قرابیه شیرینی محلی اما مجلسی و دوست داشتنی است که در مناطق آذربایجان، ترکیه، زنجان، قزوین و... طرفداران بسیاری دارد. اگر اهل این مناطق نباشید شاید برایتان این سوال پیش بیاید که قرابیه چیست؟

قرابیه نوعی شیرینی است که عمدتا با بادام، شکر و تخم مرغ تهیه میشود و روی آن پر از مغز پسته و بادام است و به شیرینی گران قیمت و مجلسی معروف است. عموما این شیرینی را به اسم قرابیه تبریز و یا قرابیه ترکیه میشناسند هرچند که قرابیه مخصوص تبریز نیست و در همه شهرها هوادار دارد.

قرابیه، انواع مختلفی مانند قرابیه گردویی و قرابیه نارگیلی دارد و همچنین یک نوع دیگر از این شیرینی، قرابیه یونانی است که به طور مفصل آن را به شما مخاطب های عزیز ایران کوک آموزش داده ایم و تفاوت هایشان را عرض کردیم. امیدواریم از قرابیه ترکی لذت ببرید و آن را برای عزیزانتان تهیه کنید.

طرز تهیه شیرینی قرابیه ساده

 

مرحله اول طرز تهیه قرابیه:

بادام ها را خرد و ریز کنید. برای این کار میتوانید بادام ها را درون غذا ساز بریزید و یا در کیسه پلاستیکی ریخته و سپس بکوبید. میتوانید پودر بادام به صورت آماده تهیه کنید.

مرحله دوم طرز تهیه قرابیه:

فر را در 150 درجه سانتی گراد و یا 350 درجه فارنهایت روشن کنید تا به مدت سی دقیقه گرم شود. قبل از روشن کردن فر، سینی فر را بیرون بیاورید. بادام ها را در ظرفی بریزید. شکر، وانیل و سفیده تخم مرغ را به آن اضافه کنید. کمی مخلوط کنید و سپس با دنده ی ریز چرخ گوشت مواد را دو مرتبه چرخ کنید.

مرحله سوم طرز تهیه قرابیه:

خمیر را کمی ورز دهید. اگر احساس کردید خیلی سفت است میتوانید آن را دوباره در غذاساز بریزید و یک سفیده تخم مرغ دیگر به خمیر اضافه کنید تا نرم شود. خمیر آماده شده باید تقریبا سفید رنگ باشد.

مرحله چهارم طرز تهیه قرابیه:

داخل سینی فر یک کاغذ روغنی پهن کنید. به کمک ماسوره و یا قاشق و یا اسکوپ ساز خمیر را با فاصله و با اندازه های تقریبا یکسان روی کاغذ روغنی قرار دهید. ( مانند طرز تهیه شیرینی نارگیلی )

مرحله پنجم طرز تهیه قرابیه:

کمی پسته و بادام را خرد کنید. برای تزیین شیرینی مقداری پسته، بادام و در صورت تمایل مقداری شکر روی شیرینی ها بپاشید و کمی فشار دهید تا به روی خمیر بچسبند.

مرحله ششم طرز تهیه قرابیه:

سینی را داخل فر بگذارید و اجازه دهید به مدت 20 الی 30 دقیقه شیرینی ها بپزند. مراقب باشید که شیرینی ها نسوزند. فقط کمی اطرافشان و روی آن ها طلایی رنگ شود کافی است.

مرحله هفتم طرز تهیه قرابیه:

وقتی شیرینی ها آماده شدند آن ها را از فر خارج کنید. صبر کنید تا خنک شوند سپس از کاغذ روغنی جدا کنید. ممکن است بعضی شیرینی ها به کاغذ روغنی چسبیده باشند؛ برای جدا کردن آن ها مقداری آب به پشت کاغذ روغنی اسپری کنید. همچنین میتوانید از دستمال پارچه ای مرطوبی به جای اسپری آب استفاده کنید. سپس شیرینی را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید.

قرابیه تبریزی

نکات کلیدی تهیه قرابیه

-این شیرینی خیلی زود و در مجاورت هوا خشک می شود. بهتر است آن ها را در ظرفی در دار نگه داری کنید.

-برای تزیین شیرینی به جای اینکه بادام و پسته را خودتان خرد کنید، میتوانید از خلال بادام و خلال پسته استفاده کنید.

-دستور تهیه قرابیه بادامی تبریز را خدمت شما عزیزان تقدیم نمودیم اما نوع دیگر آن قرابیه گردویی تبریز است که در تهیه شیرینی گردویی به جای بادام از پودر گردو و یا گردوی ریز شده استفاده می شود.

حالا اگر شیرینی قرابیه را تهیه کردید و از آن لذت بردید، تصویر آن را با هشتگ آشپزی_ایران_کوک در اینستاگرام قرار دهید و ما را از آن با خبر کنید. روزگارتان خوش.