوشت، اناربیج را هم میتوان به جای مرغ با گوشت قلقلی تهیه کرد. خورشت اناربیج به ویژه برای شب یلدا هم مناسبت دارد و میتوانید برای مهمانی شب یلدا آن را با دانه های انار به شکل دلخواه تزیین کنید.

خورشت اناربیج

طرز تهیه خورشت اناربیج با کته

ابتدا، گردو را آسیاب کنید یا آن را چرخ کنید و داخل قابلمه با 4/1 فنجان روغن تفت دهید (فقط در حدی که بوی خامی گردو گرفته شود) به آن پیاز ریز شده اضافه کنید و تفت دهید. سپس، آب را تا حدی که روی گردو را بگیرد اضافه کنید و بگذارید بپزد.

anaravij-1-1

آب گردو که جمع شد یعنی گردو پخته است. رب انار، آب انار و 2 لیوان آب را به گردو اضافه کنید و بگذارید دوباره بجوشد.

خورشت اناربیج

سبزی را خرد کنید و با نصف فنجان روغن خوب سرخ کنید تا تغییر رنگ دهد. سیر را له کرده و به سبزی اضافه کنید و کمی تفت دهید.

خورشت اناربیج

سبزی را به قابلمه حاوی گردو اضافه کنید و با حرارت کم اجازه دهید خورش جا بیفتد و روغن گردو در بیاید. سپس مرغ را اضافه کنید و اجازه دهید 40 دقیقه دیگر هم بپزد.

خورشت اناربیج

برای درست کردن کته، برنج را بشویید . دو برابر وزن آن آب، به ازای هر یک کیلو برنج 1 قاشق مربا خوری نمک و نصف فنجان روغن اضافه کنید و نیم ساعت خیس کنید. سپس، قابلمه را روی شعله زیاد قرار دهید تا آب آن تمام شود. بعد، در آن را بگذارید و با حرارت کم آن را کته کنید.

خورشت اناربیج

خورشت اناربیج

نکته: برای تهیه این خورشت کمی صبر و حوصله لازم است تا خوب جا  بیفتند .در صورت تمایل، می‌توانید یک قاشق مربا‌خوری شکر به خورشت اضافه کنید تا طعم آن ملس شود. میزان نمک و روغن برنج را به مقدار دلخواه انتخاب کنید.