ترشی انار یکی دیگه از ترشی های خوش رنگیه که علاوه بر این که به سفره زینت خاصی میده، عطر و طعم فوق العاده ای هم داره. قبلا در مورد ترشي کلم قرمز و ترشي لبو صحبت کردیم و آموزش اون رو توی سایت ایران کوک براتون آماده کردیم. اما این بار میخوایم در باره سه نوع ترشي انار صحبت کنیم که شامل سه روش: ترشی انار ساده، ترشی انار و لبو و ترشی  انار و کلم هست. اولین روش برای وقتاییه که دوست دارین ترشی انار تنهایی درست کنین و هیچ گونه مواد اولیه ی دیگه ای به جز انار توی ترشي نریزین. اما در روش دوم و سوم و البته قسمت نکته ها توضیحات مربوط به اضافه کردن کلم، سیب، لبو و انواع ادویه رو میتونین ببینین.

همون طور که میدونین انار سه نوع ترش، ملس و شیرین داره. در تهیه ترشي بستگی داره از چه نوع اناری استفاده کنین و چه طعمی رو بپسندین. پس اگه از طعم ترش لذت نمیبرین میتونین به مقدار دلخواهتون به هر سه روش تهیه ترشی انار مقداری شکر اضافه کنین. در آخر هم لازمه یادآوری کنم که ترشي انار رو میتونین با انواع غذاهای گوشت و مرغ، کوکو و کتلت و غذاهای رژیمی میل کنین. فقط ترشي نباید با ماست مصرف بشه. در ادامه طرز تهیه ترشي انار رو به سه روش تقدیمتون می کنم.

 

ترشی انار ساده

 

طرز تهیه:

1- یک قابلمه بردارید. سرکه و آب انار را در آن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. مخلوط سرکه و آب انار باید به مدت 30 دقیقه با هم بجوشند.

2- دانه های انار را جدا کنید. پس از گذشت سی دقیقه، انارها را به همراه مقداری نمک درون قابلمه بریزید. در صورتی که میخواهید ترشی طعمی ملس داشته باشد میتوانید مقداری شکر در این مرحله اضافه کنید. میزان شکر به ذائقه ی خودتان بستگی دارد.

3- در این مرحله از تهیه ترشي انار میتوانید ادویه های دلخواه به ترشی اضافه کنید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و در کناری بگذارید تا خنک شود.

4- وقتی ترشی به طور کامل خنک شد، آن را به شیشه های تمیز منتقل کنید. برای خالی شدن هوای درون ظرف ترشی میتوانید پس از بستن درب آن، شیشه را وارونه کنید تا هوای آن خارج شود.

  ترشی اناردون  

ترشی انار و لبو

 

مواد لازم:

لبو 4 عدد

دانه انار 2 پیمانه

شکر 1 پیمانه

نمک 2 قاشق چایخوری

سرکه به مقدار لازم

 

طرز تهیه:

1- لبو را پوست بکنید و رنده کنید. هم چنین میتوانید آن را به صورت مکعبی برش بزنید.

2- لبوی رنده شده، شکر و مقداری سرکه را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا لبو بپزد و نرم شود. سرکه را تا اندازه ای اضافه کنید که روی لبوی رنده شده را بگیرد.

3- پس از پخت اجازه دهید لبو خنک شود. سپس دانه های انار و نمک را اضافه کنید. مواد را داخل شیشه تمیزی بریزید و روی آن مقداری سرکه اضافه کنید.

4- شیشه ترشی را 3 – 5 روز در یخچال قرار دهید تا ترشی ها آماده مصرف شوند.

  ترشی انار و سیب  

ترشی انار و کلم

 

مواد لازم:

گل کلم یا کلم قرمز  200 گرم

انار  3 عدد

فلفل سبز  5 عدد

ساقه کرفس  2 پیمانه

گوجه گیلاسی  10 عدد

سیر خرد شده  1 بوته

پودر فلفل  1 قاشق چایخوری

آب انار  2 پیمانه

سرکه سفید  به مقدار لازم

نمک  به مقدار لازم

 

طرز تهیه:

1- گل کلم یا کلم قرمز و ساقه کرفس را خرد و ریز کرده و دانه های انار را جدا کنید.

2- تمام مواد را در قابلمه ای بزرگ بریزید و تمام ادویه ها را به خوبی در آن حل کنید.

3- حالا ترشی را به ظرف مورد نظر منتقل کنید. این ترشی برای آماده شدن به یک ماه زمان نیاز دارد.

  کلم قرمز و انار  

نکات کلیدی تهیه ترشی انار

- در تهیه ترشی انار با لبو میتوانید بنا بر سلیقه تان مقدار نمک یا شکر را بیشتر کنید. هم چنین برای تهیه ترشی انار و سیب میتوانید یک سیب را پوست بکنید و رنده کنید و همراه با دانه انار به ترشي اضافه کنید.

- در این ترشي میتوانید از سرکه انار، سرکه انگور و ... استفاده کنید.

- برای بیشتر طعم دادن به ترشي میتوانید از پودر گلپر، پودر گشنیز، فلفل، سیاه دانه و ... استفاده کنید. زمانی که مواد ترشی سرد شد، به میزانی که با ذائقه خودتان تناسب دارد، به آن اضافه کنید.

  ترشی انار با لبو