استیک با سس قارچ یک غذای دوست داشتنی برای همه است. طعم عالی گوشت با قارچ هوش را از سر همه میبرد اما تهیه کردن استیک از آن جایی که نکات و مراحلی دارد ممکن است به نظر بعضی ها سخت بیاید. یا حتی باعث شود از تهیه کردن و خوردن آن در منزل صرف نظر کنند. در این دستور آشپزی سعی کرده ایم سختی های تهیه یک استیک عالی و خوش طعم را برای شما عزیزان آسان تر کنیم و هرچه را که لازم است درباره استیک با سس قارچ بدانید به شما میگوییم تا استیک با سس قارچ رستوران را به منزل بیاورید و مانند حرفه ای ها استیک بپزید!

در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه استیک فوق العاده ای بپزید و پس از آن در تهیه سس قارچ به شما کمک خواهیم کرد. با ایران کوک همراه باشید.

طرز تهیه استیک با سس قارچ

مرحله اول:

برای تهیه استیک گوشت تازه مناسب نیست. اجازه دهید گوشت استیک به مدت 24 ساعت در یخچال بماند. سپس از یخچال خارج کنید و نیم ساعت صبر کنید تا با دمای محیط هم دما شود.

مواد لازم برای استیک

مرحله دوم:

گوشت را با دقت برش بزنید. اندازه گوشت استیک باید حدودا 15 در 20 سانتی متر با قطر 3 سانتی متر باشد. اگر گوشت قطری بیشتر داشت میتوانید با بیفتک کوب آن را بکوبید تا به ضخامت مورد نظر برسد.  برای تهیه استیک نیازی به خواباندن گوشت در پیاز و یا زدن چاشنی مانند آبلیمو، آب نارنج و... نیست. فقط نمک و فلفل کفایت می کند. درست قبل از سرخ کردن کمی نمک و فلفل به دو طرف استیک بپاشید.   نمک و فلفل استیک

مرحله سوم:

مقدار کمی روغن در ماهیتابه ای بریزید و  آن را روی شعله متوسط قرار دهید. زیاد بودن روغن استیک را خراب می کند پس در استفاده از روغن دقت کنید. وقتی روغن داغ شد، گوشت را در ماهیتابه قرار دهید تا سرخ شود. بیش از دو تکه گوشت را با هم در ماهیتابه نگذارید.

هر طرف را حدود 2-3 دقیقه سرخ کنید. سپس یک قاشق کره، یک حبه سیر و دو شاخه کوچک آویشن به تابه اضافه کنید. وقتی کره داغ شد و کمی کف کرد، تابه را به سمت خود خم کنید. با قاشق از چربی جمع شده در تابه بردارید و روی گوشت بریزید. این کار را چند بار تکرار کنید و یکی دو دقیقه دیگر به سرخ کردن ادامه دهید. برای پخت کامل استیک آن را یکی دو بار دیگر زیر و رو کنید.

پخت استیک

مرحله چهارم:

پس از 4 الی 10 دقیقه، وقتی گوشت برشته شد آن را از ماهیتابه خارج کنید و به همراه سس قارچ میل نمایید. یا میتوانید استیک را برش زده و ساندویچ استیک با سس قارچ تهیه کنید. نوش جان!

 استیک با سس قارچ

طرز تهیه سس قارچ استیک

مرحله اول:

ابتدا قارچ ها را برای چند دقیقه در ظرف محتوی آب و نمک بریزید. سپس با آب به خوبی بشویید. این کار باعث ضدعفونی و تمیز شدن قارچ ها میشود.

مرحله دوم:

قارچ ها را به صورت ورقه ای برش دهید. در ماهیتابه با کمی کره قارچ ها را تفت دهید تا حدی که آب قارچ ها تبخیر شود.

 تفت دادن قارچ

مرحله سوم:

در ماهیتابه ای دیگر، سیر را با کره کمی تفت دهید. سپس آرد را کم کم به ماهیتابه اضافه کنید و با کره حل کنید.

 آرد و کره

مرحله چهارم:

وقتی به خوبی آرد در کره مخلوط شد، شیر را اضافه کنید و به سرعت بهم بزنید تا آرد در شیر کاملا حل شود و گلوله نشود.

مرحله پنجم:

قارچ ها را اضافه کنید. نمک و فلفل را به میزان دلخواه به سس بیفزایید. وقتی کمی سس غلیظ شد، میتوانید آن را از روی حرارت بردارید.

 سس قارچ

نکات کلیدی تهیه استیک با سس قارچ

-میتوانید سس قارچ را در همان تابه استیک تهیه کنید. به این ترتیب سس طعمی عالی پیدا میکند. بعد از پخت استیک آن را کنار بگذارید. سیر و آویشن را از تابه خارج کنید. و مراحل تهیه سس قارچ را در همان تابه محتوی چربی گوشت انجام دهید.

-سس قارچی که در این دستور آشپزی تهیه شد سس قارچ بدون خامه بود. اگر تمایل به تهیه استیک با سس قارچ و خامه دارید، مطلب سس قارچ خامه ای به شما در تهیه این سس خوشمزه و بی نظیر کمک میکند.

-استیک با گوشت گوساله بهترین نوع آن است. بهتر است استیک را به گوشت فیله و یا راسته گوساله تهیه کنید. نکته مهم این است که باید به میزان مناسبی چربی داشته باشد تا استیک خوش طعم تر شود. اما استیک با گوشت گوسفندی و فیله ی گوسفند نیز خوش طعم است.

-هنگام سرخ شدن گوشت استیک، به هیچ عنوان نباید درب ماهیتابه را ببندید.

-همیشه اول گوشت را از یخچال خارج کنید، سپس به تهیه سس قارچ مشغول شوید. چون تهیه سس قارچ از برشته شدن گوشت بیشتر زمان لازم دارد. در این روش وقتی گوشت برشته شد سس آماده سرو است.

-در تهیه سس میتوانید از ادویه های دلخواه و یا سبزیجاتی مانند گشنیز و یا جعفری نیز استفاده کنید.

-استیک به چهار صورت آبدار، نیمه آبدار، پخت میانه و پخت کامل میتواند تهیه شود. برای فهمیدن این که استیکِ در حال پخت، در کدام حالت قرار دارد تستی وجود دارد که برای یاد گرفتن این تست، مراجعه به مطلب استیک با سس مخصوص برای شما مفید خواهد بود.

-قبل از پختن استیک؛ پاشیدن فلفل روی گوشت باعث سوختن فلفل خواهد شد. فلفل را میتوانید بعد از پختن و هنگام سرو به آن اضافه کنید.

-اگر دوست دارید استیک های متنوع تری را امتحان کنید؛ استیک کنجدی سیخی، کباب استیک و سیب زمینی، استیک لقمه ای عسلی و رول استیک با سبزیجات را به شما پیشنهاد میکنیم.

حالا اگر استیک با سس قارچ را تهیه کردید و از آن لذت بردید، تصویر آن را با هشتگ آشپزی_ایران_کوک در اینستاگرام قرار دهید و ما را از آن با خبر کنید. روزگارتان خوش.