کشک کدو کرمانی یا کشک کدو شیرازی یکی از غذاهای محبوب ایرانیه. بین ما ایرانی ها کشک کدو و بادمجان طرفدارای زیادی دارن. اما معمولا کشک بادمجان به کشک کدو سبز ترجیح داده میشه. در صورتی که هر دو خیلی خوشمزه و خیلی مقوی هستن. و به خاطر کشک زیادی که در این غذاها هست کلسیم بالایی هم دارن. به علاوه شما اگه رژیم لاغری داشته باشین می تونین کشک کدوی کرمانی رو با کدوی بخارپز یا با روغن کم تهیه کنین که سالم تر باشه.

غذای رژیمی

این مطلب مخصوص کسانی هست که با کدو سبز ارتباط خوبی ندارن و طعمش رو نمی پسندن. پس ما هم ازتون میخوایم یک بار این غذا رو تهیه کنین و ببینین که تا چه حد نظرتون عوض میشه! نوع دیگه این غذا، کشک کدو مازندرانی هست که در نکات بهش اشاره می کنیم. و البته کدوبره مازندران هم غذای خوشمزه ایه که با کدو سبز تهیه میشه. امیدواریم از تهیه کشک کدو خوشمزه کرمانی لذت ببرین.

 

طرز تهیه کشک کدو

 

مرحله اول: آماده سازی کدوها

کدوها را پوست بگیرید و در ظرف مخلوط آب و نمک بگذارید تا خیس بخورند. دو ساعت بعد کدوها را آبکشی کنید. کدوها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی باقی مانده در آن ها کاملا خارج شود.

 

مرحله دوم: سرخ کردن کدو

یک تابه بردارید و آن را روی حرارت بگذارید. مقداری روغن در تابه بریزید و صبر کنید تا داغ شود. حالا کدوها را با روغن تفت دهید.

 

مرحله سوم: تفت دادن گردوی کشک کدو

حدود یک قاشق غذاخوری روغن مایع در تابه بریزید. مغز گردوهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید.

 

مرحله چهارم: سرخ کردن مواد

در این مرحله از تهیه کشک کدو مجلسی باید تابه دیگری را روی حرات قرار دهید. مقداری روغن در آن بریزید. پیازهای خرد شده را خوب سرخ کنید. سپس به طور جداگانه سیر داغ و نعنا داغ را آماده کنید. زردچوبه را به مواد اضافه کرده و خوب با هم ترکیب کنید.

 

مرحله پنجم: پخت غذا

کدوهایی که سرخ کرده اید را به همراه نصف مخلوط سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ در قابلمه بریزید. نمک و فلفل و ادویه های دلخواه دیگر را به قابلمه اضافه کنید. یک پیمانه آب روی آن ها بریزید و در قابلمه را بگذارید تا کشک کدوي کرماني شما خوب بپزد و نرم شود.

 

مرحله ششم: اضافه کردن کشک

وقتی مواد کاملا نرم شدند قابلمه را از روی حرارت بردارید. به کمک گوشت کوب یا غذاساز تمام مواد را له و یک دست کنید. البته این مرحله اختیاری است. حالا قابلمه را دوباره روی حرارت بگذارید و یک دوم مقدار کشک را به آن اضافه کنید.

 

مرحله هفتم: تزیین و سرو

اجازه دهید غذا کاملا غلیظ شده و آب کدو و کشک کشیده شود. وقتی کشک کدوی کرمانی شما به غلظت مطلوب رسید آن را از روی حرارت بردارید. در ظرف سرو بکشید و به کمک باقی مانده کشک، سیر داغ، نعنا داغ و پیاز داغ روی آن را تزیین کنید. این غذا را با نان، سبزیجات تازه و آب لیمو سرو نمایید. نوش جان.

 

کشک کدو کرمانی

عکس از royamalek54@

نکات کلیدی تهیه کشک کدو

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام maryammiran95@ است.

- این غذای جذاب و خوشمزه با گوجه فرنگی هم تهیه می شود. در این روش باید پوست گوجه فرنگی ها را بگیرید و آن ها را به همراه پیاز داغ و کدوی سرخ شده در قابلمه بریزید تا بپزد.

- کشک کدو تنبل یا کشک کدو حلوایی نوع دیگری از این غذا است که به کشک کدو مازندرانی هم شناخته می شود. در تهیه این غذا ابتدا یک پیاز را با نمک و زردچوبه تفت دهید. سپس یک پیمانه عدس خیس کرده را با آب جوش بپزید. حالا کدو حلوایی خرد شده را به چند حبه سیر در قابلمه بیندازید تا پخته شوند. در صورت نیاز می توانید آب اضافه کنید. سپس تمام مواد را با گوشت کوب یک دست کنید. کشک، پیاز داغ و سیر داغ را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید طعم مواد به خورد هم برود.

کشک کدو مازندرانی

عکس از nooshinhomemadecookies@