کوکی هندوانه و انار پرطرفدارترین خوراکی های شب یلدا هستن. چون هم ظاهر خیلی جذابی دارن، هم طعمی بی نظیر. و مهم تر از همه این که خیلی راحت هم تهیه میشن. خب از اون جایی که کوکی انار رو قبلا بهتون آموزش دادیم؛ حالا نوبت می رسه به آموزش کوکی هندوانه شب یلدا که هم سریعه، هم جذاب و هم آسون. کوکي هندوانه اي رو میشه به روش های مختلفی تهیه کرد. مثلا کوکی هندوانه بدون فر یا تزیین کردن اون با فوندانت. یا مثلا می تونین کوکی ساده رو تهیه کنین و برای تزیین کوکی به شکل هندوانه از رنگ خوراکی یا رویال آیسینگ استفاده کنین. هم چنین می تونین لبه ی کوکی رو به شکل جای دندون برش بزنین تا ظاهرش بامزه تر بشه. اما به نظر من، بهترین دستور برای تهیه کردن این کوکی، کوکی شکری هندوانه ست که در ادامه قراره آموزشش بدیم.

به این خاطر میگم برای تهیه بیسکویت هندوانه ای بهترین دستوره؛ چون عین هندوانه طبیعی سه لایه داره. خیلی راحت تهیه میشه و دیگه دردسر تزیین کردن ندارین. اگه بازم فکر می کنین سادست، دور کوکی رو می تونین با شکر رنگی خوشمزه و هیجان انگیزترش کنین. البته اگه زمان کم دارین، می تونین لایه زرد رنگ (بدون رنگ) و مرحله شکر رنگی رو حذف کرده و از شکر رنگی آماده استفاده کنین. اما بهتون توصیه می کنم مراحل رو مو به مو اجرا کنین تا یه کوکی هندوانه یلدا بی نظیر و عالی داشته باشین که خاطره ش تا مدت ها در ذهن عزیزانتون بمونه. اگه دوست داشته باشین برای شب یلدا باز هم خوراکی های هندوانه ای بیشتری داشته باشین؛ من بستنی هندوانه، رولت هندوانه ای و بار هندوانه رو پیشنهاد می کنم. حالا دیگه وقت تهیه کردن کوکی هندوانه ایی دوست داشتنیمونه!

 

طرز تهیه کوکی هندوانه

 

1- برای تهیه کوکی شکری هندوانه ابتدا باید کره را مدتی در دمای محیط بگذارید تا نرم شود. حالا آن را به همراه شکر در کاسه بزرگی بریزید. کره و شکر را با همزن دستی خوب بهم بزنید تا کاملا حل شوند.

  مخلوط کردن کره و شکر  

2- یک عدد زرده تخم مرغ به کاسه اضافه کنید. سفیده تخم مرغ را برای بعد نگه دارید. اسانس وانیل و مقدار کمی نمک به مخلوط اضافه کرده و خوب بهم بزنید.

  افزودن تخم مرغ  

3- آرد ساده را الک کنید. سپس آن را کم کم در کاسه بریزید. به کمک یک لیسک یا کفگیر مواد را ترکیب کنید تا خمیر کره ای به دست بیاید.

  مخلوط کردن آرد ساده  

4- خمیر را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و آن را روی سطح تمیزی قرار دهید.

  نصف کردن خمیر  

5- در این مرحله از تهیه کوکی هندوانه ای به کمک یک سیخ یا خلال دندان مقدار کمی رنگ خوراکی ژله ای بردارید. آن را روی خمیر قرار دهید.

  افزودن رنگ خوراکی به خمیر  

6- به کمک کف دستانتان خمیر را با رنگ ورز داده و مخلوط کنید. خمیر باید به رنگ قرمز مایل به صورتی شود.

  رنگی کردن خمیر کوکی هندوانه  

7- حالا خمیر بیسکویت هندوانه ای را رول کنید. طول رول باید حدودا 12 تا 13 سانتی متر و قطر آن حدود 5 تا 6 سانتی متر باشد. خمیر را داخل سلفون یا کیسه پلاستیکی قرار دهید و سپس آن را در یخچال بگذارید.

  استراحت خمیر کوکی هندوانه  

8- حالا بخش دیگر از خمیری که نصف کرده اید را روی سطح تمیزی قرار دهید. به کمک لیسک خمیر را به دو نیم تقسیم کنید.

  دو نیم کردن بقیه خمیر  

9- یک  تکه از دو تکه خمیر کوکي هندوانه اي را با سلفون یا کیسه پلاستیکی بپوشانید. خمیر را با کف دست تخت کنید و آن را در یخچال بگذارید.

  پوشاندن خمیر با کیسه  

10- آخرین تکه خمیر را روی سطح تمیزی قرار دهید. به کمک خلال دندان کمی رنگ خوراکی ژله ای سبز بردارید و روی آن بزنید. حالا مشابه کاری که برای رنگ قرمز انجام دادید را تکرار کنید.

  سبز کردن خمیر کوکی هندوانه  

11- با کف دست خمیر را ورز دهید تا رنگ کاملا با آن ترکیب شود.

  ورز دادن خمیر  

12- حالا خمیر را در کیسه پلاستیکی بگذارید و با وردنه آن را کاملا صاف کنید. سپس آن را در یخچال قرار دهید.

  صاف کردن خمیر سبز  

13- خمیر بدون رنگ و خمیر قرمز رنگ را از یخچال بیرون آورید. خمیر قرمز را روی خمیر بدون رنگ بگذارید و با چاقو لبه های ناموزون و اضافی آن را برش دهید.

  رول کردن دو لایه خمیر  

14- خمیر بدون رنگ کوکی هندوانه شب یلدا را با پلاستیک بپوشانید. سپس آن را با وردنه کاملا صاف کنید تا حدی که ضخامت خمیر به یک میلی متر برسد.

  تخت کردن خمیر با وردنه  

15- خمیر قرمز را وسط خمیر بی رنگ بگذارید و با هم رول کنید تا خمیر بی رنگ کاملا دور خمیر قرمز قرار بگیرد.

  رول خمیر قرمز و زرد  

16- مرحله قبل را برای خمیر سبز تکرار کنید تا سه لایه خمیر کاملا رول شده داشته باشید. اجازه دهید خمیرهای رول شده در همین وضعیت، به مدت 2 ساعت خنک شوند.

  سه لایه خمیر کوکی هندوانه  

17- کیسه زیپ لاگ را بردارید و به کمک خلال دندان کمی رنگ خوراکی سبز در آن بگذارید.

  گذاشتن رنگ در زیب لاک  

18- با کمک انگشتتان رنگ خوراکی را در کیسه پخش کنید.

  پخش رنگ در کیسه  

19- شکر را در کیسه بریزید و خوب مخلوط کنید تا تمام شکر سبز رنگ شود. شکر رنگی شما آماده است.

  تهیه شکر رنگی کوکی هندوانه  

20- سفیده تخم مرغی را که کنار گذاشته بودید، بردارید. به کمک یک قلمو روی خمیر کوکی هندوانه را به سفیده تخم مرغ آغشته کنید. شکر رنگی را کف تابه مستطیلی شکلی بریزید.

  پخش شکر رنگی در ظرف  

21- خمیر کوکی را درون تابه بغلتانید تا کاملا شکر به آن بچسبد.

  آغشته کردن کوکی هندوانه به شکر  

22- حالا خمیر را به ضخامت یک سانتی متری برش دهید. چاقوی شما باید تیغه صافی داشته باشد تا سطح کوکی ها نرم و صاف باشد.

  برش خمیر  

23- روی سینی فر کاغذ روغنی بیندازید و کوکی ها را روی آن بچینید. روی کوکي هندوانه اي را با شکلات چیپسی تزیین کنید.

  تزیین کوکی هندوانه  

24- فر را از قبل روی درجه حرارت 180 سانتی گراد یا 350 فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود. کوکی ها برای پخت به 10 دقیقه زمان نیاز دارند.

  پخت کوکی هندوانه  

25- پس از ده دقیقه بیسکویت هندوانه ای را از فر خارج کنید. آن ها را تا وقتی هنوز نرم هستند، از وسط برش دهید و به دو نیمه تقسیم کنید. سپس روی سطح خنک کننده گذارید تا کاملا سرد شوند. در صورت تمایل این کوکی را به همراه انواع نوشیدنی مانند نوشیدنی هندوانه و لیمو سرو کنید. نوش جان.

  سرو کوکی هندوانه  

نکات کلیدی تهیه کوکي هندوانه اي

- به جای اسانس وانیل می توانید از اسانس بادام استفاده کنید.

- برای تهیه کوکی به شکل هندوانه در این دستور 113 گرم کره برابر با 1/2 پیمانه، 65 گرم شکر برابر با 1/3 پیمانه و 160 گرم آرد با یک و یک چهارم پیمانه برابر است.

- دستور تهیه کوکی هندوانه شب یلدا از سایت bearnakedfood ترجمه شده است.