حلوا در سنت شیرینی پزی ایران جایگاه ویژه دارد و چگونگی طبخ آن یکی از ملاک های مهارت در زمینه آشپزی و شیرینی پزی است. می دانیم که حلوا به روش های گوناگون تهیه می شود و می تواند طعم های متفاوت داشته باشد. حلوای آرد گندم،حلوا با آرد برنج، حلوای هویج، حلوا با شیر خشک، حلوا با ادویه، حلوای شیر و ... . در این متن درباره حلوای شیر با آرد گندم می خوانیم که روش تهیه اش تفاوت چندانی با حلوای معمولی ندارد ولی از نظر تغذیه ارزش بالاتری نسبت حلواهایی دارد که با آب تهیه می شود. از آنجا که ارزش غذایی این نوع حلوا بالاست، حلوای شیر برای افطار در ماه رمضان می تواند گزینه مناسب تری باشد و همچنین به عنوان میان وعده برای کودکان و نوجوانان بسیار مقوی و انرژی زاست.

حلوای شیر مجلسی

طرز تهیه حلوای شیر

مرحله اول

در اولین مرحله برای تهیه حلوای شیر باید شربت شیر و زعفران را تهیه کنیم. شیر را روی شعله قرار دهید تا بجوشد سپس شکر را بریزید تا در شیر حل شود. شعله را خاموش کنید و هل و زعفران را نیز اضافه کنید. کنار بگذارید تا سرد شود.

مرحله اول تهیه حلوا شیر

مرحله دوم:

آرد گندم یا آرد شیرینی را الک کنید و در ماهیتابه بریزید کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله سوم:

روغن مایع و کره را به آرد تفت داده شده اضافه نمایید و آرد را سرخ کنید.

 مرحله دوم تهیه حلوا شیر

مرحله چهارم:

آرد را تا جایی که طلایی شود سرخ کنید.می دانید که تیرگی یا روشنی رنگ حلوا به میزان سرخ شدن آرد بستگی دارد پس مقدار سرخ شدن بستگی به سلیقه شما دارد. برای اینکه آرد در این مرحله نسوزد پیوسته باید هم بخورد.

مرحله پنجم:

پس از سرخ شدن آرد، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی از حرارت بیافتد. پس از آن شربت شیر و زعفران را همراه گلاب اضافه کنید .

مرحله ششم:

مایه حلوای شیر را دوباره روی شعله قرار دهید و سریع هم بزنید تا حلوا خودش را جمع کند.

تهیه حلوا شیر خوشمزه

حلوای شیر که آماده شد آن را به هر شکل که مایل هستید تزیین کنید. حلوا را می توانید با هر نوع قالب نیز قالب بزنید. مثلا میتوانید این حلوا شیر را داخل قالب ژله پلاستیکی بریزید و بگذارید در یخچال تا خنک شود و خودش را بگیرد. حلوا به دلیل چربی زیادی که دارد به راحتی از قالب جدا میشود. در ضمن میتوانید برای سرو از کپسول حلوا استفاده کنید و آن را با قیف داخل کپسول شکوفه بزنید.

  حلوا شیر کپسولی

نکات کلیدی تهیه حلوای شیر:

- اگر می خواهید حلوا را در قیف بریزید و با ماسوره تزیین کنید زمانی که هنوز گرم است این کار را انجام دهید. - الک کردن آرد حلوا کمک می کند تا حلوای سبک و لطیفی داشته یاشید. - اگر دوست ندارید دانه های هل در حلوا باشد شربت را صاف و به حلوا اضافه کنید ولی وجود دانه های هل باعث می شود عطر و طعم حلوا دو برابر شود. - اگر شربت را شب قبل درست کنید باعث می شود عطر حلوا بیشتر شود.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم حلوای شیر را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوکبه اشتراک بگذارید.