یکی از انواع بورک بورک سبزیجات است. میدانید که بورک (Borek) غذایی ترکیه ای است که پایه اصلی آن خمیر یوفکا می باشد. امروزه غذاهای متنوع و لذیذی را می توان با خمیر یوفکا تهیه کرد. اما یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاها با خمیر یوفکا، بورک می باشد. این غذای ترکیه ای که این روزها طرفداران فراوانی دارد در رستوران ها به عنوان یک نوع پیش غذا و یا غذای اصلی سرو می شود. همچنین بورک یک فینگر فود خوشمزه محسوب می شود که می تواند انتخاب مناسبی برای مهمانی و مراسم های شما باشد. یکی از متداول ترین روش های پخت بورک، بورک گوشت می باشد. اما بورک سبزیجات به دلیل داشتن انواع سبزیجات، غذای سالم تری است که می تواند برای مخاطبان گیاهخوار نیز مناسب باشد. انواع بورک سبزیجات بسته به ذائقه و سلیقه ها می تواند با سبزیجات گوناگون تهیه شود. ایران کوک در این مطلب طرز تهیه بورک سبزیجات با خمیر یوفکا را برای شما آماده کرده است. این غذای لذیذ با استفاده از خمیر یوفکا به سادگی و در کمترین زمان آماده می شود. پس اگر می خواهید آموزش بورک با سبزیجات خوشمزه را یاد بگیرید در این رسپی با ما همراه شوید.

  بورک سبزیجات  

طرز تهیه بورک سبزیجات

 

مرحله اول:

ابتدا در تابه ای کمی کره یا روغن ریخته، روی حرارت قرار دهید. سیر تازه رنده شده را درون تابه ریخته، تفت دهید تا رنگ آن کمی تغییر کند. سپس کدو سبز و هویج خرد شده را اضافه کنید. با حرارت ملایم کمی تفت دهید تا نرم شوند. بعد از آن بادمجان و فلفل دلمه ای و قارچ خرد شده را داخل تابه بریزید. و اجازه دهید تا مواد باهم تفت خورده و کمی نرم شوند. حالا زنجبیل تازه رنده شده و ادویه ها که شامل؛ زردچوبه، نمک، فلفل و آویشن می باشد را اضافه کنید. هم بزنید تا ادویه های اضافه شده کاملا به خورد تمام سبزیجات برود. سپس تابه را از روی حرارت بردارید.

 

مرحله دوم:

شیر را در ظرف مناسبی ریخته، 2 قاشق غذاخوری روغن و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. یک ورقه خمیر یوفکا یا فیلو را روی سطح صافی پهن کنید. از مخلوط مواد شیر، روغن و زعفران به روی خمیر برس کنید. (این کار کمک می کند تا خمیر یوفکا در حین رول کردن پاره نشود)

 

مرحله سوم:

وقتی سطح خمیر خوب مرطوب شد، حالا با قاشق مقداری از مواد سبزیجات را روی خمیر قرار دهید، روی آن کمی پنیر موزارلا و یا پنیر پیتزا بریزید. سپس لبه های خمیر را به داخل تا کنید و از همان سمتی که مواد را قرار داده اید رول کنید. روی سطح بورک ها را می توانید با مخلوط کره و زعفران و یا زرده تخم مرغ رومال کنید تا پس از پخت خوب طلایی شوند. و سپس کمی کنجد و یا سیاه دانه روی بورک ها بپاشید.

 

مرحله چهارم:

بورک ها را در ظرف پیرکس و یا سینی فر بچینید. ظرف را درون فر که با حرارت 170 درجه سانتی گراد از قبل گرم کرده اید، برای 20 الی 30 دقیقه قرار دهید تا پخته شود. پس از پخت می توانید برای 2 الی 5 دقیقه فر را روی حالت گریل تنظیم کنید تا سطح بورک ها خوب طلایی و خوش رنگ شود. بورک سبزیجات خوشمزه شما آماده می باشد. آن را درون ظرف مورد نظر همراه با گوجه گیلاسی، کلم بروکلی یا جعفری تازه، زیتون و هر نوع سبزیجات دلخواهی سرو کنید. بورک سبزیجات را می توانید با انواع سس ها مانند سس خردل، سس کچاپ، سس سیر و فلفل و... نوش جان کنید. همچنین می توانید روی بورک ها را با سس و به شکل دلخواه تزئین کنید. نوش جان.

  بورک سبزیجات  

نکات کلیدی تهیه بورک سبزیجات

- مواد داخل بورک سبزیجات کاملا سلیقه ای می باشد و شما می توانید طبق ذائقه خود از انواع سبزیجات استفاده کنید. مانند؛ سیب زمینی پخته، پیاز، ذرت پخته یا کنسرو شده، جعفری تازه خرد شده و...

- شما می توانید تمام سبزیجات را به جای خرد کردن رنده کنید.

- این نوع بورک لوله ای یا سیگارتی تنها شکل بورک نیست. شما میتوانید با همین مواد بورک مارپیچی هم تهیه کنید.

- استفاده از پنیر کاملا سلیقه ای می باشد. و همچنین شما می توانید پنیر را در حین پخت مواد داخل بورک، به سبزیجات نیز اضافه کنید. بورک پنیر و سبزیجات طعم بی نظیری دارد و پیشنهاد می شود حتما از پنیر استفاده کنید.

- پخت انواع بورک به روش سرخ کردن داخل روغن نیز انجام می شود. در این روش می توانید کنجد یا سیاه دانه را پس از سرخ شدن بورک ها روی سطح آن ها بریزید.

- در موادی که برای مرطوب کردن خمیر یوفکا به کار می رود می توانید به جای زعفران از زردچوبه نیز استفاده کنید.

- در صورتی که تلخی احتمالی بادمجان گرفته شود، قبل از سرخ کردن به آن نمک بپاشید.

- بورک مرغ و سبزیجات و بورک گوشت و سبزیجات از انواع بورک با سبزیجات می باشند که در آن ها مرغ و گوشت نیز به مواد داخل بورک اضافه می شود.

خوشحال می شویم بورک سبزیجات را طبق دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.