می دانیم که برنج جایگاه ویژه ای در سبد و رژیم غذایی ما دارد و آن را به روش های متفاوت و با مواد ترکیبی مختلف می توان تهیه کرد. یکی از رایج ترین و خوشمزه ترین پلوهای ایرانی که اتفاقا به دلیل مخلوط شدن با انواع سبزی، بسیار پر خاصیت و مقوی است، سبزی پلو است که اصولا سبزی پلو با ماهی و مرغ، ماهیچه وکوکو سبزی سرو می شود.

خوردن سبزی پلو با ماهی در شب عید یکی از قدیمی ترین سنت های ایرانی است و بیشتر مردم سعی دارند در شب سال نو حتما سبزی پلو تهیه کنند. این اشتراک غذایی در یک شب حس جالبی دارد  و به نوعی دل ها را بیشتر به هم نزدیک می کند همچنین خوردن سبزی پلو ماهی شب یلدا. با وجود این بعضی افراد هم هستند که سبزی پلو با مرغ را ترجیح می دهند و آن را با مرغ مجلسی سرو می کنند.

سبزی به کار رفته در این پلوی ایرانی، تره، شوید، جعفری و گشنیز است اما در بیشتر مواقع برای افزودن عطر و طعم غذا مقداری شنبلیله و سیر تازه(چند حبه سیر) به آن می افزایند. سبزی پلو مجلسی اصولا به صورت آبکش درست می شود اما می توان با یک برنج ایرانی مرغوب، سبزی پلو کته هم درست کرد که در این صورت خواص آن دو چندان می شود.

در ادامه روش تهیه سبزی پلو با ماهی خوشمزه و مقوی ایرانی را به صورت مرحله به مرحله آموزش می دهیم.

سبزی پلو با ماهی

مرحله اول:

برنج را 30 دقیقه قبل از پخت در مقداری اب و نمک خیس دهید. برنج را با چند لیوان اب و مقداری نمک داخل قابلمه و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد ، سپس با اب ولرم ابکشی کنید ( برنج را زمانی ابکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف ان نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

sabzi polo mahi

مرحله دوم:

سبزی ها را تمیز کنید و بشویید سپس با استفاده از خرد کن و یا چاقو سبزی ها را ریز خرد کنید.

sabzi polo mahi

 مرحله سوم:

داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید. سبزی های خرد شده را داخل روغن بریزید و چند دقیقه تفت دهید تا سبزی ها سرخ شوند ( سبزی ها فقط باید کمی تفت بخورند و نیازی به تغییر رنگ نمیباشد ).

 مرحله چهارم:

ته قابمه مقداری روغن بریزید و چند حلقه سیب زمینی ته قابلمه قرار دهید. سپس لایه لایه برنج ابکش شده و سبزی ها تفت خورده را روی ان بریزید و با چنگال مخلوط کنید. سیرها را خرد کنید و لابلای برنج بگذارید.

sabzi polo mahi

 مرحله پنجم:

 حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کردن کند، سپس نصف لیوان اب و مقدار کمی نمک را مخلوط کنید و روی برنج بدهید ، مقداری کره نیز تکه تکه کنید و روی برنج قرار دهید؛ حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید تا برنج دم بکشد.

 آماده کردن ماهی

اول از همه ماهی رو خوب تمیز و تکه تکه کنید. اگر این کار برای شما سخت هست میتوانید از جایی که ماهی را خریداری میکنید بخواهید برای شما ماهی را تمیز و خرد کنند. برای طعم دار کردن ماهی به آب پیاز نیاز داریم. پس دو عدد پیاز را خیلی ریز رنده کنید. با فشار دادن پیاز رنده شده آب آن را جدا کنید. آب پیاز را با سه قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ، آب دو عدد لیموترش تازه، نمک، فلفل و پودر سیر مخلوط کنید. این مایع را روی سطح ماهی بمالید و آن را به مدت نیم ساعت با ظرف در بسته یا زیپ کیپ در یخچال قرار دهید. برای روکش کردن ماهی، یک پیمانه آرد، یک قاشق غذاخوری نمک، دو قاشق چایخوری زردچوبه و یک قاشق چایخوری فلفل را با هم مخلوط کنید و روی سطح ماهی بمالید. در این مرحله دو راه دارید:

برای سرخ کردن ماهی در فر هر طرف فیله ها را سه چهار دقیقه در مقداری روغن سرخ کنید.

برای تهیه ماهی در فر میتوانید تکه های ماهی را در سینی فر بچینید و 20 دقیقه در دمای 190 درجه بپزید. (برای تهیه ماهی شب عید بسته به سلیقه خود از روش های دیگر پخت ماهی هم میتوانید استفاده کنید.)

پلو ماهی

سبزی پلو را پس از پخت در دیس بکشید و به همراه ماهی و لیمو ترش تازه سرو کنید.

نکته های کلیدی تهیه سبزی پلو با ماهی:

-دقت كنید سبزی را قبل از خرد كردن خوب خشك كنید تا هنگام خرد كردن آب نیندازد . استفاده از سیر تازه به برنج طعم و بوی خوبی خواهد داد ؛ در صورتی که سبزی تازه در دسترس ندارید میتوانید از چند قاشق شوید خشک استفاده کنید.

 -سبزی سبزی پلو نباید خیلی ریز شود.

- در روش تهیه ماهی در فر بهتر است کف سینی فویل بکشید تا تمیزکاری راحت تر شود.

- از پیاز آب گرفته میتوانید در تهیه انواع کباب و کتلت استفاده کنید.

سبزی پلو با ماهیچه و سبزی پلو با کوکو سبزی هم بسیار پرطرفدار است.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم سبزی پلو با ماهی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی  اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.