امروز میخوام طرز تهیه اسکالپ یا اسکالوپ مرغ با سس لیمو رو بهتون آموزش بدم. پس اگه تا الان روز خوبی داشتید مژده میدم که از الان به بعد بهتر هم میشه. اسکالپ غذای سنتی خیلی از کشورهاست. اما دستوری که امروز میخوام براتون توضیح بدم یه دستور ایتالیایی است. در این روش مرغ رو در آرد سمولینا میزنن که بعد از سرخ شدن طعم خیلی خوبی میگیره. اسکالوپ مرغ فرانسوی هم به همین روش تهیه میشه ولی فرقش اینه که فرانسوی ها به جای آرد سمولینا از آرد سفید استفاده میکنند. به نظر من آرد سمولینا هم از نظر طعم و هم از نظر تردی اسکالوپ رو بهتر میکنه. ولی انتخاب با خودتونه. میتونید از آرد سفید هم استفاده کنید.

ایتالیایی ها به این غذا Scaloppine al Limone هم میگن. مرغی که اسکالوپ شده خشک نیست ولی ترده و با سس لیمو طعم عالی هم پیدا میکنه. در مجموع اسکالوپ مرغ مجموعه ای از طعم های بی نظیره که خیلی راحت و ساده هم تهیه میشه. چی بهتر از این؟ شاید به نظرتون عجیب باشه که من این قدر دارم از غذایی به این سادگی با چند تا ماده اولیه ساده تعریف میکنم. اما راستش رو بخواید من هر چی بیشتر با آشپزی آشنا شدم بیشتر به لذت غذاهای ساده پی بردم.

 

اسکالوپ چیست؟

اگه تنها اسم چیکن اسکالوپ فرانسوی رو شنیده باشید ممکنه فکر کنید اسکالوپ فقط با مرغ تهیه میشه. اما این طور نیست. در واقع به هر ورقه گوشت نازک و بدون استخوانی اسکلوپ گفته میشه. (در ضمن معمولاً در مراحل پخت گوشت رو میکوبن تا حسابی نازک بشه.) مثلاً Veal Escalopes اسم غذای مشابهی هست که با ورقه های گوشت گوساله تهیه میشه. یا اسکالوپ دریایی با ماهی تهیه میشه.

 

طرز تهیه اسکالوپ مرغ

 

1- سینه مرغ را از وسط به شکل دو ورقه نازک برش بزنید. آن را بین دو لایه پلاستیک یا سلفون قرار دهید و با بیفتک کوب بکوبید تا حسابی نازک شود.

  کوبیدن سینه مرغ  

2- آرد سمولینا را در بشقابی بریزید. ورقه های مرغ نازک شده را یکی یکی داخل آرد بزنید تا دو طرف آنها از آرد پوشانده شود.

  کاور مرغ با آرد  

3- مقدار روغن زیتون داخل تابه بزرگی بریزید. تابه را روی شعله متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود. به تعدادی که تابه جا دارد سینه مرغ داخل آن بچینید. وقتی یک طرفشان سرخ شد آنها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم طلایی رنگ شود.

  سرخ کردن اسکالوپ مرغ  

4- وقتی همه اسکالوپ های مرغ آماده شدند همه آنها را به همان تابه برگردانید. نمک بپاشید. آب لیمو ترش را نیز اضافه کنید. بگذارید ده دقیقه دیگر اسکالوپ مرغ روی شعله بماند و خوب طعم دار شود.

بعد از پخته شدن اسکالپ مرغ جعفری خرد شده و ورقه های لیموی اضافه را روی آن بریزید. درب تابه را تا زمان سرو ببندید.

 

نکته کلیدی تهیه اسکالپ مرغ

- میتوانید بعد از پوشاندن سینه مرغ ها از آرد سمولینا آنها را فریز کنید و مدتی قبل از سرخ کردن از فریزر خارج کنید. - پیشنهاد میکنم در کنار اسکالوپ مرغ از پوره سیب زمینی و کدو یا بادمجان گریل شده استفاده کنید. - میتوانید چیکن اسکالوپ را همراه پاستا هم سرو کنید.