کباب بلغاری چیست؟ یه کباب خوشمزه و عالی با ظاهری جذاب و متفاوت! این کباب در واقع دو نوع داره که نوع محبوب و معروفی که ایرانیا همه دوستش دارن رو قراره با هم تهیه کنیم. این کباب رو هم میشه با گوشت قرمز تهیه کرد و هم میشه با گوشت مرغ ترکیبش کرد. در این روش شما گوشت رو رول می کنین و بعد به سیخ می کشین. اگه کباب بلغاری گوسفندی یا گوساله ای رو در ترکیب با مرغ در نظر بگیرین، در مجموع یکم شبیه کباب قفقازی و یه خرده شبیه کباب بختیاری خودمونه. اما اگه فقط مرغ رو در نظر بگیرین شبیه جوجه حلزونی هست! خلاصه یه ترکیب عالی از چند مدل کباب خوشمزه که توی یه کباب جمع شده و اون رو میشه گفت به یه معجزه تبدیل کرده.

کباب بلغاری یه انتخاب عالی برای روزهای تعطیله وقتی که برای تفریح و گردش به طبیعت میرین. یا نهار یه روز تعطیل، وقتی که حوصله ندارین از خونه بیرون بزنین و میخواین یه کباب تابه ای خاص و فوق العاده داشته باشین. کباب بلغاري برای تمام شرایط مناسبه و راحت تهیه میشه. و قرار نیست هیچ وقت ناامیدتون کنه. امیدوارم از تهیه این کباب بلغاري لذیذ نهایت لذت رو ببرین!

 

طرز تهیه کباب بلغاری

 

مرحله اول:

گوشت راسته گوسفندی یا فیله گوساله را به صورت نواری برش دهید. تکه های گوشت باید ضخامت کم و طول چند سانتی متری داشته باشند. برای مثال طولی در حد 10 یا 12 سانتی متر خوب است.

 

مرحله دوم:

حالا تکه های گوشت را داخل کاسه ای بریزید. پیازها را به صورت حلقه ای برش بزنید و به گوشت ها اضافه کنید. نمک، فلفل و ادویه های دلخواه را روی گوشت بریزید. سپس فلفل دلمه ای (یا فلفل سبز) را برش بزنید. هسته هایش را جدا کرده و در کاسه بریزید. تمام مواد را خوب بهم بزنید تا تمام گوشت مزه دار شود. روی کاسه را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و آن را در یخچال بگذارید. حدود دو الی سه ساعت صبر کنید تا گوشت کباب بلغاری مزه دار شود.

 

مرحله سوم:

حالا کاسه را از یخچال خارج کنید. اگر ضخامت گوشت زیاد باشد میتوانید در این مرحله آن را با گوشت کوب یا بیفتک کوب بکوبید تا ضخامتش کم شده و بهتر بپزد. در این مرحله باید گوشت ها را رول کنید. یک تکه گوشت بردارید و آن را رول کنید. یک رول گوشت را داخل سیخ فرو کنید و بعد آن یک برش فلفل و یک برش پیاز قرار دهید.

 

مرحله چهارم:

این کار را برای تمام تکه های گوشت تکرار کنید. میتوانید کباب بلغاری را در ماهیتابه یا روی منقل و آتش بپزید.

  کباب بلغاری در سیخ

عکس از omid_ahmadiiiiii@

 

مرحله پنجم:

وقتی کباب پخته و رنگ گوشت تیره شد آن را از روی حرارت بردارید و به همراه نان تازه یا پلو سرو کنید. نوش جان.

  کباب بلغاری خانگی

عکس از aeolian_restaurant@

 

نکات کلیدی تهیه کباب بلغاری

- اگر میخواهید کباب بلغاری در فر یا در ماهیتابه آماده شود، بهتر است از دو یا سیخ چوبی کمک بگیرید (بسته به ابعاد گوشت) تا رول گوشت از هم باز نشود. اما برای روی منقل و آتش باید از یک عدد سیخ فلزی با اندازه متناسب با ابعاد رول گوشت استفاده کنید.

- کباب بلغاری گوشت و مرغ به این صورت تهیه می شود که مابین رول های گوشت گوسفندی یا گوساله، رول فیله مرغ را قرار می دهند.

(یعنی در ابتدا باید یک برش پیاز یا فلفل را قرار دهید. سپس گوشت مرغ را دور آن رول کنید و بعد گوشت قرمز را دور آن بپیچید. هم چنین میتوان از قرار دادن پیاز یا فلفل در بین گوشت ها صرف نظر کرد. اما دقت داشته باشید که گوشت مرغ هم مانند گوشت قرمز باید قبل از طبخ در ظرف پیاز، فلفل و ادویه طعم دار شده و استراحت کند.)

  کباب بلغاری با مرغ

عکس از rivasfood_restaurant@

 

- در روش تهیه کباب بلغاری با مرغ میتوانید برای طعم دهی بیشتر از زعفران دم کرده و آبلیمو هم استفاده کنید.

- این کباب خوشمزه به خاطر نازک بودن گوشت زود پخته می شود. پس آن را روی حرارت رها نکنید.

- کباب بلغاری با گوشت چرخ کرده نوع دیگری از این کباب است که با نمک، فلفل و زیره طعم دار می شود. این کباب روی گریل تهیه شده و در نهایت آن را با سالاد و سیب زمینی سرخ کرده سرو می کنند.

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام cafe._.vetro@ برداشته شده است.