لوه کباب یک غذای مازندرانیه که خیلی لذیذ و خوش طعمه. این غذا با استفاده از گوشت گوسفند و پیاز فراوان تهیه میشه و همین ترکیب راز خوشمزگی بینهایتش به حساب میاد. در بعضی مناطق استان به این کباب شِلِبَره هم گفته میشه و بر خلاف اسمش داخل تابه یا قابلمه آماده میشه. طرز تهیه این غذا تا حد زیادی شبیه به باقالی پلویی است که بدون افزودن آب تهیه میشه، اما چاشنی آب نارنج داره و اگه از روغن یا کره محلی براش استفاده بشه طعمش بی نظیره.

شاید لوه کباب به اندازه به اندازه اکبر جوجه یا آش ترش مازندران معروف نباشه، اما مطمئنم با یک بار امتحان عاشقش میشید. نکته مهم توی پخت کباب لوه اینه که در استفاده از روغن محلی و زعفران اصلا خساست به خرج ندید، چون هر چی این دو ماده بیشتر باشه عطر و طعم غذا هم بهتر میشه.

 

طرز تهیه لوه کباب

مرحله  اول: گوشت را تفت دهید. 

پیش از هر چیز برای پخت این غذا یک قابلمه ضخیم و پهن (از تابه ضخیم نیز می توانید استفاده کنید) انتخاب کنید تا حرارت در آن پخش شود. دنبه را در قابلمه بیندازید تا کمی آب شود و روغن محلی نیز اضافه کنید.

زردچوبه و گوشت گوسفند را داخل روغن بریزید و یک مقدار تفت دهید. اجازه ندهید گوشت به آب بیفتند همین که با زردچوبه ترکیب شدند آنها را از روغن خارج کنید.

 

مرحله دوم: سس لوه کباب را آماده کنید. 

پیازها را خلالی کنید و در همان روغنی که گوشت را تفت دادید بریزید، هنگامی که پیازها سبک شدند گوشت را اضافه و کامل با پیاز ترکیب کنید. زعفران آب کرده و آب نارنج را به ترکیبات قابلمه بیفزایید و اگر دوست داشتید کمی فلفل سیاه نیز اضافه کنید.

در نهایت نصف استکان آب جوش داخل ظرف بریزید و درب آن را ببندید. شعله را خیلی کم کنید و حداقل سه ساعت زمان بدهید تا گوشت و پیازها آب بیندازند و گوشت با همین آب کاملا پخته شود.

 

مرحله سوم: غذا را سرو کنید.

هر چند وقت یک بار لوه کباب را هم بزنید تا گوشت ها ته نگیرند. یک ساعت مانده به اتمام پخت نمک را اضافه کنید تا گوشت سفت نشود.

در پایان پخت این غذا باید پیازهای آن کاراملی شوند و آبش نیز تمام شود. اگر دوست داشتید می توانید مقداری زرشک تفت دهید و در کنار گوشت ها سرو کنید. کباب شلبره معمولا با برنج ایرانی خورده می شود.

طرز تهیه لوه کباب

 

نکات کلیدی برای تهیه لوه کباب 

- گوشت را کمی بزرگتر از گوشت خورشتی تکه کنید.

 

- هر چه از زعفران و روغن محلی بیشتری استفاده کنید، این غذا خوشمزه تر خواهد شد.

 

- در صورتی که به کره یا روغن محلی دسترسی ندارید از کره پاستوریزه استفاده کنید.

 

- اگر لوه کباب را با گوشت های استخوانی مانند دنده یا گردن درست کنید خوش طعم تر خواهد شد، اما در نهایت انتخاب با شماست.

 

- از یک دیگ ضخیم برای پختن این غذا استفاده کنید.

 

- بهتر است شعله زیر قابلمه پهن و بزرگ باشد تا حرارت به تمامی قسمت های آن برسد، اما دقت داشته باشید حرارت را خیلی کم کنید تا گوشت ها به آرامی و کامل بپزند.

  تصاویر از اینستاگرام: mfoods2@