قرابیه از شیرینی های خوشمزه و معروفی است که در ترکیه، یونان و برخی از مناطق ایران مانند تبریز، زنجان، قزوین و آذربایجان تهیه میشود. البته انواع قرابیه با هم تفاوت هایی دارند. در تهیه قرابیه یونانی از پسته استفاده نمی شود و عمدتا از آرد، تخم مرغ و بادام درست شده است. این شیرینی خوشمزه و مجلسی را میتوانید برای عید ها و جشن ها و مراسمات خودتان تهیه کنید و از آن لذت ببرید. درست کردن قرابیه یونانی در خانه مانند درست کردن هر شیرینی دیگری لذت بخش است؛ اما یاد گرفتن یک شیرینی محلی که متعلق به کشوری دیگر است، لذت بیشتری دارد و مهارت آشپزی شما را بالاتر می برد. به خصوص شیرینی ای مثل قرابیه یونانی که تمام موادش هم در دسترس هستند و به راحتی میتوان آن ها را خریداری کرد.

همانطور که گفتیم قرابیه متنوع است و در هر شهر یا کشوری به شیوه خاص آن منطقه تهیه می شود. نوع دیگری از قرابیه که به قرابیه تبریزی معروف است، با قرابیه یونانی حتی در شکل ظاهری هم تفاوت دارد. قرابیه یونانی ظاهری ساده دارد که با شکر یا پودر قند تزیین می شود. اما تزیین قرابیه ترکیه یا قرابیه تبریز با پسته و بادام است که روی آن ریخته می شود. در ضمن در قرابیه یونانی علاوه بر آرد بادام از آرد گندم هم استفاده میشود.

طرز تهیه قرابیه یونانی

مرحله اول:

بادام ها را در ظرفی بریزید و در فر قرار دهید. به مدت 6 دقیقه در دمای 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه سانتی گراد، بگذارید تا طلایی شود. مراقب باشید که بادام ها نسوزند چون مزه شان تغییر می کند.

مرحله دوم:

فر را در درجه حرارت 300 فارنهایت یا 150 سانتی گراد پیش گرم کنید. بادام ها را در غذا ساز بریزید تا خرد و ریز شوند. یا اگر غذا ساز ندارید، بادام ها را در کیسه ای  پلاستیکی بریزید و آن ها را با گوشت کوب، وردنه یا پشت یک قاشق، بکوبید تا خوب ریز شوند.

مرحله سوم:

کره، زرده تخم مرغ و شکر را با هم مخلوط کنید. بادام و دارچین را اضافه کنید. سپس یک پیمانه آرد بیفزایید و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله چهارم:

وقتی خمیر به دست آمد، اگر خیلی چسبناک بود میتوانید به آن آرد اضافه کنید. اما اگر خیلی سفت شده بود باید کمی آب به آن بیفزایید. سطح کار را آرد بپاشید و خمیر را روی  آن قرار دهید. برای یک الی دو دقیقه خوب ورز دهید.

مرحله پنجم:

با دست یک تکه از خمیر بردارید و آن را به شکل توپ گرد، یا هلالی شکل و یا به هر شکل دلخواهی درآورید.

قرابیه یونانی هلالی

مرحله ششم:

به مدت 20 الی 30 دقیقه قرابیه ها را در فر قرار دهید تا بپزند. مواظب باشید که نسوزند.

مرحله هفتم:

شیرینی ها را از فر خارج کنید و در بشقابی قرار دهید. پودر قند را الک کنید و روی شیرینی ها بپاشید تا رویشان را کاملا بپوشاند. یا پودر قند را در ظرفی بریزید و شیرینی ها را در آن بغلتانید.

قرابیه یونانی

نکات کلیدی تهیه قرابیه یونانی:

-اگر کوبیدن و ریز کردن بادام و با خرد کردن آن در غذا ساز برایتان کار دشواری است میتوانید پودر بادام را به صورت آماده خریداری کنید.

-قرابیه ها عموما میتوانند هلالی شکل و یا گرد باشند. در انتخاب این که شیرینی شما به چه شکلی باشد، دستتان باز است و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. البته شیرینی های هلالی شکل زیبایی منحصر به فردی دارند. اگر شما هم از شیرینی های هلالی خوشتان میاید به شیرینی گردویی هلالی هم سری بزنید.

-این دستور تهیه از سایت www.thegreekglutton.com ترجمه شده است.

حالا اگر قرابیه یونانی را تهیه کردید و از آن لذت بردید، تصویر آن را با هشتگ آشپزی_ایران_کوک در اینستاگرام قرار دهید و ما را از آن با خبر کنید. روزگارتان خوش.