در بین انواع پلو، نام سماق پلو کمتر شنیده شده است. اگر اسمش را تا به حال نشنیده اید، باید بدانید که سماق پلو از غذاهای محلی ایرانی است که شباهت زیادی به کباب کوبیده دارد. در واقع، اگر هوس کباب کوبیده با سماق کردید ولی حوصله بیرون رفتن و به پا کردن منقل را ندارید میتوانید خیلی راحت این سماق پلو خوشمزه را در منزل روی گاز درست کنید و از آن لذت ببرید.

سماق خواص بسیاری دارد. از جمله در حفظ سلامت قلب و مغز (به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانش)، برطرف کردن بیماری های التهابی، مبارزه با قند خون و دیابت کاربرد دارد. در تهیه سماق پلو علاوه بر سماق از آب لبو هم استفاده میشود که آن نیز سرشار از انرژی است و خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد.  بعد از اینکه برنج با آب لبو و سماق دم کشید کوفته های قلقلی کوچک که نقش کباب را دارند روی پلو ریخته میشوند و سماق پلو شما آماده می شود. در ادامه دستور پخت سماق پلو را به صورت مرحله به مرحله بخوانید.

سماق پلو

طرز تهیه  سماق پلو:

برنج را از یک ساعت قبل خیس کنید.

لبو را پوست گرفته با مقداری اب بپزید تا در انتها نصف لیوان اب لبوی خوش رنگ بدست بیاید.

پیاز و سیر را رنده ریز کرده با گوشت مخلوط کنید. پودر سوخاری، نمک و ادویه جز سماق و زعفران را اضافه کرده و خوب ورز دهید. بگذارید داخل یخچال نیم ساعت بماند.

برنج را روی حرارت بگذارید. کمی زودتر از همیشه (وقتی هنوز کامل جا نیوفتاده) آبکش کنید. اگر خواستید ته قابلمه تهدیگ بگذارید بعد مقداری پلو بریزید سپس مقداری سماق بپاشید و کمی اب لبو. برنج را با این مواد مخلوط کنید دوباره برنج سفید و دوباره سماق و اب لبو تا انتها در اخر کمی سماق بپاشید و در قابلمه را بگذرید و اجازه بدهید دم بکشد.

گوشت ها را به شکل کوفته قلقلی ریز در بیارید. داخل تابه با مقدار خیلی کم روغن سرخ کنید.  از شعله ملایم استفاده کنید تا گوشت اب پس بدهد و سرخ شود .

بعد از دم  کشیدن برنج، آن را داخل دیس بکشید. کمی از پلو را جدا با اب لبو و اب زعفران رنگین کنید روی پلو پخش کنید و کوفته های قلقلی را روی آن بچینید.

سماق پلو

نکته: میتوانید آب لبو را از سماق پلو حذف کنید  و فقط از زعفران استفاده کنید (البته به خاطر خواص لبو توصیه نمیشود.)

سماق پلو را میتوانید به شکل های مختلفی تزیین کنید و همراه با ماست یا ترشی و سبزی خوردن سرو نمایید.

سماق پلو