طاجین(Tagine) نوعی غذای محبوب در کشورهای شمال آفریقا، بویژه مراکش است که با گوشت و مواد دیگر تهیه می شود. کلمه طاجین که از واژه تابه در زبان فارسی مشتق شده نام ظرف و غذای مخصوص این ظرف است که درکشورهای شمال افریقا بخصوص مراکش(مغرب) و تونس استفاده زیادی دارد. این نوع غذا باید با حرارت کم و به مدت طولانی پخته شود.

طرز تهیه طاجین گوشت و به مراکشی

نخودها را از قبل با مقداری آب بپزید، برای راحتی کار می توانید از کنسرو نخود نیز استفاده کنید. سپس 4 عدد به را بشویید و به قطعات دلخواه خرد کنید. بدلخواه می توانید پوست به را نیز بگیرید. پیازها را ریز خرد کنید. روغن را در ماهیتابه بزرگی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. وقتی روغن کمی داغ شد به های خرد شده را اضافه کنید و حدود 4-5 دقیقه سرخ کنید تا کاراملی شوند. اگر لازم است کمی دیگر روغن اضافه کنید. سپس پیازهای خرد شده، کرفس و سیر را اضافه کنید و به مدت 2- 3 دقیقه دیگر تفت دهید. محتویات ماهیتابه را با کفگیر یا قاشق سوراخدار بردارید تا روغن اضافی اش خارج شود و آنها را داخل یک قابلمه بریزید.

اگر لازم است مجددا کمی روغن داخل ماهیتابه بریزید و گوشت خورشتی را اضافه کنید. گوشت را حدود 4-5 دقیقه سرخ کنید تا کمی برشته شود. سپس گوشت خورشتی را نیز به قابلمه اضافه کنید. گوجه های خرد شده و نخود پخته را نیز داخل قابلمه بریزید. ادویه راس الحانوت، پودر زیره و جعفری خرد شده را اضافه کنید و مواد را با هم ترکیب کنید.به میزان دلخواه غذا را با نمک و فلفل مزه دار کنید. سپس دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید خغذا به مدت 4 الی 6 ساعت به آرامی بپزد.سپس این غذای خوش عطر و خوشمزه مراکشی را در ظرف مناسب بریزید و همراه با نان یا برنج نوش جان کنید.

نکته: ادویه راس الحانوت یکی از محبوب ترین ادویه های شمال آفریقا و مراکش است که بویژه در غذاهای گوشتی استفاده می شود. می توانید این ادویه خوش عطر را براحتی در منزل تهیه کنید:طرز تهیه ادویه راس الحانوت مراکشی

هرچقدر زمان پخت این خورش طولانی تر باشد و با حرارت کمتری بپزد بهتر جا می افتد. حتی می توانید از دیگ سفالی برای این غذا استفاده کنید تا طعمی بهتر و اصیل تر داشته باشید.