اگه اهل استان های شمالی کشور نباشین، ممکنه خورش ساک رو نشناسین. در استان مازندران، گلستان و خصوصا شهر گرگان خورشت ساک یکی از غذاهای سنتی و محلی معروف منطقه به حساب میاد. این خورش به قدری خوشمزه ست که حتی در مراسم های مهم جشن یا عزا هم تهیه میشه و همه اکثرا دوستش دارن. شاید بپرسین خورش ساک چیه؟ خب اگه بخوام خیلی خلاصه بگم؛ یه ترکیب عالی و آرامش بخش از گوشت، نخود و سبزی اسفناج که با آب نارنج مخلوط میشه و خورشتی بی نظیر رو به وجود میاره. این خورش محلی رو با انواع پلو مثل زرشک پلو و مرغ پلو سرو میکنن.

توی انجام مراحل طرز پخت خورش ساک اگه دفعه اولتون باشه، مثل خورش آلو اسفناج و خورش کنگر، یکم نیاز به دقت و البته صرف وقت و زمان داره. اما با یک بار پختن، به سرعت یادش میگیرین و نکات خاصش رو حفظ میشین. اگه دنبال یه غذای خوشمزه و سالم می گردین که بتونین ازش یه عالمه آهن و مواد مغذی جذب کنین، خورش ساک گرگان یکی از بهترین انتخاب هاست. دیگه وقتشه بریم سراغ طرز تهیه خورشت ساک خوش طعم و لذیذ!

 

طرز تهیه خورش ساک

 

مرحله اول:

اولین مرحله برای تهیه خورشت ساک این است که نخودها را از شب قبل بخیسانید. بهتر است در این مدت چندین دفعه آب نخود را عوض کنید تا نفخ آن کاملا از بین برود.

 

مرحله دوم:

حالا نخودها را با آب روی حرارت بگذارید تا بجوشند. همین که نخودها کمی نرم شوند، کافی است. آن ها را از روی حرارت بردارید. و بعد پوستشان را (به کمک روش های گفته شده در قسمت نکات) بگیرید.

 

مرحله سوم:

در این مرحله از تهیه خورش ساک نوبت به آماده کردن گوشت می رسد. یک قابلمه بردارید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و صبر کنید تا داغ شود. سپس پیازهای نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید تا طلایی شوند.

 

مرحله چهارم:

گوشت خورشتی را به پیازها اضافه کنید و با هم تفت دهید. کمی زردچوبه، فلفل و در صورت تمایل دارچین بریزید و خوب بهم بزنید. حالا نخودها را به قابلمه اضافه کنید و روی آن ها 5 یا 6 پیمانه آب بریزید. حرارت اجاق را روی درجه زیاد تنظیم کرده و صبر کنید تا به جوش بیاید.

 

مرحله پنجم:

وقتی آب خورش ساک به جوش آمد، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت آرام آرام بپزد.

 

مرحله ششم:

بعد از گذشت حدودا دو ساعت و نیم، وقتی گوشت خورشت پخته شد، اسفناج هایی را که قبلا خرد کرده اید، به آن اضافه کنید. آرد را با نصف پیمانه آب سرد مخلوط کرده و در قابلمه بریزید. این کار لعاب و غلظت خورش را بیشتر می کند.

 

مرحله هفتم:

حالا نمک را به خورش اضافه کنید و صبر کنید تا 20 الی 30 دقیقه دیگر به طور کامل بپزد.

 

مرحله هشتم:

در یک ماهیتابه دیگر، مقداری روغن بریزید و سیر خرد شده را با زردچوبه تفت دهید. در صورت تمایل میتوانید نعنا هم تفت داده و نعنا داغ آماده کنید.

 

مرحله نهم:

حالا به خورش ساک مقداری آب نارنج اضافه کنید. طعم غذا را بچشید و میزان نمک و ترشی آن را مطابق با ذائقه خودتان تنظیم کنید.

 

مرحله آخر:

در این مرحله میتوانید سیر داغ و نعنا داغ را داخل خورش بریزید یا فقط هنگام سرو روی آن قرار داده و تزیین کنید. سپس خورش را در ظرف سرو بکشید و به همراه پلو یا زرشک پلو نوش جان کنید.

  طرز تهیه خورش ساک  

نکات کلیدی تهیه خورش ساک

- برای این که راحت تر بتوانید پوست نخودها را جدا کنید دو راه وجود دارد: اول این که نخود را در مرحله ی اول با کمی جوش شیرین بپزید. جوش شیرین کمک می کند پوست نخود راحت تر بلند شود. و راه دوم این است که به کمک یک جسم سنگین مثل وردنه یا هاون به نخود فشار آورید و روی سطحی صاف و تمیز نخود را بکشید تا پوستش جدا شود.

- در طرز تهیه خورش ساکی در مرحله ششم، قبل از اضافه کردن اسفناج میتوانید گوشت را از قابلمه خارج کرده و ریش ریش کنید. هم چنین میتوانید برای لعاب بیشتر خورش و از بین رفتن سفتی نخودها، در همان مرحله، نخودها را با پشت قاشق له کنید. دقت داشته باشید که نباید نخودها کاملا له شوند. فقط کمی فشار کافی است تا بافت نرم تری پیدا کنند.

- برای اضافه کردن آرد به خورش ساکی میتوانید آن را بدون آب به اسفناج اضافه کنید و بعد در قابلمه بریزید.

- برای لعابی شدن خورش ساک به جای آرد میتوانید از جو پرک آسیاب شده هم استفاده کنید.

- اگر تهیه آب نارنج برایتان مشکل است میتوان از آب لیموی تازه هم استفاده کرد. اما طرز تهیه خورشت ساک مجلسی و اصلی با آب نارنج است.

- در صورتی که از طعم اسفناج خوشتان نمی آید میتواندی کمی سبزی جعفری هم به آن اضافه کنید.

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام cooking_by_miss_moon@ برداشته شده است.